اخبار

۱۳۹۸/۰۹/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۴۶۵

کمیته مشترک ایران و ازبکستان مجددا  فعالیت خود را آغاز کرد

کمیته مشترک بازرگانی ایران و ازبکستان با انتخاب هیات رییسه جدید کار خود را مجدد شروع کرد. این کمیته سال گذشته تشکیل شد اما از آنجا که نتوانست بر اساس برنامه‌های تعیین شده حرکت کند، با تغییر هیات رییسه فعالیت خود را مجدد در قالب کمیته مشترک به مدت یک سال آغاز کرد.

کمیته مشترک بازرگانی ایران و ازبکستان که سال گذشته تشکیل شده بود، بعد از یک سال فعالیت به دلیل عدم توفیق در اجرای برنامه‌ها، با نظر هیات رییسه اتاق ایران مجدد در قالب کمیته مشترک و با تعیین هیات رییسه جدید کار خود را آغاز کرد.

محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران با اشاره به ظرفیت‌های بالای ازبکستان و وجود زمینه‌های بسیار زیاد برای همکاری بین دو کشور، تصریح کرد: اتاق ایران انتظار داشت بعد از گذشت یک سال، کمیته مشترک ایران و ازبکستان با توجه به امکانات موجود به اتاق مشترک ارتقا پیدا کند که متأسفانه این‌چنین نشد و با نظر هیات رییسه اتاق ایران تغییراتی در هیات رییسه این کمیته اتفاق افتاد و مقرر شد این کمیته برای یک سال دیگر همچنان در قالب کمیته به فعالیت خود ادامه دهد. وی با اشاره به نظر هیات رییسه اتاق ایران، خاطرنشان کرد: بر این اساس موسی آقایی ریاست کمیته و فرزین مهدیا به عنوان نایب‌رییس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ازبکستان تعیین شدند. کرباسی در ادامه به موافقت‌نامه ایجاد شورای مشترک از طرف ازبکستان و اتاق مشترک از طرف ایران اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر بستر لازم برای اجرای این موافقت‌نامه فراهم است اما این کمیته باید ظرفیت‌های تبدیل به اتاق را پیدا کند.

معاون بین‌الملل اتاق ایران در مورد برقراری پرواز مستقیم بین دو کشور نیز گفت: با رایزنی‌های انجام شده از دو هفته قبل پرواز بین دو کشور برقرار شده و قرار است این پروازها به صورت هفتگی انجام شود. در این بین رایزنی‌ها برای برقراری پرواز بین ایران با دیگر کشورهای این منطقه در حال انجام است. بدون شک با ایجاد پرواز مستقیم دسترسی‌ها بهتر و هزینه‌های سفر نیز کاهش پیدا می‌کند. از طرف دیگر مشکلات مربوط به دریافت روادید از طرف ازبکستان نیز برطرف شده است. وی در ادامه به اهمیت سرمایه‌گذاری و تولید مشترک بین ایران و ازبکستان اشاره و تصریح کرد: طی چندین سال اخیر افغان‌ها نیز در این کشور جایگاه خوبی پیدا کردند و با این حساب شرکت‌های ایرانی می‌توانند در چارچوب همکاری‌های سه‌جانبه نیز در ازبکستان حضور خوبی داشته باشند.

کرباسی در مورد سیاست‌های اقتصادی این کشور نیز گفت: آنها علاقه‌مند به سیاست‌های اقتصاد باز هستند اما هنوز در سطح کلان رگه‌هایی از دیدگاه‌های سوسیالیستی در سیاست‌های اقتصادی آنها دیده می‌شود. موسی آقایی، رییس کمیته مشترک ایران و ازبکستان نیز در این نشست توجه به ظرفیت فعالانی که امروز در این بازار حضور دارند را مورد توجه قرار داد و گفت: در قدم اول باید نقشه راهی برای رسیدن به یک اهداف تعیین شده، ترسیم کنیم و در عین حال آسیب‌ها و چالش‌های موجود در این منطقه را شناسایی کرده و برای حل آنها برنامه‌ریزی کنیم.

به باور او ازبکستان کشوری در حال توسعه است و به خوبی روند رشد را طی می‌کند. بنابراین ظرفیت‌های خوبی برای همکاری بین دو کشور وجود دارد.

اختلال در روند واردات موبایل

رییس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی گفت: اگر موانع پیش روی واردکنندگان در تامین نیاز بازار موبایل برطرف نشود، بازار موبایل شب عید دچار اختلال خواهد شد. حسین غروی رام در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن ابراز نگرانی از آینده بازار موبایل کشور اظهار کرد: در حال حاضر شرکت‌های واردکننده که تعدادشان به ۱۸۶ شرکت رسیده با مشکلات عدیده‌ای در زمینه تخصیص ارز و ثبت سفارش مواجه هستند. در حالی که پیش‌تر اعلام کرده بودیم مصرف کشور به صورت ماهانه چیزی حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه تلفن همراه است و برای تامین آن ماهانه به ۱۵۰ تا ۱۷۰ میلیون دلار ارز نیازمندیم، اما طی روزهای اخیر نه تنها شاهد تامین این نیاز نبوده‌ایم، بلکه با کندی رسیدگی به درخواست‌های ثبت سفارش‌ و صف‌های طولانی نوبت رسیدگی به پروندهای واردات موبایل مواجه شده‌ایم. رییس هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان موبایل و تبلت و لوازم جانبی متذکر شد: درصورتی که روند ثبت سفارش‌های موبایل و تخصیص ارز بخواهد به همین ترتیب با اختلال و کندی پیش رود، به احتمال زیاد با بازار متلاطمی در شب عید مواجه خواهیم بود و برای جلوگیری از این بحران لازم است همین حالا به فکر باشیم و موانع را برطرف کنیم. غروی رام افزود: حالا که روند عرضه و تقاضا در بازار به ثبات رسیده، باید تدبیری اندیشده شود که تامین کالا به همین میزان فعلی صورت گیرد تا بازار موبایل متعادل بماند. در غیر این صورت در ۳ ماهه پایانی سال با کمبود موبایل در بازار مواجه خواهیم شد و در پی آن شاهد موج گرانی این کالای اساسی و ایجاد نارضایتی در جامعه خواهیم بود. رییس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی اظهار کرد: واردکنندگان موبایل پس از اجرای طرح رجیستری تمام تلاش خود را در جهت تامین بازار و ثبات قیمت‌ها کرده‌اند که گواه آن هم مشاهده قیمت‌هایی حتی پایین‌تر از قیمت منطقه خاورمیانه است. لازم به توضیح است کنترل قیمت‌ها طی هفته‌های اخیر در حالی صورت گرفته است که با نوسان قیمت ارز و افزایش چشمگیر آن مواجه بوده‌ایم. اما با این حال واردکنندگان با وجود زیان‌دهی، قیمت‌ها را کنترل کرده‌اند.

 

ارسال نظر