اخبار

۱۳۹۸/۰۹/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۹۵۲

بخشنامه ارزی با مصوبات شورای گفت‌وگو همخوان  نیست

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: هر چند در یکی از جلسات اخیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی درباره بازگشت ارز حاصل از صادرات مصوباتی نهایی شد، اما بخشنامه جدید بانک مرکزی مطابقتی با این مصوبات ندارد. به گزارش ایسنا، حسین سلاح‌ورزی در حاشیه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طبق بخشنامه‌های موجود صادرکنندگان موظف هستند ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانند و براساس تصمیم گذشته، زمان بازگشت این ارز تا ۴ ماه در نظر گرفته شده است. درخواست‌ها این بود که با بازگشت این ارز باقیمانده مالیات بر ارزش افزوده به آنها بازگردانده شود که بانک مرکزی در بخشنامه خود هیچ اشاره‌ای به این موضوع نمی‌کند. به گفته وی، در حال حاضر در بخشنامه صرفا تمدید زمان بازگشت ارز تا پایان دی‌ماه قید شده و صادرکنندگانی که در این مدت ارزشان را بازگرداندند تنبیه نخواهند شد. نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد: این بخشنامه در حالی اجرایی شده که در جلسه ۸۹ شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی دو مصوبه در این زمینه نهایی شده بود که از طرف وزارت اقتصاد نیز تاییداتی را دریافت کرد اما در بخشنامه بانک مرکزی در این زمینه صحبتی مطرح نشده است. سلاح‌ورزی خاطرنشان کرد: موضوع اخذ مفاصاحساب ضمانتنامه‌ها و اعتبارات اسنادی نیز یکی دیگر از مسائلی بود که بخش خصوصی آن را پیگیری می‌کرد، اما ابلاغیه جدید بانک مرکزی فقط تمدید این ضمانتنامه‌ها را مدنظر قرار داده و برای صدور گواهی‌نامه‌های لازم در این حوزه هیچ صحبتی نمی‌کند.

امکان صادرات بنزین

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: در صورت پرداخت ٦٥٠٠ میلیارد تومان بلاعوض دولت برای دوگانه سوز کردن خودروها، شاهد صرفه‌جویی ٢٠ میلیون لیتری در مصرف روزانه بنزین خواهیم بود.  رضا پدیدار در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه شرایط اقتصادی کنونی کشور به نحوی است که باید درآمدهای ملی را به ثروت ملی تبدیل کنیم، گفت: در این بین منابع هیدروکربوری جایگاه ویژه‌ای دارند و توسعه و درآمد زایی از آن می‌تواند نقش بسزایی در ثروت زایی و ایجاد اشتغال داشته باشد. وی افزود: برای افزایش بهره‌وری در صنعت نفت باید پروژه‌های استراتژیکی طراحی و اجرا شود. در همین راستا و همزمان با افزایش نرخ بنزین، صنعت CNG می‌تواند نقش بسزایی در ارتقای بهره‌وری این صنعت داشته و همچنین جایگزین مناسبی برای بخشی از مصرف بنزین به ویژه برای خودروهایی مانند وانت‌بار، ون، خودروهای عمومی و... به شمار رود. این کارشناس انرژی شدت مصرف انرژی در ایران را ۵ برابر متوسط شدت مصرف انرژی جهانی دانست و اظهار داشت: در صورتی که بتوانیم سهم CNG به عنوان سوختی پاک و ارزان را در سبد سوخت مصرفی کشور افزایش دهیم علاوه بر کمک به توسعه این صنعت بومی و افزایش اشتغالزایی در این زمینه، می‌توانیم ما‌به‌التفاوت مصرف آن با بنزین را به صادرات اختصاص داده و سهم خود در بازار صادراتی بنزین در منطقه را افزایش دهیم. به ویژه آنکه ایران بین همسایگان منطقه تنها تولیدکننده بنزین باکیفیت با حجم بالا ست.  پدیدار با بیان اینکه طرحی با هدف توسعه صنعت CNG و افزایش سهم این فرآورده در سبد سوختی کشور تدوین شده است، تصریح کرد: به عنوان بخش خصوصی به دولت پیشنهاد داده‌ایم تا ۶۵۰۰ میلیارد تومان بلاعوض در راستای دوگانه سوز کردن خودروها به صاحبان آن اختصاص دهد، البته بانک عامل آن هنوز مشخص نشده و جزییات اجرای آن‌که بستگی به حمایت و همت وزارت نفت دارد، هنوز مشخص نیست. به گفته وی، پیش‌بینی می‌شود در صورتی که چنین طرحی به مرحله اجرا برسد، روزانه

 ۲۰ میلیون لیتر معادل مصرف CNG در مصرف بنزین صرفه‌جویی شود که با توجه به استقبال مطلوبی که از بنزین ایران شده است انتظار می‌رود صادرات و درآمد ارزی مطلوبی حاصل شود.

عراق واردات ۱۷ محصول را ممنوع کرد

عراق واردات ۱۷ محصول زراعی و باغی از جمله گوجه‌فرنگی، خیار، سیب‌زمینی، بادمجان، هویج، خرما، هندوانه و انار که از ایران وارد می‌شد را به دلیل خودکفایی ممنوع اعلام کرد. به گزارش خبرنگار مهر، مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای به عباس کشاورز، سرپرست این وزارتخانه و علی‌اکبر مهرفرد معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی و محمدعلی طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: ‌

عراق واردات  ۱۷ محصول زارعی و باغی شامل ‌گوجه‌فرنگی، خیار، سیب‌زمینی، بادمجان، هویج، کنار، کاهو، ذرت، خرما، هندوانه، خربزه، سیر، پیاز، کدو، گل کلم، انار و کلم از ایران را به دلیل خودکفایی ممنوع کرده است.

در متن این نامه آمده است: با عنایت به نامه دفتر عربی و افریقایی سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص اخبار تجاری واصله از دفتر رایزن محترم ج. ا. ایران در بغداد- عراق در نیمه دوم آبان ماه به استحضار می‌رساند با توجه به بند ۴ جدول مرتبط و اعلام وزارت کشاورزی کشور عراق این کشور در تولید ۱۷ محصول زراعی و باغی (شامل: گوجه فرنگی، خیار، سیب زمینی، بادمجان، هویج، کنار، کاهو، ذرت، خرما، هندوانه، خربزه، سیر، پیاز، کدو، گل کلم، انار و کلم) به خودکفایی رسیده است و برای حمایت از تولید داخل واردات این محصولات را به داخل کشور ممنوع کرده است. لذا خواهشمند است دستور فرمایید جهت جلوگیری از خسارات احتمالی به کشاورزان در برنامه‌ریزی الگوی کشت و تولید بازنگری لازم صورت پذیرد.

 

ارسال نظر