اخبار

۱۳۹۸/۰۸/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۵۲۹

افزایش واردات لوازم آرایشی و بهداشتی تقلبی در کشور

رییس انجمن وارد‌کنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی گفت: واردات لوازم آرایشی و بهداشتی تقلبی در کشور افزایش داشته که در نتیجه ۲۵۰ فعال صنفی در حال تعطیل شدن هستند. حمید مقیمی گفت: آنچنان که تحریم‌های داخلی تبعاتی در صنعت فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات داشته تحریم‌های خارجی نداشته است چرا که واردات در تولید تاثیری نداشت. در سال گذشته طی سه نشست که با وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتیم توافقاتی صورت گرفت.  وی  بیان کرد: با محوریت کار وزارت صمت، سازمان غذا و دارو و ستاد مبارزه با قاچاق کالا با انجمن‌های تولیدکنندگان و واردکنندگان به این توافق رسیدیم که کالا‌هایی که تولید داخل است را وارد نکنیم. توافق شد تا بخشی از کالایی که تکنولوژی تولید آن را در داخل نداریم و بخشی از کالایی که هنوز تولید آن جوابگوی بازار نیست، را به مدت ۱۸ ماه و بخشی هم که هنوز به تکنولوژی آن نرسیدیم به صورت نا محدود وارد کنیم. رییس انجمن وارد‌کنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران ادامه داد: این توافق صادر شد، ولی متاسفانه با یک بخشنامه شبانه، واردات را بطور غیر‌استاندارد در اردیبهشت کنسل کردند، حتی اکنون ۸ ماه است که بخشی از کالای ما به دلیل همین بخشنامه در گمرک دپو شده است که بخش عمده‌ای از آنها فاسد شدنی و تاریخ مصرف دارند.

مقیمی افزود: این کالا‌ها با ثبت سفارش وارد کشور شدند که پروانه واردات و بهداشت داشتند، اما متاسفانه در گمرک دپو شده‌اند و در حال حاضر از بین رفتنی محسوب می‌شوند. سرمایه‌های زیادی برای این کالاها پرداخت شده است چرا که آنها هزینه انبارداری دارند و به‌شدت فساد پذیر هستند. او گفت: واردات ما هیچ ربطی به تولید نداشت، حتی از ۲ سال گذشته به سمت تولید پیش می‌رفتیم. شرکت‌های وارد‌کننده نیز به سمت تولید می‌رفتند و بخشی از کالاهایشان که در بازار پر‌مصرف بود تولید می‌شدند اما متاسفانه هم‌اکنون جلوی آن را گرفتند. رییس انجمن وارد‌کنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران افزود: هم‌اکنون ۲۵۰ بنگاه با عمر ۳۰ تا ۴۰ سال داریم که در حوزه واردات توانمند هستند و با حدود ۱۹ هزار نیروی مستقیم و ۴۰ هزار نفر غیر‌مستقیم کار می‌کردند. متاسفانه از سال گذشته ۸ هزار نفر تعدیل نیرو داشتیم و هم‌اکنون ۱۲ هزار نفر نیرو داریم که اگر تکلیف واردات روشن نشود تا پایان سال تعدیل می‌شوند. مقیمی تشریح کرد: این کاری که انجام دادند نه به نفع تولید و نه به نفع مصرف‌کننده بود. هم‌اکنون کالای قاچاق و تقلبی بی‌نهایت در سطح کشور عرضه می‌شود که سلامت مردم را به خطر می‌اندازد. اگر ما می‌توانستیم واردات را انجام دهیم هم حقوق دولت را می‌دادیم، هم کالای استاندارد و با کیفیت زیرنظر وزارت بهداشت در دسترس مردم بود.

رییس انجمن وارد‌کنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران با اشاره به میزان کالای دپو شده در گمرک، گفت: حدود ۲۰۰ کانتینر در گمرک دپو شده است که در حدود ۸ تا ۹ ماه است منتظر ترخیص  هستند.

مقیمی افزود: آخرین گزارشی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا به ما داد این بود که قاچاق از سال ۹۷ تا امسال حدود سه‌برابر شده است. این معضل بزرگی است که، کالایی که به صورت رسمی و استاندارد و با کیفیت وارد کشور می‌شود باید در گمرک خاک بخورد و از بین برود و از طرفی کالا‌های قاچاق بی‌نهایت در بازار رشد کند و از همه مهم‌تر اشتغال ۲۰ هزار نفر نیرو از بین می‌رود. او تصریح کرد: لوازم آرایشی، بهداشتی و عطریات بخش گسترده‌ای است و تنوع کالایی بالایی دارند. در بخش عطریات ۸۰ درصد متکی به واردات هستیم و در زمینه بهداشتی مانند انواع کرم‌های تخصصی ۵۰ تا ۶۰ درصد متکی به واردات است. حتی در برخی اصلا تکنولوژی تولید داخل نداریم و ۱۰۰درصد متکی به واردات هستند.

زعفران‌کاران مجبور به ارزان‌فروشی هستند

عضو شورای ملی زعفران گفت: کشاورزان مجبورند زعفران را ارزان بفروشند و دلالان سود اصلی را می‌برند.  علی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه اقدام سازمان تعاون روستایی برای خرید زعفران حداقل به ثبات قیمت این محصول در بازار کمک خواهد کرد و موجب تعادل بین تقاضا و عرضه زعفران می‌شود، اظهار کرد: با این اقدام دست دلالان که زعفران را به قیمت ارزان از کشاورزان می‌خرند و به قیمت نجومی می‌فروشند، کوتاه خواهد شد.

وی ادامه داد: سازمان تعاون روستایی در این موقعیت باید هم حافظ منافع صادرکنندگان و هم تولیدکنندگان باشد و این سازمان نباید به این امید زعفران را خریداری کند که قیمت‌ها را بالا ببرد و سپس بفروشد، بلکه باید منصفانه عمل کند و این محصول را به همان قیمتی که از کشاورزان خریداری می‌کند، در اختیار صادرکنندگان قرار بدهد.

عضو شورای ملی زعفران افزود: بیش از ۷۰ درصد زعفران‌کاران کشور سطح زیر کشت آنها حداکثر یک هکتار است؛ بنابراین کسی که یک هکتار یا کمتر از این میزان سطح زیر کشت دارد، معادل ۵ تا ۷ کیلو زعفران برای فروش دارد. فردی که به سازمان تعاون روستایی مراجعه می‌کند و می‌گوید ۵۰ کیلو زعفران برای فروش دارد، کشاورز نیست و باید این سازمان تمرکز خود را بر خرید این محصول از کشاورزان بگذارد.

وی معضل حال حاضر کشاورزان را ماندن گل‌های زعفران بر روی زمین دانست و خاطرنشان کرد: کشاورزان به دلیل ماندن گل‌های زعفران بر روی زمین مجبور می‌شوند که زعفران را به قیمت ارزان بفروشند، سپس دلالان این محصول را در حاشیه شهرها پس از پاک‌کردن می‌خواهند به سازمان تعاون روستایی بفروشند.

 

ارسال نظر