رایزنی برای تهاتر کالا با چین

۱۳۹۸/۰۸/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۱۲۴
رایزنی برای تهاتر کالا با چین

تعادل|

رییس اتاق بازرگانی تهران و سرپرست شورای توسعه تجارت خارجی شانگهای در دیداری بر لزوم همکاری‌های بیشتر برای توسعه روابط تجاری با محوریت بخش خصوصی تاکید کردند و از ضرورت سرمایه‌گذاری مشترک سخن گفتند. در همین رابطه مسعود خوانساری، در دیدار با مدیران و اعضای انجمن همکاری‌های بین‌المللی بنگاه‌های کوچک و متوسط شانگهای، تاکید کرد که در شرایط کنون، این بنگاه‌ها فرصت مناسب و ظرفیت بالایی برای توسعه همکاری‌های دوجانبه ایران و چین دارند. رییس اتاق تهران همچنین، حضور شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران چینی در ایران را نقطه ‌عطفی برای تحول در همکاری‌های اقتصادی دو کشور ارزیابی کرد و از آمادگی اتاق بازرگانی تهران برای همکاری با نهادها و اتاق‌های چین برای توسعه سرمایه‌گذاری‌های مشترک خبر داد. در همین حال، خوانساری، بر طراحی پلت فرم‌هایی برای تهاتر کالا میان ایران و چین نیز تاکید و عنوان کرد که در اتاق تهران یک میز ویژه چین ایجاد شده و درخواست ما از ایرانیان مقیم چین این است که پتانسیل‌ها و نیازهای خود را به اطلاع اتاق تهران برسانند تا برای بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها و برای تامین نیاز این بازرگانان در بازار ایران برنامه‌ریزی و هم‌افزایی صورت گیرد. از آنسو، «چانگ‌کولیانگ» رییس هیات‌مدیره انجمن همکاری‌های بین‌المللی بنگاه‌های کوچک و متوسط شانگهای ابراز امیدواری کرد که سفر تجاری اتاق تهران به چین دستاوردهایی در راستای توسعه همکاری‌های بخش‌ خصوصی دو کشور به همراه داشته باشد. او نقش جاده ابریشم به عنوان سمبل تجارت دو کشور در پایداری و افزایش سطح مناسبات اقتصادی دوطرف را مورد ارزیابی قرار داد و عنوان کرد که پروژه «یک کمربند، یک جاده» که دولت چین در راستای احیای دوباره این مسیر تاریخی تجارت بین‌المللی در پیش گرفته، می‌تواند نقطه عطف روابط اقتصادی و تجاری ایران و چین باشد.

  نشست بخش خصوصی با چینی‌ها

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در نشست با هیات چینی ضمن معرفی اجمالی از ساختار اتاق تهران و ظرفیت‌های آن، به سابقه روابط ایران و چین در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی اشاره کرد و گفت: ما به اهمیت چین در معادلات جهانی تجارت واقف هستیم و باید برای ارتقای سطح مناسبات تجاری دو کشور تلاش کنیم. از همین رو نیاز است ارتباط اتاق تهران و اتاق‌‌های بازرگانی در چین از جمله اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم شرق چین و پکن افزایش پیدا کند. مسعود خوانساری ادامه داد: در اتاق تهران یک میز ویژه چین ایجاد شده و درخواست ما از ایرانیان مقیم چین این است پتانسیل‌ها و نیازهای خود را به اطلاع اتاق تهران برسانند تا برای بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها و برای تامین نیاز این بازرگانان در بازار ایران برنامه‌ریزی و هم‌افزایی صورت گیرد.

رییس اتاق تهران با اشاره به مباحثی که در این نشست حول توسعه گردشگری سلامت میان ایران و چین مطرح شد، به این نکته اشاره کرد که امکانات بیمارستان بازرگانان که توسط اتاق بازرگانی تهران در حال توسعه و تجهیز است، ‌می‌تواند در اختیار گردشگری سلامت قرار گیرد. خوانساری همچنین نسبت به طراحی پلت فرم‌هایی برای تهاتر کالا میان ایران و چین نیز تاکید کرد.

 او در عین حال از ایرانیان مقیم شانگهای درخواست کرد که مسائل و مشکلات خود در ارتباط با تجارت با ایران را مصداقی به اتاق تهران انعکاس دهند تا رفع این مشکلات مورد پیگیری قرار گیرد.

در ادامه این نشست، حسین نژادصفری، رییس اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم شرق چین در حوزه شانگهای گزارش مشروحی از فعالیت‌های نهاد متبوع خود ارایه و عنوان کرد که این اتاق دارای 120 عضو فعال است و از هفت کمیته و چهار کارگروه از قبیل گردشگری، بازرگانی، صنعت و کارگروه فرهنگی تشکیل شده است. او سپس به معرفی ظرفیت‌های اتاق ایرانیان مقیم شرق چین پرداخت و از ضرورت برقراری تعامل میان دو اتاق برای توسعه مناسبات تجاری دو کشور سخن گفت.

علیرضا رمضانی‌فرد، نایب‌رییس اتاق ایرانیان مقیم شرق چین، نیز با اشاره به اینکه این اتاق علاوه بر گستردگی، تلاش کرده است ساختار بین‌المللی نیز برای خود ایجاد کند، توضیح داد: اتاق ایرانیان مقیم شرق چین از سال 2014 تاسیس شده و ثمره آن کارگروه‌هایی است که در آن ایجاد شده است. این اتاق پتانسیل آن را داراست که به اعضای اتاق تهران خدمات مورد نیاز آنها را در ارتباط با تجارت با حوزه شانگهای ارایه کند.  سایر اعضای اتاق ایرانیان مقیم شرق چین نیز در اظهارات خود، این نشست دو جانبه را فصل جدیدی از تعامل اتاق تهران و اتاق شانگهای توصیف کرده و آمادگی خود را برای همکاری با اتاق تهران در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، انتقال فناوری، اعزام هیات تجاری و آموزش اعلام کردند. آنها همچنین توصیه کردند که بازرگانان ایرانی در مراودات تجاری خود با کشور چین از تجربیات ایرانیان مقیم بیشتر استفاده کنند.

اعضای اتاق ایرانیان مقیم شرق چین به این نکته نیز اشاره کردند که شانگهای با 43 میلیون جمعیت، بازار بزرگی برای بیش از 19 هزار عضو اتاق تهران خواهد بود. آنها همچنین نسبت به برگزاری همایش‌هایی برای ایرانیان به منظور افزایش شناخت آنها از بازار و فرهنگ مصرف چین اعلام آمادگی کردند.

در ادامه این نشست، رمضان پرواز سرکنسول ایران در شانگهای با اشاره به اهمیت نمایشگاه بین‌المللی واردات چین گفت: انتظار این است که شرکت‌های ایرانی به صورت منسجم و گسترده در این نمایشگاه حضور پیدا کنند و از هم‌اکنون برای حضور در این نمایشگاه در سال آینده برنامه‌ریزی کنند. او ابراز امیدواری کرد که دست کم 50 شرکت معتبر از ایران در نمایشگاه سال آینده واردات چین، شرکت کنند. پرواز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اعمال تحریم‌ها و مشکلاتی که ممکن است برای بازرگانان ایرانی پدید بیاید، نسبت به استفاده از امکان داوری و حکمیت تاکید کرد.

  سرمایه‌گذاری چین عطف مناسبات تازه ایران وچین

 رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن‌و‌کشاورزی تهران و هیات همراه وی در ادامه سفر خود به چین، مهمان سرپرست شورای توسعه تجارت خارجی شانگهای بودند و با مقامات و اعضای این شورای پیرامون گسترش راه‌های همکاری به گفت‌وگو نشستند.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، در این دیدار مسعود خوانساری طی توضیحاتی ساختار و برنامه‌های اتاق بازرگانی تهران به عنوان پارلمان بخش‌ خصوصی پایتخت ایران با بیش از 19 هزار عضو را تشریح کرد و با بیان اینکه نزدیک به 40 درصد تولید ناخالص داخلی ایران در تهران متمرکز است، یکی از راه‌های توسعه مناسبات دو کشور را افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌های دو کشور دانست.

رییس اتاق تهران در این دیدار، حضور شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران چینی در ایران را نقطه ‌عطفی برای تحول در همکاری‌های اقتصادی دو کشور ارزیابی کرد و از آمادگی اتاق بازرگانی تهران برای همکاری با نهادها و اتاق‌های چین برای توسعه سرمایه‌گذاری‌های مشترک خبر داد. در این نشست، خوانساری با دعوت از مقامات شورای توسعه تجارت خارجی شانگهای برای سفر به تهران، از پیشنهاد موافقت‌نامه همکاری دو جانبه میان اتاق تهران و این شورا خبر داد و اظهار امیدواری کرد که در سفر آتی مقامات این شورا به تهران، این موافقت‌نامه به امضای طرفین برسد. همچنین در این دیدار رییس اتاق تهران ایجاد کمیته داوری مشترک میان دو طرف را گامی در راستای تسهیل و کاهش چالش‌های تجاری و حقوقی میان بنگاه‌های بخش خصوصی دو کشور عنوان کرد و در عین حال تبادل اطلاعات بنگاه‌های عضو این دو نهاد و درج آن روی وب‌سایت را در جهت توسعه روابط بخش خصوصی دو طرف موثر دانست.

 

ارسال نظر