اخبار

۱۳۹۸/۰۹/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۷۰۲

خطر تعطیلی واحدهای تولیدی شمش فولاد

تسنیم| یک عضو انجمن فولاد با اعلام اینکه اکنون مشکلات تامین آهن اسفنجی و قراضه شرایط را برای واحدهای تولیدی سخت کرده است، گفت: اگر این شرایط ادامه پیدا کند واحدهای شمش فولادی به مرحله بحرانی رسیده و تعطیل خواهند شد. رضا شهرستانی با اشاره به اینکه اکنون تولید شمش القایی حدود 5 میلیون تن است، اظهار کرد: با افزایش ظرفیت تولید شمش القایی به 8 میلیون تن در سال‌های آتی خواهد رسید که در صورت اجرایی شدن این هدف 30 درصد از کل تولید فولاد ایران تأمین خواهد شد. او با اعلام اینکه اکنون مشکلات تامین آهن اسفنجی و قراضه شرایط را برای واحدهای تولیدی سخت کرده است، گفت: براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تولید آهن اسفنجی 9 درصد رشد کرده است که این میزان با توجه به روند تولید فولاد سال قبل 25 میلیون تن بوده و برنامه‌ریزی شده که امسال 28 میلیون تن تولید شده باید رشد 12 درصد باشد. که خود این نیاز داشته 14 درصد آهن اسفنجی رشد داشته باشد و این موضوع نشان می‌دهد ما 5 درصد خلأ در تامین آهن اسفنجی واحدهای فولادی داریم .به نوعی عرضه آهن اسفنجی امروز به قدر نیاز واحدهای تولید فولاد نیست. این عضو انجمن فولاد با اعلام اینکه اعمال عوارض صادراتی برای سنگ آهن باعث شده تا فعالان این بخش همچنان محصولات خود را صادر کنند، افزود: قیمت‌گذاری اهن اسفنجی امروز شفاف نیست درحالی که باید مطابق با 50 درصد قیمت شمش خوزستان باشد. شهرستانی تصریح کرد: متاسفانه با توجه به کاهش عرضه  آهن اسفنجی حمل و نقل این مواد نیز بسیار گران شده به نحوی که معیار تن به کیلو رعایت نمی‌شود.

تشریح دلایل  گرانی گوجه‌فرنگی

ایلنا| رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی 20روز عقب افتادگی کشت و هوای متغیر زمستانی را مقصر تاخیر عرضه محصول از استان‌های جنوبی و گرانی این محصول دانست. اسدالله کارگر در تشریح دلایل گرانی گوجه‌فرنگی در روزهای اخیر، اظهار کرد: 20 روز عقب افتادگی کشت گوجه‌فرنکی در استان‌های جنوبی یکی از مهم‌ترین دلایل تاخیر در عرضه این محصول و افزایش قیمت است. او ادامه داد: علاوه بر آن شرایط متغیر آب‌و‌هوایی در زمستان نیز در تاخیر عرضه این محصول از استان‌های جنوبی موثر بوده است. کارگر با تاکید بر اینکه به رغم این مشکلات روند افزایش قیمت گوجه متوقف شده است، افزود: در حال حاضر قیمت گوجه فرنگی به حداکثر میزان خود برای مصرف‌کننده رسیده و بیش از این افزایش قیمت اتفاق نخواهد افتاد. او قیمت هر کیلوگرم گوجه بوته‌رس در عمده فروشی‌ها بر اساس کیفیت محصول را 4 تا 9 هزار تومان عنوان کرد. به گفته او؛ قیمت برای مصرف‌کننده در خرده فروشی با اضافه شدن سود مصوب به قیمت عمده فروشی تعیین می‌شود. کارگر یادآور شد: کشف قیمت فقط برای گوجه‌فرنگی بوته‌رس انجام می‌شود و در نرخنامه قیمت مصوب شامل گوجه فرنگی گلخانه‌ای نمی‌شود. او قیمت حال حاضر هر کیلوگرم گوجه فرنگی گلخانه‌ای برای مصرف‌کننده را 14 تا 16 هزار تومان عنوان کرد. رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با تاکید بر اینکه به دلیل شرایط آب و هوایی زمستانی نمی‌توان زمان آغاز کاهش قیمت گوجه‌فرنگی را اعلام کرد، گفت: شرایط متغیر آب و هوایی زمستان اجازه پیش‌بینی زمان عرضه مناسب گوجه فرنگی را سخت کرده است در نتیجه نمی‌توان با قطعیت درباره آغاز روند کاهش قیمت این محصول صحبت کرد. کارگر ابراز امیدواری کرد حداکثر تا 15 روز آینده قیمت گوجه فرنگی در بازار روند کاهشی به خود بگیرد.

خرما در صدر گرانی‌ها قرار گرفت

تسنیم| وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاخیر چند ماهه تغییرات قیمتی کالاهای اساسی و مهم را در مهرماه امسال اعلام کرد. براساس جدیدترین گزارش وزارت صنعت که همچنان با تاخیرچند ماهه منتشر می‌شود تغییرات قیمتی کالاهای اساسی و مهم در مهرماه امسال اعلام شد. براساس این گزارش خرمای مضافتی 141.2 درصد، روغن موتور 75.2درصد، جوجه یک‌روزه گوشتی 105 درصد، سیمان 45.5درصد، لاستیک پراید 46.9 درصد، شیر استریل 103.4 درصد، گوشت گوسفندی 70.1درصد، سبوس گندم 48.4 درصد، برنج 60.6 درصد و خیار 80.5 درصد رشد قیمت را تجربه کرده است.

ظرفیت  صادرات  در حوزه تجهیزات  ماشین‌آلات

باشگاه خبرنگاران جوان| نایب‌رییس شورای سیاست‌گذاری اولین نمایشگاه صنایع پایین دستی گفت: در حوزه تجهیزات ماشین‌آلات ۱۰ میلیارد دلار ظرفیت صادرات داریم. مجتبی اسلامی عنوان کرد: یکی از مشکلات در نمایشگاه این است که نمی‌توان آن را جانمایی کرد، نصف متقاضیان نمی‌توانند در این نمایشگاه شرکت کنند. او بیان کرد: در این نمایشگاه بحث زنجیره ارزش مطرح می‌شود که در کنار این، فرآیند لجستیک مثل بیمه و بانک نیز حضور دارند. صادرات نوآوری تم این نمایشگاه است. اسلامی افزود: ظرفیت بزرگی در ساخت تجهیزات شکل گرفته است و شاید بتوان گفت ۸۵ درصد تجهیزات اوپکس در داخل کشور قابل ساخت هستند.  او افزود: باید فضای مناسبی برای صادرات فراهم شود و اگر استقبال بیشتر شود ط ظرفیت افزایش آن را داریم. در حوزه تجهیزات ماشین‌آلات ۱۰ میلیارد دلار ظرفیت صادرات داریم.

 

ارسال نظر