فاکتور یلدای 98

۱۳۹۸/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۶۳۱
فاکتور یلدای  98

تعادل|

فاکتور شب یلدای 98 چگونه است؟ برآوردها از سبد خرید خانوارها در آستانه شب یلدا نشان از این دارد که یلدای 98 نسبت به 97 تغییر محسوسی و قابل ذکری ندارد؛ چرا که قیمت میوه و آجیل رشد محسوسی نداشته است. از اواخر سال 96 بود که قیمت آجیل و به خصوص پسته و بادام روند صعودی به خود گرفت؛ به‌طوری‌که پسته‌ای که بین 50 تا 55 هزار تومان بود، به بالای 110 هزار تومان رسید. بادام 25 تا 30 هزار تومانی هم قیمت‌های بالای 100 هزار تومان را تجربه کرد. اما شب یلدا برای اکثر خانواده‌ها با چه قیمتی تمام می‌شود؟ ارزیابی‌ها نشان از این دارد که برای یک شب یلدای متوسط، برای خانواده 4 نفره با 300 گرم آجیل درهم با حداقل قیمت، یک کیلو لیموشیرین، یک کیلو خرمالو، 5 کیلو هندوانه، یک کیلو انار و یک کیلو شرینی‌تر بین ۳۰۰ هزار تا بیش از یک میلیون تومان هزینه دارد. البته بررسی‌ها نشان از این دارد که شب یلدا برای برخی از خانواده‌ها از یک میلیون و 800 هزار تومان به بالا است؛ کسانی که یلدایشان را لاکچری برگزار می‌کنند. این در شرایطی است که برخی برآوردها نشان می‌داد که در سال 97 قیمت‌های متوسط آجیل، شیرینی و میوه‌های سفره یلدا برای خانواده ۴ نفره، بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان بوده است.

  قیمت‌ها در آستانه شب چله!

امشب 30 آذرماه 98؛ مردم طولانی‌ترین شب سال یعنی «شب یلدا» را جشن می‌گیرند؛ شبی مهم که ایرانیان برای جشن گرفتن آن، باید هزینه‌های بلند بالایی را پرداخت کنند. اما صورتحساب خانواده‌ها در آستانه ورود به سردترین فصل سال 98 چه میزان تخمین زده می‌شود و فاکتور مخارجشان در این شب چله زیبایی زمستانی چقدر خواهد بود؟ از این رو، سری به قیمت انوع خشکبار، میوه و انواع شیرینی، زدیم تا از میزان هزینه کرد خانوارها برای تهیه شب یلدایی شان گزارش دهیم.

انواع خشکبار در آستانه بلند‌ترین شب سال قیمت چگونه رقم خورده است؟ رصد قیمت رسمی انواع خشکبار، نشان می‌دهد، قیمت انواع آجیل در آستانه بلند‌ترین شب سال قیمت‌های بالایی دارد؛ به‌طوری‌که هر کیلوگرم آجیل ویژه شب یلدا در نقاط مختلف شهر تهران حدود 120 هزار تومان و آجیل چهار مغز (بادام، پسته، گردو و فندوق) 180 تا 220 هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت انواع پسته اکبری و آحمد آقایی نیز در محدوده 170 هزار تومان تا 220 هزار تومان، تخمه کدودی گوشتی 60 تا 70 هزار تومان، بادام هندی 180 هزار تومان تا 200 هزار تومان، فندوق 68 هزار تومان و برگه زرد آلو 60 تا 70 هزار تومان به فروش می‌رسد. اما گزارش میدانی خبرگزاری تسنیم، حاکی از این است که در فروشگاهی در محدوده پارک ساعی هر کیلوگرم آجیل شب یلدا 128 هزار تومان، بادام هندی 200 هزار تومان، کشمش سبز 48 هزار تومان، برگه زرد آلود 78 هزار تومان، پسته اکبری 240 هزار تومان، پسته احمد آقایی 192 هزار تومان، آجیل چهار مغز 210 هزار تومان، تخم کدوی گوشتی 60 هزار تومان، و تخم کدوی ریز 120 هزار تومان به فروش می‌رسد. اما رصد قیمت‌ها در فروشگاهی در خیابان سهروردی جنوبی نشان از این دارد که قیمت هر کیلوگرم آجیل شب یلدا شامل «پسته، بادام، منقا، بادام هندی، فندق، توت انجیر، مویز، کرنبری، برگه هلو، برگه زرد آرود و باسلوق 120 هزار تومان» به فروش می‌رسد و قیمت هر کیلوگرم آجیل چهار مغز نیز 220 هزار تومان است.

در این فروشگاه هر کیلوگرم بادام هندی 190 هزار تومان، مغز بادام 160 هزار تومان، توت خشک اعلا 200 هزار تومان، انجیرپرک ممتاز 200 هزار تومان و برگ زرد آلو 140 هزار تومان به فروش می‌رسد. در فروشگاهی در محدوه میدان شهدا هر کیلوگرم آجیل شب یلدا 60 هزار تومان، آجیل چهار مغز 185 هزار تومان، خرمای پیارم 78 هزار تومان، تخم کدوی گوشتی 58 هزار تومان، بادام زمینی آستانه 54 هزار تومان، کشمش سبز 37 هزار تومان، مویز 64 هزار تومان، بادان هندی179 هزار تومان، انجیر145 هزار تومان، تخمه جابونی 48 هزار تومان، پسته احمد آقایی 170 هزار تومان و آجیل شیرین 130 هزار تومان به فروش می‌رسد.

 از سوی دیگر، بررسی‌های «ایرنا» از قیمت‌های بازار شب یلدا نشان می‌دهد که سفره یلدای ۴ نفره با کیفیت متوسط، حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان هزینه دارد. اگر کیفیت محصولات بالا برود و دورهمی‌ خانواده‌ها تبدیل به مهمانی با تعداد نفرات بیشتر شود، هزینه‌ها از یک میلیون تومان فراتر می‌رود. برخی برآوردها نشان می‌داد که در سال 97، قیمت‌های متوسط آجیل، شیرینی و میوه‌های سفره یلدا برای خانواده ۴ نفره، بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان بود.

این در شرایطی است که رییس اتحادیه خشکبار تهران پیش‌تر گفته بود که امسال شب یلدا تغییری در قیمت‌ آجیل و خشکبار نخواهیم داشت. مصطفی احمدی با بیان اینکه مشکل و کمبودی در اقلام خشکبار نداریم، دلیل این امر را افزایش 60 درصدی میزان تولید نسبت به سال گذشته عنوان کرده و گفته بود که قیمت‌ها نیز از عید تاکنون حدود 40 درصد کاهش یافته است. رییس اتحادیه خشکبار تهران همچنین با بیان اینکه قیمت پسته نسبت به سال گذشته 60 درصد کاهش یافته است، نیز گفته بود که اقلام وارداتی خشکبار نیز به دلیل ثبات نرخ ارز، قیمت‌ آنها تغییری نداشته و به دلیل فراوانی جنس حتی قیمت‌ها حدود 20 درصد ارزان‌تر از سال گذشته عرضه می‌شود.

  قیمت انواع میوه

قیمت میوه در آستانه شب یلدا اعلام شد بر این اساس قیمت عمده فروشی هر کیلوگرم انار در میدان مرکزی میوه و تر بار 5 تا 9 هزار تومان، انار دماوندی 7 تا 11 هزار تومان، هندوانه نو 2 تا 4 هزار تومان و هندوانه انباری هزار و 500 تومان تا 2 هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد. قیمت هر کیلوگرم نارنگی انشو 2 هزار و 500 تومان تا 5 هزار تومان، نارنگی پیچ 3 تا 5 هزار و 500 تومان، پرتقال تامسون شمال 2 تا 4 هزار و 500 تومان، پرتقال ناول جنوب 7 تا 9 هزار تومان، خرمالوی شمال 3 تا 5 هزار تومان، خرمالوی کرج 5 هزار و 500 تا 9 هزار تومان و خرمالوی کن 7 تا 11 هزار تومان است. قیمت هر کیلوگرم سیب زرد لبنانی 3 تا 8 هزار تومان و سیب قرمز لبنانی 3 تا 7 هزار و 500 تومان، موز 10 هزار و 500 تومان تا 12 هزار و 500 تومان و کیوی 4 تا 8 هزار و 500 تومان است.   قیمت هر کیلوگرم پیاز زرد هزار و 500 تومان تا 3 هزار تومان، پیاز شیری 2 تا 4 هزار تومان، پیاز قرمز 3 هزار و 500 تومان تا 6 هزار تومان و سیب زمینی هزار و 500 تا 3 هزار و 600 تومان است. قیمت عمده فروشی هر کیلوگرم سبزی جور در میدان مرکزی میوه و تر بار 2 تا 4 هزار تومان و سبزی خوردن 3 تا 5 هزار تومان است. بنابراین گزارش نرخ‌های یاد شده برای عرضه به صورت عمده و در میدان مرکزی میوه و تر بار است و خرده فروشان می‌توانند این محصولات را در سطح شهر تهران حداکثر با 30 درصد افزایش قیمت به فروش برسانند.

اما گشتی در میوه‌فروشی‌های سطح شهر نیز نشان می‌دهد که اگرچه قیمت برخی محصولات مانند گوجه‌فرنگی افزایش داشته، اما بازار میوه‌ شب یلدا تفاوت چندانی با روزهای گذشته ندارد. اکنون قیمت هر کیلو انار بین ۵۸۰۰ تا ۱۲۸۰۰ تومان است. هر کیلو هندوانه بین ۴۵۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان است و هر کیلو خرمالو نیز بین ۱۰ تا ۱۶ هزار تومان قیمت دارد. در بازار مرکبات نیز قیمت هر کیلو پرتقال جنوب بین ۱۰ تا ۱۱۸۰۰ تومان، پرتقال شمال بین ۵۸۰۰ تا ۶۹۰۰ تومان، نارنگی ۸ تا ۱۲هزار تومان، سیب درختی بین ۴۹۰۰ تا ۹ هزار تومان و لیمو شیرین نیز ۴۹۰۰ تومان است. با این حساب، قیمت یک سبد میوه پذیرایی با ۴ نوع میوه و کیفیت متوسط، چیزی حدود ۶۰ هزار تومان است. همچنین قیمت هرکیلوگرم کیک یلدایی در قنادی‌های سطح شهر ۵۵ هزارتومان، انواع شیرینی ‌تر ۳۵ هزارتومان، شیرینی دانمارکی، زبان و پاپیونی ۲۸ هزارتومان و کیک یزدی ۲۱ هزارتومان است.

 

ارسال نظر