اخبار

۱۳۹۸/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۲۰۴

مشکل واردات دارو از کره جنوبی حل نشده

ایرنا | دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره اعلام کرد که هنوز بانک‌های کره‌ای برای حل مشکل تبادل مالی اقدام خاصی انجام نداده‌اند و همچنان واردات دارو و غذا از این کشور به ایران با مشکل مواجه است. قطع واردات دارو و مواد دارویی از کره جنوبی، خبری بود که حدود دو ماه پیش در رسانه‌ها مطرح شد و آب پاکی روی دست کسانی ریخت که مدعی بودند تحریم‌ها تنها دولت ایران را نشانه گرفته است؛ قطع صادرات دارو و مواد غذایی از سمت کشور کره جنوبی که دلیل آن مسائل و مشکلات تبادل مالی مطرح شد، نشان داد تحریم‌ها نه فقط دولت، بلکه ملت ایران را نیز هدف گرفته‌ است. حالا پس از دو ماه هنوز بانک‌های کره‌ای در این زمینه اقدام خاصی انجام نداده‌اند و همچنان واردات دارو از این کشور به ایران با مشکل مواجه است. «پویا فیروزی» دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره در این زمینه گفت: باتوجه به تعطیلات آخر سال میلادی، قرار است اواخر ماه دسامبر یا اوایل ژانویه مشخص شود که روند مبادلات بانکی ایران و بانک‌های کره به چه صورت خواهد بود. با این حال هنوز بانک‌های کره‌ای نتیجه‌ای به ما اعلام نکرده‌اند که بدانیم مذاکرات در چه وضعیتی است. وی ادامه داد: منتظر دریافت پاسخ بانک‌های کره‌ای هستیم تا کار را زودتر آغاز کنیم و اگر مشکلی وجود داشت، راه‌حلی برای آن پیدا کنیم. وی درباره حجم روابط تجاری بین ایران و کره گفت: مبادلات تجاری این دو کشور تحت تاثیر تحریم‌ها و روابط بانکی کاهشی بوده و بعد از اتفاق اخیر تاحدودی متوقف شده است؛ تا زمانی که این مشکل حل نشود نیز امکان مبادله تجاری وجود ندارد.

نظارت بر بازار محصولات خوراکی تشدید شد

ایسنا | مدیر نظارت و بازرسی اتاق اصناف ایران از آغاز طرح تشدید نظارت بر زنجیره تولید و فروش محصولات خوراکی و آشامیدنی در کشور خبر داد. بهنام نیک‌منش اظهار کرد: به‌‌رغم اینکه وزارت بهداشت متولی بحث بهداشتی و درمانی است با همکاری صورت گرفته در سطح بازار نظارتمان را تشدید کرده‌ایم و با ابلاغیه‌ای به اتاق‌های اصناف سراسر کشور، طرح تشدید نظارت بر زنجیره تولید و توزیع محصولات خوراکی و نوشیدنی آغاز شده است. وی با بیان اینکه در این طرح از مبادی تولید تا خرده‌فروشی محصولات خوراکی و آشامیدنی تحت نظارت و تشدید بازرسی قرار می‌گیرند، خاطرنشان کرد: بازرسان اتاق‌های اصناف با همکاری وزارت بهداشت، سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و تعزیرات با گشت‌های مشترک رصد، کنترل و نظارت بر اقلام مواد خوراکی و آشامیدنی را انجام می‌دهند. مدیر نظارت و بازرسی اتاق اصناف ایران تصریح کرد: در ابلاغیه‌ صورت گرفته به اتاق‌های اصناف سراسر کشور قید شده که به تمام اتحادیه‌ها و صنوف تاکید کنند که اقلام عرضه شده به‌ویژه محصولات خوراکی و آشامیدنی را باید حتما از شرکت‌های پخش معتبر، رسمی و نام و نشان‌دار تهیه کنند.

عدم افزایش قیمت شیرینی در شب یلدا

تسنیم| رییس اتحادیه قنادان تهران از عدم افزایش قیمت شیرینی در شب یلدا خبر داد و گفت: تا عید نوروز قیمت‌ها تغییری نخواهد داشت. علی بهرامند در خصوص قیمت شیرینی در آستانه شب یلدا اظهار داشت: برنامه‌ای برای افزایش قیمت نخواهیم داشت و بازار با همین روند قیمتی پیش‌ خواهد رفت. وی ادامه داد: در حال حاضر بازار خرید شیرینی آرام بوده و ان‌شاءالله در شب یلدا بازار خوبی را خواهیم داشت و فروشندگان بر اساس نیاز بازار اقدام به عرضه می‌کنند. رییس اتحادیه قنادان تهران در خصوص تأثیر قیمت ارز روی قیمت‌ها گفت: با توجه به اینکه حدود 70 درصد از تولید شیرینی به نوعی به واردات وابسته است، بنابراین قیمت ارز نیز روی آن اثر دارد. اما در شرایط فعلی هیج برنامه‌ای برای افزایش قیمت نداریم. بهرامند در پاسخ به این سوال که تا چه زمانی افزایش قیمت نخواهیم داشت، تأکید کرد: حداقل تا عید نوروز هیچ افزایشی نخواهیم داشت.

روند کاهشی قیمت گوجه فرنگی در بازار

ایرنا | رییس اتحادیه مرکزی میوه وتر بار از روند کاهش قیمت گوجه فرنگی در بازار تهران خبر داد و گفت: با افزایش عرضه، بازار این محصول در روزهای آینده متعادل می‌شود. اسدالله کارگر افزود: از سه روز گذشته تاکنون قیمت گوجه فرنگی روند کاهشی به خود گرفته و اکنون در خرده فروشی‌ها، قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی تازه بین پنج تا هشت هزار تومان است. وی عامل گرانی گوجه فرنگی در هفته‌های اخیر را بارندگی و تاخیر در برداشت محصول استان‌های جنوبی کشور عنوان کرد و اظهار داشت: با ورود گوجه فرنگی بوشهر قیمت فعلی این محصول نسبت به هفته‌های گذشته از روند کاهشی برخوردار شده است. رییس اتحادیه مرکزی میوه وتربار با تاکید بر اینکه قیمت گوجه‌فرنگی از این پس کاهشی خواهد بود، گفت: برای روزهای آتی گوجه فرنگی تازه خوری از استان فارس نیز وارد بازار می‌شود که همین امر در متعادل شدن قیمت‌ها تاثیرگذار است. براساس این گزارش، قیمت هرکیلوگرم گوجه فرنگی رسمی در بازار دیروز بین پنج تا هشت هزار تومان و گوجه فرنگی گلخانه‌ای ۱۵ هزار تومان اعلام شد. این درحالی است که در هفته‌های اخیر قیمت گوجه فرنگی به ۲۰ هزار تومان رسیده بود.

 

ارسال نظر