افزایش مبادلات تجاری با ازبکستان

۱۳۹۸/۰۹/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۰۲۷

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: دو کشور ایران و ازبکستان در جهت توسعه و تقویت هر چه بیشتر همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی و سرمایه‌گذاری بلندمدت اراده و عزم جدی دارند. به گزارش شاتا، حمیدزادبوم در مراسم افتتاحیه نمایشگاه اختصاصی توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در تاشکند ازبکستان بیان کرد: مراتب تشکر خود را از دولت ازبکستان برای پذیرا بودن ما در اینجا اعلام می‌دارم. وی در خصوص سطح مراودات دو کشور ایران و ازبکستان، تصریح کرد: سطح خوب روابط سیاسی و حمایت از دیدگاه‌ها و مواضع دو کشور در مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای و همچنین اشتراکات دینی و فرهنگی فی مابین، موجبات همکاری‌های مشترک در تمامی زمینه‌های تجاری، اقتصادی، علمی، فنی، صنعتی، معدنی و فرهنگی را فراهم آورده است. رییس کل سازمان توسعه تجارت در ادامه گفت: برگزاری سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور و در حاشیه آن وجود دو رویداد مهم از جمله برگزاری نمایشگاه اختصاصی توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در تاشکند و همایش تجاری ایران و ازبکستان همگی موید اراده و عزم جدی دو کشور در جهت توسعه و تقویت هر چه بیشتر همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی و سرمایه‌گذاری بلندمدت است. زادبوم با بیان اینکه طبیعی است که همه توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه قابل نمایش نیست، گفت: شرکت‌های ایرانی در حوزه‌های مختلف از جمله مصالح ساختمانی، دارو و تجهیزات پزشکی، مواد غذایی، کشاورزی، شیمیایی و پتروشیمی در این نمایشگاه حضور دارند که نشانگر تمایل و علاقه‌مندی آنها برای توسعه همکاری با ازبکستان است و امیدواریم این رویداد فرصت مغتنمی برای توسعه همکاری‌های بخش خصوصی دو کشور باشد. وی با اعلام اینکه در دو سال گذشته همکاری میان شرکت‌های ازبکی و ایرانی افزایش یافته است، ادامه داد: این افزایش بر حجم مبادلات دو کشور تاثیر نهاده است که ما در سال 2019 نسبت به 2018 جلو رفتیم و امیدواریم در سال 2020 نیز بتوانیم با تلاش و کوشش مضاعف بخش خصوصی دو کشور باز هم در توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری افزایش داشته باشیم.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با تأکید بر اهمیت برگزاری نمایشگاه‌ها در توسعه روابط فی مابین، گفت: از دولت ازبکستان و بخش خصوصی این کشور برای شرکت در نمایشگاه‌های ایران دعوت به عمل می‌آوریم و ما میزبان و پذیرای آنها خواهیم بود. زادبوم در پایان با بیان اینکه برگزاری کمیسیون مشترک، نمایشگاه و این رویداد تجاری مقدمه‌ای برای سفر رییس‌جمهور ایران به ازبکستان خواهد بود، اضافه کرد: از رییس‌جمهور ایران و ازبکستان برای توسعه روابط میان دو کشور تشکر دارم.

 آمادگی برای گسترش همکاری‌های نمایشگاهی   

از سوی دیگر، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در آستانه سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به اجلاس کمیسیون همکاری‌های مشترک ایران و ازبکستان و در خصوص آغاز به کار نمایشگاه معرفی توانمندی‌های صنعتی ایران در تاشکند، گفت: این نمایشگاه با دستور وزیر صمت و درخواست سفارت ازبکستان در تهران در سریع‌ترین زمان ممکن برنامه‌ریزی و در دستور کار قرار گرفت. به گزارش شاتا، حسین‌زاده افزود: اولین نمایشگاه اختصاصی ایران در ازبکستان با همراهی بیش از ۱۰۰ هیات تجاری و حضور 37 شرکت ایرانی، امروز آغاز به کار خواهد کرد و انتظار می‌رود در چارچوب دیدارهای BTB، موافقتنامه‌های خوبی بین طرف‌های ایرانی و ازبکی منعقد شود. وی ادامه داد: قطعا با راه‌اندازی خط مستقیم پروازی بین ایران و ازبکستان شرایط برای آغاز همکاری‌های تجاری و گردشگری بین دو کشور بیش از پیش فراهم می‌شود. حسین‌زاده اضافه کرد: امیدوارم روند برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی ایران در کشور ازبکستان تداوم داشته باشد و همچنین از شرکت های ازبکستانی برای مشارکت و حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در تهران دعوت به عمل می‌آوریم تا بتوانند توانمندی‌های خود را در کشورمان عرضه دارند تا زمینه همکاری‌های تجاری دو طرف بیش از پیش ارتقا یابد. مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران تصریح کرد: آمادگی کامل برای امضای موافقت نامه‌ای در راستای اهدای فضای تهاتری نمایشگاهی بین دو کشور وجود دارد. حسین‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: از روسای جمهوری دو کشور و  وزرای صمت ایران و معاون وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبکستان آقای فورکات رحیم‌اف برای ایجاد فرصت‌های همکاری دو طرف و تجار ایرانی و ازبکستانی تشکر می‌کنم.

 

ارسال نظر