اخبار

۱۳۹۸/۰۸/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۶۲۰

سکوت مسوولان در برابر خروج بی‌رویه زعفران

ایلنا| یک عضو شورای ملی زعفران گفت: زعفران کشور از مبادی رسمی و غیررسمی در حال سرازیر شدن به کشور افغانستان است. این کشور با صادرات زغفران ایرانی با برند افغان در حال افزایش سهم خود از کشورهای مقصد صادراتی ما است. علی حسینی با بیان اینکه گزارش‌ها از خروج بی‌رویه زعفران کشور به افغانستان خبر می‌دهد، اظهار کرد: زعفران ما از مبادی رسمی و غیررسمی در حال سرازیر شدن به کشور افغانستان است. او ادامه داد: گزارش‌ها حاکی از آن است که علاوه بر زعفران فله، این کشور با تغییر بسته‌بندی برندهای زعفران ایرانی آنها را با نام زعفران افغان صادر می‌کند. به گفته حسینی افغانستان در حال افزایش سهم خود در بازارهای هدف صادراتی کشور ما است. او از کشورهای که افغانستان در حال افزایش سهم صادراتی خود در آنها با استفاده از زعفران ایرانی است هند، اسپانیا، چین و برخی کشورهای عربی نام برد. حسینی با تاکید بر اینکه میزان تولید زعفران در افغانستان تنها 5 درصد از کل تولید زعفران ایران است، افزود: با وجود تولید اندک در مقایسه با میزان تولید ما، این کشور با سرعت بالایی در حال افزایش صادرات این محصول است که بخش عمده آن با استفاده از زعفران ایرانی است. او میزان تولید زعفران افغانستان امسال را تنها 18 تن عنوان کرد، در حالی که  براساس پیش بینی وزارت جهادکشاورزی میزان تولید در کشور ما امسال به حدود 500 تن خواهد رسید. این مقام مسوول علاوه بر ورود بی‌قاعده زعفران ایرانی به کشور افغانستان، سیاست‌های اقتصادی این کشور را نیز از دلایل توسعه بازار صادراتی زعفران این کشور دانست. حسینی میزان تعرفه صادراتی محصولات کشاورزی افغانستان به برخی از کشورهای هدف را صفر عنوان کرد که نتیجه دپیلماسی افغان‌ها با کشورهای هدف صادراتی است. این عضو شورای ملی زعفران با انتقاد از بی‌تفاوتی مسوولان مربوطه درباره بازارهای صادراتی محصولات کشاورزی کشور، افزود: در حالی مسوولان کشور بی‌تفاوت از کنار این موضوع می‌گذرند که زعفران یکی از محصولات مزیت‌دار کشور محسوب می‌شود و بازارهای صادراتی که اکنون در اختیار ما است با سال‌ها رنج کشاورزان و تجار واقعی به دست آمده است. او تاکید کرد: البته در شرایطی که برای زعفران ما به وجود آمده تجار نماها نیز مقصرند، آنها با خروج بی‌قاعده زعفران از مبادی رسمی و غیر رسمی شرایط بازار را به نفع بیگانگان و زیان تولیدکننده داخلی رقم می‌زنند.

3 عامل که عرضه محصولات جدید را تهدید می‌کند

اتاق بازرگانی تهران| یک عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: قیمت‌گذاری، گشودن درهای کشور به روی واردات انواع کالا و غیرقابل پیش‌بینی بودن فضای اقتصادی کشور، 3 نگرانی جدی است که تولید محصولات جدید را تهدید می‌کند. مهدی معصومی‌اصفهانی با بیان اینکه ممنوعیت واردات محصولات نهایی فرصتی عالی برای تولیدکنندگان ایرانی است تا محصولات جدید و با کیفیت عرضه کنند، افزود: صنایع تبدیلی به عنوان بخش تکمیلی صنایع دام و طیور، بطور ویژه در مورد تخم‌مرغ، یک تخصص جدید در دنیاست و فضای بسیاری برای توسعه آن وجود دارد. هرچند در زمینه خرید ماشین‌آلات مورد نیاز در صنایع تبدیلی از کشورهای خارجی مشکلاتی داریم اما به هرحال ماشین‌آلات را وارد یا با اتکا به توان فنی داخلی آن را تامین می‌کنیم. او عنوان کرد: در این زمینه اما یک دغدغه یا به عبارت بهتر نگرانی جدی وجود دارد و آن هم سیاست‌های ارگان‌هایی مثل سازمان حمایت است که به عنوان سدی در مسیر تولید کالای کیفی عمل می‌کند. با فشار سازمان حمایت برای کاهش قیمت محصولات، جایی برای توسعه کیفی کالا باقی نمی‌ماند. اگر چنین فشاری از روی دوش تولیدکننده برداشته شود و اجازه دهند کالا با قیمت تمام شده واقعی خود به دست مشتری برسد، فرصت تولید محصولاتی را در ایران داریم که مشابه آن در کشورهای دیگر نیست. توانمندی داخلی و ذائقه ایرانی فرصت تولید کالای باکیفیت را در صنایع تبدیلی کشور فراهم کرده است و نباید در این مسیر مانع‌تراشی کنیم. قیمت تابع عرضه و تقاضاست و هر نوع تلاش برای کاهش آن، به کیفیت لطمه می‌زند. معصومی اصفهانی توضیح داد: به عنوان یک تولیدکننده به فضای فعلی بازار خوش‌بین هستم اما نگرانم با لغو تحریم‌ها، درهای کشور به روی کالای خارجی طوری گشوده شود و کارخانه‌های ایرانی را به تعطیلی بکشاند. تولید‌کننده ایرانی می‌تواند هر محصول غذایی با کیفیت مشابه خارجی آن تولید کند. می‌توانیم با کالای خارجی در بازار داخل رقابت کند اما در شرایطی که آیین نامه‌ها و مقررات دستگاه‌های دولتی به گونه‌ای تدوین و صادر نشود که امکان پیش‌بینی بازار و وضعیت تولید، برای تولیدکننده ایرانی از بین برود.

ثبات بازار ارز مرهون راهکارهای بخش‌خصوصی

اتاق بازرگانی ایران| عضو هیات رییسه اتاق ایران گفت: با روی کار آمدن رییس جدید بانک مرکزی، تعامل با بخش خصوصی افزایش یافت و بخش خصوصی از جمله اتاق ایران راهکارهایی را برای کنترل نرخ ارز به بانک مرکزی پیشنهاد داد. کیوان کاشفی با اشاره به روند کاهشی قیمت دلار که از چندی قبل در کشور آغاز شده، اظهار کرد: زمانی که ارز در یک کشور دچار تلاطم می‌شود، دولت‌ها از سیاست‌های مختلفی در زمینه واردات و صادرات، عرضه و تقاضا، سیاست‌های کنترلی و... استفاده می‌کنند که در کشور ما نیز بعد از بحرانی که در نرخ ارز داشتیم این سیاست‌ها در پیش گرفته شد.

 

ارسال نظر