اخبار

۱۳۹۸/۰۹/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۸۵۴

قیمت کاغذ نصف شد

ایسنا| رییس هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران از کاهش قیمت کاغذ تحریر و گلاسه نسبت به اوج قیمت این محصول در دو ماه پیش خبر داد. بابک عابدینی اظهار کرد: در سه هفته اخیر قیمت کاغذ تحریر ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش داشته و قیمت هر بند کاغذ تحریر ۷۰ گرمی از بیش از ۵۰۰ هزار تومان به حدود ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. همچنین به گفته او، قیمت کاغذ گلاسه در این مدت از ۱۶ به ۱۲ هزار تومان رسیده است. رییس هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران علت این کاهش قیمت را تخصیص ارز حاصل از صادرات به واردات کاغذ و رفع محدودیت واردات این کالا عنوان کرد که به گفته وی باعث شد برخی فعالان اقتصادی سرمایه‌های خود را در بخش واردات کاغذ فعال کنند. او با بیان اینکه افزایش عرضه کاغذ در بازار باعث شد تب تقاضا کاهش یابد، در پاسخ به سوالی درباره وضعیت تولید تصریح کرد که در این مدت تولید کاغذ تحریر افزایش چشمگیری نداشته است. بر اساس این گزارش، از پاییز سال 96 بازار کاغذ تحریر و روزنامه با کمبود و افزایش قیمت مواجه شد، تا جایی که در مقاطعی برخی نشریه‌ها و روزنامه‌ها مجبور به کم کردن تعداد صفحات خود شدند. البته در روزهای آخر اسفند ماه سال گذشته، دبیر کارگروه ساماندهی کاغذ گفته بود که «در سال گذشته ۳۷ هزار و ۳۵۴ تن کاغذ روزنامه‌ای و ۲۱۸ هزار و ۶۲۳ تن انواع کاغذ تحریر وارد کشور شده است، اما فقط ۶۹۱۵ تن روزنامه‌ای و ۱۳ هزار و ۶۴۹ تن تحریر با حواله معاونت‌های فرهنگی و مطبوعاتی وزارت فرهنگ توزیع شده است که به این معنا که سایر مقادیر که با ارز دولتی وارد شده، غیرقانونی توزیع شده است.»

افزایش نرخ بنزین بر قیمت میوه و تره‌بار ممیزی می‌خورد

ایلنا| رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با رد شایعه افزایش قیمت میوه و تره‌بار در پی افزایش نرخ بنزین، گفت: از زمان اعلام افزایش نرخ بنزین تا امروز هیچگونه افزایش قیمت در میوه و تره‌بار اتفاق نیفتاده است، چرا که میزان تاثیر افزایش نرخ بنزین بر محصولات درصد اندکی است و می‌توان آن را ممیزی کرد. اسدالله کارگر با تاکید بر اینکه تنها محصولی که در روزهای اخیر افزایش قیمت زیادی را تجربه کرده گوجه فرنگی است، اظهار کرد: افزایش قیمت گوجه فرنگی ارتباطی به نرخ بنزین نداشته و قبل از آن نیز روند افزایشی قیمت این محصول آغاز شده بود. او ادامه داد: افزایش قیمت گوجه فرنگی موقتی بوده و مربوط به فصل است که کاهش تولید را به دنبال داشته است. کارگر با بیان اینکه گوجه فرنگی که اکنون در بازار عرضه می‌شود نوبرانه استان بوشهر است، افزود: به زودی تولید سایر استان‌ها به بازار عرضه خواهد شد که کاهش قیمت را به دنبال دارد. به گفته او؛ ۱۰ تا ۱۵ روز آینده گوجه فرنگی تولید استان خوزستان و فارس با حجم مناسب وارد بازار می‌شود. رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی افزود: اگر یک فروشنده در یک روز، ۳ بار یک تنی میوه و تره‌بار را خریداری و به محل عرضه حمل کند نیاز به ۵۰ لیتر بنزین دارد، در یک حساب سرانگشتی متوجه خواهید شد سهم افزایش قیمت بنزین برای هر کیلوگرم محصول در هر بار درصد اندکی است. کارگر اضافه کرد: به عبارت دیگر درصد اثر افزایش نرخ بنزین بر قیمت میوه و تره‌بار آنقدر اندک است که به قول حسابرسان ممیزی می‌خورد و می‌توان آن را در نظر نگرفت. او افزایش قیمت به بهانه افزایش نرخ بنزین را غیر قابل توجیه و تخلف دانست.

بررسی تاثیر افزایش  قیمت بنزین بر قیمت کالاها

ایسنا| رییس اتاق اصناف کشور با اشاره به اشباع بودن بازار از کالاها تاکید کرد که اصلاح قیمت بنزین تاثیری بر کالاهای موجود در سطح بازار نخواهد گذاشت، اما در حوزه حمل و نقل کشور تاثیراتی خواهد داشت. سعید ممبینی در جریان بررسی اصلاح قیمت بنزین بر قیمت کالاها و خدمات در جلسه امروز مجلس بیان کرد: وزرا مطالب و برنامه‌های خود را برای کنترل بازار به دنبال افزایش قیمت بنزین در کشور مطرح کردند امروز حدود ۱۴۰۰ اتاق اصناف در سطح کشور وجود دارد و از همان لحظات آغاز این طرح همگی به میدان آمده و دستور ستاد تنظیم بازار را برای تشدید نظارت‌ها به‌طور جدی پیگیری کردند. او اظهار کرد: قطعا افزایش قیمت بنزین بر قیمت کالاها و خدمات تاثیر دارد، ولی در حوزه کالا با جدیت می‌توان گفت که قیمت کالاهای موجود در سطح بازار افزایش نمی‌یابد؛ چرا که بازار در رکود بوده و از حیث کالا اشباع است. رییس اتاق اصناف کشور تصریح کرد: در حوزه خدمات نیز بیشترین تاثیر بر حوزه حمل و نقل است که در این زمینه نگرانی‌های وجود دارد. در جلسات متعدد تعهداتی برای تامین بنزین سهمیه‌ای به فعالان در این حوزه داده شده است و اگر لازم باشد باید قیمت‌گذاری با نرخ منطقی و متناسب با افزایش قیمت سوخت در این بخش انجام گیرد. او تاکید کرد: حدود ۴۰۰ هزار راننده تاکسی تلفنی در کشور داریم که از ۱۰ روز گذشته که قیمت بنزین افزایش یافته است حتی یک لیتر سوخت سهمیه‌ای دریافت نکرده‌اند. به هر حال تامین سوخت رانندگان از موضوعات مهمی است که در جلسات متعدد بر آن تاکید شده است و از وزیر نفت می‌خواهیم در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

 

ارسال نظر