امید به بازار صادراتی محصولات سبزی و صیفی

۱۳۹۸/۰۸/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۴۷۸

نایب‌رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران گفت: با امضای توافقنامه اتحادیه اوراسیا انتظار می‌رود در طیف دوم صادرات سبزی و صیفی به کشورهای عضو، شاهد شرایط بهتر صادراتی از نظر حجم و ارزش باشیم.

صدرالدین نیاورانی در گفت‌وگو با ایلنا با تاکید بر اینکه قضاوت برای نتایج توافقنامه اوراسیا زود است، اظهار کرد: توافقنامه اوراسیا را می‌توان به‌طور صد درصد مثبت ارزیابی کرد، اما بر میزان تاثیر آن بر صادرات محصولات زود است. او ادامه داد: تخفیفات در نظر گرفته شده برای صادرات محصولات کشاورزی قابل توجه است و می‌تواند بابی برای تجارت در برخی از محصولاتی باشد که اکنون در بازار مصرف آنها دچار مشکل هستیم. به گفته نیاورانی؛ ایران توانسته است برای 98 کد تعرفه محصول کشاورزی و غذایی تخفیف بگیرد تا سهیل در تجارت آنها فراهم شود.

او بخشی از این محصولات را سبزی و صیفی برشمرد که اکنون در بازار مصرف آنها دچار مشکل جدی هستیم.

نایب‌رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران با یادآوری اینکه هنوز در ابتدای راه ورود به توافقنامه اوراسیا هستیم، افزود: تا یک ماه آینده می‌توان برآرود بهتری درباره تجارت با اتحادیه اوراسیا ارایه داد. او اضافه کرد: البته برای بهره‌مندی حداکثری از این توافقنامه باید چند موضوع مورد توجه قرار گیرد. نیاورانی مهم‌ترین آن را رفع موانع بانکی و نقل و انتقالات مالی بین بانک‌ها عنوان کرد. او بر ضرورت استفاده از ارز مشترک در مبادلات تجاری فی مابین کشورهای عضو اوراسیا برای استقلال از دلار تاکید کرد و افزود: اطلاع‌رسانی به تجار، پرداخت تسهیلات تجاری، برقراری امور بیمه‌ای، ایجاد ترمینال صادرات و واردات محصولات کشاورزی در کشورهای عضو از دیگری اقداماتی است که موفقیت در این موافقتنامه را برای طرفین تضمین کند. نیاورانی خواستار لغو روادید تجاری برای تجار طرفین شد. او دیگر شروط مهم موفقیت ایران در افزایش بهره از توافقنامه اوراسیا را تمرکز بر تولید و فرآوری محصولات صادرات محور مطابق با سفارش مشتری دانست.

بر اساس این گزارش؛ امید به شرایط بهتر برای صادرات محصولات سبزی و صیفی در حالی است که در سال جاری گزارش‌های زیادی از بی‌مشتری ماندن بخشی از این محصولات مانند گوجه‌فرنگی و... وجود دارد. وزارت جهادکشاورزی یکی از دلایل این اتفاق را مشکلات صادراتی در سال جاری به‌رغم پیش‌بینی صادرات برای این محصولات می‌داند.

 

 

ارسال نظر