دردسرهای حذف دو خودرو

۱۳۹۸/۰۸/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۶۱۶
دردسرهای حذف دو خودرو

تعادل|

پس از پیگیری‌های بسیار از سال 95 تاکنون بالاخره وزارت صنعت، معدن و تجارت عزم خود را برای توقف تولید دو خودرو پر فروش اما بی‌کیفیت جزم کرد. در آبان ماه امسال بود که وزیر صمت اعلام کرد که پراید و پژو ۴۰۵ تا پایان سال 98 و اوایل سال 99 باید از خط تولید خارج و خودروهای جدید و باکیفیت جایگزین آنها شود. پس از این، سایپا اعلام کرد که تیبا را جایگزین پراید خواهد کرد؛ اما هنوز ایران خودرو جایگزین پژو 405 را مشخص نکرده است. از این رو قطعه‌سازان معتقدند که حذف قریب‌الوقوع دو خودروی پراید و پژو ۴۰۵ از چرخه تولید سایپا و ایران‌خودرو تاثیراتی بر شرایط سازندگان قطعات آنها خواهد داشت. البته در این راستا تولید تیبا و سایر خودروها به دلیل مشابهت زیاد با پراید امکان شیفت کردن قطعات را به آنها می‌دهد و تنها بدنه و فرم داخلی آن با اندکی تفاوت تولید می‌شود که تنها تولیدکننده آن خود سایپا است و اگر ضرری هم شامل شود به این خودروسازی باز‌می‌گردد و مشکلی متوجه قطعه‌ساز نخواهد شد. اما درباره پژو 405 باید گفت که دیگر مدل‌های این خودروسازی تفاوت زیادی با هم دارند پس جایگزینی سایر خودروهای این خودروسازی قطعا برای قطعه‌سازان ایجاد مشکل خواهد کرد.

    روایتی از بازنشستگی پراید و پژو 405

حذف پراید و پژو 405 از چرخه تولید بحث تازه‌ای نیست و نیره پیروز بخت رییس سازمان ملی استاندارد از سال 95 اعلام کرده بود درراستای برنامه‌ای که بر اساس قانون توقف تولید خودروهایی با بیش از ۱۰ سال تولید را در خود دیده است، خودروهایی مانند پراید یا پژو ۴۰۵ نیز از خط تولید خودروسازان داخلی خارج خواهند شد. اما ماجرا از زمانی جدی‌تر شد که اواسط مرداد امسال موضوع تلفات پراید از زبان رییس پلیس راهور شنیده شد. سید‌کمال هادیانفر بابیان اینکه 24 درصد جان‌باخته‌های تصادفات مربوط به پراید که تعداد آن 4 هزار و 113 نفر بوده است، توضیح داد که اجرای قانون در اولویت ما است اما باید به نفع مردم اجرایی شود، پلیس ایستاده تا خط تولید پراید از سال 99 متوقف شود. هادیانفر اعلام نکرده از چه طریقی قرار است این اتفاق رخ دهد اما آنچه از آمارهایش برمی‌آید؛ توقف تولید پراید به معنای کاهش 4 هزارنفری مرگ‌ومیر در تصادفات جاده‌ای است.

بعد از آن، اوایل شهریورماه، رحمانی گفته بود پراید و پژو ۴۰۵ باید از خط تولید خارج و خودروهای جدید و باکیفیت جایگزین آنها شود. او بعد هم اشاره‌کرده بود که خودروهای فاقد استاندارد و کیفیت از خط تولید ۲ خودروساز بزرگ کشور خارج می‌شوند. پراید و پژو ۴۰۵ باید با انجام برنامه‌ریزی‌های لازم از خط تولید خارج و خودروهای جدید و باکیفیت جایگزین آنها شود.

این خودروها در سایپا پراید و در ایران‌خودرو پژو ۴۰۵ بوده که باید با انجام برنامه‌ریزی‌های لازم خودروهای جدید و باکیفیت جایگزین آنها شود. او با تاکید بر اینکه اصلاح ساختار و ساماندهی صنعت خودرو یکی از برنامه‌های جدی وزارت صنعت است، عنوان کرد که تولید پژو ۴۰۵ GLX بنزینی تا پایان امسال متوقف می‌شود.

رحمانی همچنین بابیان اینکه تولید سه نوع پراید نیز در ماه‌های آینده متوقف خواهد شد، توضیح داد که تولید این سه محصول نیز در دی‌ماه ۹۸، اردیبهشت و تیرماه ۹۹ متوقف خواهد شد. آن‌طور که به نظر می‌رسد، وزیر صنعت، معدن و تجارت ارتقای کیفیت و افزایش رضایت مردم را از مهم‌ترین دلایل این تصمیم برشمرده و گفته است: باید تلاش کنیم در کنار افزایش کمّی خودروها، کیفیت آنها نیز ارتقا یابد و در این راستا حذف برخی محصولات می‌تواند راهگشا باشد. خودروهای جدید به‌جای محصولاتی که از رده خارج می‌شوند جایگزین خواهند شد. تصمیم حذف پراید و پژو 405، تصمیمی است که هر چند بازار خودرو را به لحاظ قیمتی دچار خلأ می‌کند، اما به اعتقاد کارشناسان ساماندهی این بازار به لحاظ کیفی یک ضرورت است. اواخر مهرماه، رحمانی دوباره گفت قیمت تولیدشده پراید کمتر از ۴۰ میلیون تومان است و قطعا یکی از مدل‌های قدیمی پراید تا چند روز دیگر از تولید خارج می‌شود.

    جولان دلالان

حالا که به نظر می‌رسد از دور خارج شدن پراید و پژو نزدیک‌تر شده است، گزارش‌ها و صحبت‌هایی از اثرات آن گفته می‌شود. چند وقتی می‌شود که دوباره قیمت پراید با رشد همراه شده است. کارشناسان افزایش دوباره قیمت‌ها را ناشی از عوامل گوناگونی می‌دانند. برخی از صاحب‌نظران جو پیش‌آمده توسط دلالان که ناشی از خبر توقف تولید بوده را دلیل گرانی‌های اخیر می‌دانند.

از طرف دیگر، فرهاد به‌نیا، سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در گفت‌وگویی با «ایسنا» با بیان تاثیرات حذف قریب‌الوقوع دو خودروی پراید و پژو ۴۰۵ از چرخه تولید سایپا و ایران‌خودرو، بر سازندگان قطعات این دو خودرو می‌گوید: در تولید تیبا و سایر خودروها می‌توان به قطعات پراید شیفت کرد. این بدین معناست که روی قطعات تیبا در مقایسه با پراید، جز بدنه و فریم داخلی خودرو، تغییرات زیادی ایجاد نمی‌شود و قطعه‌سازانی که قطعات فنی تولید می‌کنند، همچنان فعال خواهند ماند. به گفته او، بدنه پراید هم تولید خود شرکت خودروسازی سایپا است و اگر کسی هم متضرر شود، خود سایپا است؛ بنابراین مشکلی متوجه قطعه‌ساز نخواهد شد. تنها فریم داخلی خودرو است که توقف تولید پراید ممکن است سازنده آن را دچار مشکل کند. بنابراین در این زمینه لازم است که شرکت سایپا برای خودروهای جایگزین ایجاد ظرفیت و افزایش تیراژ کند. باید سایپا با برنامه‌ریزی در سایر تولیدات مشکلاتی که برای این قطعه‌سازان ایجاد می‌شود را پوشش دهد. به‌نیا همچنین ادامه داد: این اواخر تولید پراید به ۳۰۰ دستگاه در روز رسیده و الباقی نیز تیبا بوده است. بنابراین چندان مشکل بزرگی ایجاد نخواهد شد. بطور مثال اگر به‌جای خودروی ۴۰۵، پژو ۳۰۱ جایگزین می‌شد، به دلیل تغییرات پلت‌فرم، فریم داخلی خودرو، بدنه، مسائل فنی و موتوری خودرو؛ قطعه‌سازان دچار مشکل و متحمل ضرر می‌شدند اما با جایگزین شدن تیبا به‌جای پراید مشکل خاصی ایجاد نخواهد شد. او معتقد است که مدل‌های گروه خودروسازی سایپا مدل‌های پیچیده‌ای نیستند اما در خودروساز دیگر مدل‌ها تفاوت زیادی باهم دارند. ۲۰۶ با ۲۰۷ متفاوت است، ۴۰۵ با دنا تفاوت زیادی دارد. بنابراین حذف ۴۰۵ و جایگزینی سایر خودروهای این خودروسازی قطعا ایجاد مشکل خواهد کرد. با توجه به اینکه هنوز ایران‌خودرو در رابطه با اینکه قرار است چه خودروهایی جایگزین پژو ۴۰۵ شود صحبتی نکرده، درباره اثرات آن نمی‌توان اظهارنظر دقیقی کرد؛ لذا منتظر هستیم تا ایران‌خودرو برنامه‌های خود را در این رابطه اطلاع‌رسانی کند، سپس به مشکلات قطعه‌سازان با حذف این خودرو بپردازیم.

همچنین محمدرضا نجفی‌منش، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در گفت‌وگو با اتاق ایران در پاسخ به این سوال که آیا بازار خودروسازی کشور اکنون آماده حذف پراید است، گفته بود: موضوع حذف پراید از چرخه تولید، بحث امروز نیست. از چند سال پیش که خانواده تیبا رونمایی شد، قرار بود محصولات این گروه جایگزین پراید شود که متاسفانه تا به امروز این موضوع به تعویق افتاده است.به گفته او، انجمن صنایع همگن قطعه‌‌سازی بارها اعلام کرده است که آماده تامین قطعات تیبا و سایر دستگاه‌های مشابه است و مشکلی از بابت کمبود قطعه به وجود نخواهد آمد.

 

ارسال نظر