اخبار

۱۳۹۸/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۰۴۸

مجوز واردات ۴۵ هزار تن مرغ صادر شد

کارگروه تنظیم بازار مصوب کرد ۷۰ هزار تن مرغ برای ذخایر راهبردی تا پایان سال تامین شود، اما با توجه با اینکه حداکثر توان داخلی برای ذخیره‌سازی مرغ تا پایان سال ۲۵ هزار تن است مقرر شد مابقی از محل واردادت تامین گردد. درحالی که مرغداران و حتی وزارت جهاد کشاورزی از تولید مرغ مازاد و حتی فروش به قیمت پایین‌تر از هزینه‌های تولید دم می‌زنند کارگروه تنظیم بازار مصوب کرد که 45 هزار تن مرغ برای تامین ذخایر راهبردی به کشور وارد شود.

متن مصوبه اخیر کارگروه تنظیم بازار به شرح زیر است: «مقرر گردید شرکت پشتیبانی امور دام با توجه به بند دوم ابلاغیه شماره 64015/ت 56873 هـ - مورخ 14/5/98 در الزام این شرکت به همکاری و هماهنگی در اجرای سیاست‌ها و مصوبات کارگروه تنظیم بازار اقدامات لازم برای ترمیم ذخایر راهبردی گوشت مرغ تا سقف 70000 تن را انجام و گزارش آن را به صورت ماهیانه به کارگروه ارایه کنند. تبصره: همچنین با توجه به اعلام وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر حداکثر توان ذخیره‌سازی مرغ تا پایان سال به میزان 25 هزار تن (شامل موجودی و خریدهای دارای قراداد) مقرر گردید اقدامات لازم جهت تامین ذخایر از محل واردات صورت پذیرد. بر اساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار شرکت پشتیبانی امور دام، شرکت بازرگانی دولتی ایران و دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت معدن و تجارت برای ثبت سفارش این محصول اقدام کنند و بانک مرکزی نیز ارز مورد نیاز واردات این محصول را تامین کند. از سوی دیگر، کارگروه تنظیم بازار نرخ چهار کود شیمیایی را برای اجرا به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد. در مصوبه کارگروه تنظیم بازار آمده است: به پیشنهاد مورخ 30/7/98 وزارت جهاد کشاورزی در جلسه طرح و قیمت چهار نوع کود شیمیایی برای تحویل به کشاورزان به شرح زیر مصوب گردید: «کود سوپر فسفات تریبل 17160 ریال»، «کود سوپر فسفات ساده 7150 ریال»، «کود سولفات پتاسیم 23400 ریال»، «کود کرور پتاسیم 13000 ریال».

 رشد ۱۰ درصدی مبادلات تجاری ایران و افغانستان

حسین سلیمی رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان درباره وضعیت اقتصادی افغانستان اظهار کرد: مبادلات تجاری افغانستان نسبت به سال گذشته، رشد ۱۰ درصدی را تجربه کرده است که این امر به صورت یک طرفه بوده و بیشتر ما به افغانستان صادر کردیم. رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان در ادامه از معضلات مربوط به کالا‌های صادراتی گفت و خبرداد: این مشکلات شامل تعرفه، بازار‌های مرزی و همچنین رفت و آمدهای کامیونی است. سلیمی با تاکید بر اینکه نقل و انتقال پول، یکی از مشکلات موجود بین ۲ کشور است، اظهار کرد: هم‌اکنون ما از نظر نقل و انتقال پول با مشکل جدی روبه‌رو هستیم. رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان در ادامه تصریح کرد: با توجه به ممنوعیت‌های وارداتی به خصوص واردات محصولات کشاورزی که توسط وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از تولید داخلی وضع شده است در صادرات به این کشور محدودیت‌هایی برای ما به وجود آمده، زیرا تجارت یک امری ۲ طرفه است.

سلیمی با تاکید بر اینکه حجم مبادلات تجاری بین ۲ کشور ایران و افغانستان حدود ۲.۷ میلیارد دلار است، گفت: این در حالی است که ۲ کشور از ظرفیت تجاری بسیار بالاتری برخوردار هستند.

افزایش حجم مبادلات ایران و عمان

محسن ضرابی رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان درباره وضعیت صادرات و واردات، ایران و عمان اظهار کرد: حجم مبادلات ایران به عمان در سال گذشته، یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار بوده که حجم صادرات آن ۷۲۸ میلیون دلار گزارش شده است، این در حالی است که حجم واردات در سال ۹۲، حدود ۲۲۱ میلیون دلار و صادرات به عمان ۱۴۶ میلیون دلار بوده است. رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان با اشاره به اینکه میزان واردات ایران از عمان در سال ۹۶ و ۹۷، افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: حجم ورود کالاهای ایرانی به عمان در سال ۹۶، حدود ۲۱۶ میلیون دلار و در سال ۹۷، به ۴۳۳ میلیون دلار رسیده است و عمان توانسته جایگزین بعضی از کشور‌های مورد تعامل با ایران را بگیرد. روابط سیاسی عمان با کشور‌های مختلف دنیا مطلوب است و این کشور پایگاه خوبی برای صادرات مجدد کالا به ویژه در شرایط تحریمی است و با توجه به اینکه عمان با ۱۶ کشور عربی آفریقایی، ۴ کشور اروپایی، سنگاپور و امریکا قرارداد تجارت آزاد (FTA) دارد کالا‌های ایرانی در صورت دریافت گواهی مبدا عمان می‌تواند نسبت به صادرات کالای خود با تعرفه گمرکی صفر به این کشور‌ها اقدام نمایند از طرفی کشور‌هایی که بازار بزرگی برای کالای ایرانی هستند و به دلیل سیاسی قادر به ارتباط با آنها نیستیم می‌تواند محل خوبی برای صادرات مجدد کالا‌های ایرانی به این کشور‌ها باشد.

 

ارسال نظر