اخبار

۱۳۹۸/۰۹/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۶۱۷

کمبودی در اقلام شب یلدا نداریم

قاسم نوده‌فراهانی رییس اتاق اصناف تهران درباره وضعیت اقلام مورد مصرف در شب یلدا اظهار کرد: کمبودی در عرضه اقلام مورد مصرف در شب یلدا نداریم و قیمت‌ها به‌صورت شبانه روزی کنترل می‌شوند. رییس اتاق اصناف تهران در ادامه از شناسایی تعداد واحد‌های متخلف خبر داد و تصریح کرد: طبق آماری که در اختیار ما و سازمان حمایت از تولید‌کننده و مصرف‌کننده است، متاسفانه ۶ تا ۷ درصد واحد‌های صنفی متخلف شناسایی شده‌اند که برای آنها پرونده تشکیل شده است؛ البته برای بار اول به آنها تذکر داده و در صورت تکرار مغازه آنها را پلمب می‌کنیم.

به گفته نوده فراهانی، این میزان تخلفات رشدی نداشته است. رییس اتاق اصناف تهران با اشاره به اینکه نرخ بنزین بر حمل و نقل تاثیرگذار است، تصریح کرد: درست است که بنزین ۵۰ درصد گران شد؛ اما این امر بدین معنا نیست که یک کسبه یا واحدصنفی بخواهد به دلیل حمل بار، کالای خود را گران‌تر بفروشد. نوده‌فراهانی در پایان گفت: طی این هفته قرار شده است به سهمیه سوخت حمل و نقل وانت بارهای میادین میوه و تر بار ۱۰۰ لیتر بنزین اضافه شود. این امر موجب می‌شود که به مردم فشاری وارد نشود.

رییس اتاق اصناف تهران با اشاره به اینکه نظارت و بازرسی در بازار اقلام اساسی همواره وجود دارد، اظهار کرد: اگر افراد افزایشی در نرخ اقلام دیدند، می‌توانند با سامانه ۱۲۴ که بصورت آنلاین پاسخگوی مردم است، تماس بگیرند.

بهبود کیفیت تولیدات داخلی از نان شب واجب تر است

یک عضو اتاق بازرگانی ایران معتقد است در شرایطی که اقتصاد ایران توانسته پس از شوک‌ ماه‌های نخست تحریم‌ها، به ثباتی نسبی برسد، حرکت به سمت اهداف کلان همچون بهبود کیفیت تولیدات داخلی اهمیت فراوانی دارد؛ بنابراین افزایش کیفیت تولیدات داخلی در این شرایط از نان شب هم واجب‌تر است!  مهدی پورقاضی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تحریم‌ها دو اثر مستقیم بر اقتصاد ایران گذاشت. از سویی با توجه به محدودیت‌های بین‌المللی به وجود آمده، دسترسی به منابع اقتصادی دشوار و تجارت بسیار محدود شد و از سوی دیگر با توجه به اینکه دیگر واردات به سبک و سیاق سابق امکان‌پذیر نبود، نگاه به تولیدات ملی جدی‌تر از گذشته شد. وی ادامه داد: در ماه‌های گذشته ما شاهد این موضوع بودیم که از سویی دولت واردات برخی کالاها که برای آنها نمونه مشابه داخلی وجود دارد را ممنوع کرد و از سوی دیگر با توجه به افزایش قیمت ارز، عملا واردات و خرید بسیاری از این کالاها دیگر برای مصرف‌کننده صرفه نداشت.

به گفته این فعال اقتصادی، نشانه‌های مثبتی که از بهبود نسبی تولید در ماه‌های گذشته خبر می‌دهد نیز از دل همین تجربه بیرون آمده و تولیدات داخلی توانسته‌اند بخشی از بازار را از آن خود کرده و در این مسیر حرکت خود را ادامه دهند. پورقاضی با بیان اینکه برای رونق قطعی تولید، باید به سمت افزایش کیفیت تولیدات داخلی کشور حرکت کرد، توضیح داد: در شرایطی که رقیبی در بازار نباشد، کالاهای ایرانی‌ می‌توانند به افزایش تولید و بالا رفتن سهم شان از بازار فکر کنند، اما وقتی در فضای رقابتی نیاز به جذب مشتری وجود داشته باشد؛ باید نگاه‌ها را به سمت بهبود کیفیت تولیدات متوجه کرد و این مساله جز با اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی، کاهش تصدی‌گری اقتصادی دولت و میدان دادن به بخش خصوصی واقعی، امکان‌پذیر نخواهد بود.

تقاضای طلا و سکه  افزایش نیافته است

نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: در طول هفته اخیر قیمت‌ سکه و طلا تحت تاثیر افزایش نرخ ارز افزایش یافت. این در حالی است که قیمت اونس جهانی طلا نوسان محدودی داشته و تقاضای بازار نیز عادی بوده است.  محمد کشتی‌آرای در رابطه با وضعیت بازار سکه و طلا در هفته‌ای که گذشت، اظهار کرد: در هفته اخیر قیمت‌ها در بازار سکه و طلا افزایشی بود. این در حالی است که طی این مدت، قیمت اونس جهانی طلا در حدود ١۴ دلار نوسان داشته که این نوسان چندان تاثیرگذار روی قیمت سکه و طلا در بازار داخلی نبوده است. وی ادامه داد: علت اصلی صعود قیمت‌ها در بازار داخلی، قیمت ارز بوده است که در این هفته روند روبه رشدی داشت. این وضعیت باعث شد قیمت سکه از حدود چهار میلیون و ۴٠٠ هزار تومان در اوایل هفته تا حدود چهار میلیون و ۶٠٠ هزار تومان نیز افزایش قیمت داشته‌ باشد. نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: با توجه به اینکه داد و ستدها در هفته گذشته روال عادی داشته و در بازار افزایش تقاضایی که منجر به افزایش قیمت‌ها شود، وجود نداشته است؛ بنابراین رشد قیمت سکه و طلا در بازار داخل، تنها ناشی از رشد قیمت ارز بوده است. وی افزود: تغییرات قیمت طلا نیز به همین صورت بوده و قیمت هر گرم طلای ١٨ عیار، در حالی که در ابتدای هفته ۴٣۶ هزار تومان و ٨٠٠ تومان بود به ۴۴٩ هزار تومان رسید و همان‌طور که اشاره شد، تقاضای اضافه‌ای در بازار ایجاد نشده است. کشتی‌آرای با بیان اینکه نوسانات اونس جهانی طلا تقریبا ناچیز بوده و بنابراین تاثیر بسیار کمی بر قیمت‌ها در بازار داخلی داشته است، اعلام کرد: اونس جهانی در ابتدای هفته ١۴۶۵ دلار بود که در روزهای پایانی به ١۴٧۶ دلار رسیده است.

 

ارسال نظر