اخبار

۱۳۹۸/۰۸/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۴۴۰

افزایش تولید قارچ خوراکی

ایسنا| رییس هیات‌مدیره تعاونی تولیدکنندگان قارچ‌های خوراکی از افزایش تولید قارچ خوراکی از ۳۰۰ تن در روز به ۴۵۰ تن خبر داد. محمدحسن افشار اظهار کرد: با توجه به خنکی هوا، تولید قارچ به دلیل خوب به عمل آمدن در فصول سرد، افزایش یافته و مردم هم رغبت بیشتری به خوردن غذاهای گرم پیدا کرده‌اند. او ادامه داد: اکنون در بازار، قارچ درجه یک به قیمت ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان فروخته می‌شود. البته کل قارچ تولیدی کشور درجه یک نیست و از میزان تولیدی این محصول در کشور معادل ۷۰ درصد آن درجه یک، ۲۰ درصد درجه دو و معادل ۱۰ درصد نیز درجه سه هستند. افشار با بیان اینکه کشور افغانستان بازار هدف جدیدی برای صادرات این محصول است که اخیرا ما صادرات به این کشور را شروع کرده‌ایم، افزود: از زمانی که نرخ ارز ثابت شد ما به کشورهای همسایه صادرات داریم. کشور عراق بازار خوبی برای ماست اما متاسفانه به دلیل نا آرامی‌های اخیر در این کشور نمی‌توانیم صادراتی به آن داشته باشیم. بازار عمده هدف ما روسیه است که در این زمینه ما با مشکل حمل و نقل و گمرک مواجه هستیم که در این رابطه از وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت درخواست کرده‌ایم تا جلسه‌ای تشکیل شود و مسائل صادرات به روسیه را هموار کنیم.

ورود نهادهای نظارتی به پرونده ترخیص خودروهای وارداتی

مهر| دبیر انجمن واردکنندگان خودرو از نامه‌نگاری با سازمان بازرسی درموردترخیص خودروهای وارداتی خبر داد. مهدی دادفر با اشاره به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ترخیص ۱۰۴۸ دستگاه خودروی وارداتی گفت: با توجه به اینکه دولت هیچ مصوبه‌ای در این خصوص نداشته و موضوع ترخیص خودروهای وارداتی نیز با ابهامات زیادی مواجه است، روز گذشته انجمن واردکنندگان خودرو در نامه‌ای به سازمان بازرسی کل کشور، موضوع را مطرح کرده و خواستار ورود نهادهای نظارتی به این حوزه شد. او افزود: بر این اساس، از امروز نهادهای نظارتی به این پرونده‌ ورود کرده و سازمان بازرسی کشور نیز آن را در دست پیگیری دارد. دادفر با بیان اینکه تمامی خودروهای وارداتی بنا به دستور وزیر، دیروز ترخیص شده‌اند، افزود: دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت تنها برای یک شرکت واردکننده و ۴ نفر دارنده کارت بازرگانی گری‌مارکت بوده است در حالی که انتظار این بود که دستور وزیر صمت مشمول سایر واردکنندگان نیز باشد؛ چراکه هم‌اکنون شرکت‌های بزرگ واردکننده با مشکلاتی برای ترخیص مواجه هستند بنابراین اگر تسهیلی فراهم می‌شود، باید برای همه واردکنندگان باشد. او افزود: مسوولان وزارت صنعت می‌خواهند با یک حرکت و در سکوت خبری، این موضوع را بدون پاسخ بگذارند؛ البته کل خودروها دیروز ترخیص شد و کار به نوعی تمام شد؛ چراکه خودروها در انبار خود خودروسازان بود و با انجام یک تغییر کوچک در مدارک، آنها را ترخیص کرده‌اند.

قیمت تخم‌مرغ متعادل است

ایلنا| مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران تخم‌گذار میهن معتقد است؛ پس از ۸ ماه زیان مرغداران و فروش تخم‌مرغ زیر قیمت تمام شده، اکنون قیمت این کالا در بازار مصرف متعادل شده است. رضا ترکاشوند با بیان اینکه پس از ۸ ماه زیان قیمت خرید تخم‌مرغ از مرغداران تا حدودی مناسب شده است، اظهار کرد: هر کیلوگرم تخم‌مرغ از مرغداران درب مرغداری ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۸ هزار تومان خریداری می‌شود. او ادامه داد: اکنون قیمت تمام شده هر کیلوگرم تخم‌مرغ برای مرغدار ۸ هزار تومان است که زیان تولیدکنندگان را به دنبال ندارد. ترکاشوند یادآور شد: تقریبا ۸ ماه مرغداران هر کیلوگرم تخم‌مرغ را ۶ هزار تومان به فروش رساندن و شرایط بد اقتصادی را تجربه کردند. او با اشاره به طرح شرکت پشتیبانی امور دام برای خرید تخم‌مرغ با افزایش پلکانی قیمت، افزود: اگر شرکت پشتیبانی امور دام به خرید تخم‌مرغ ورود نمی‌کرد امروز شاهد تعطیلی مرغداری‌ها تخمگذار به دلیل زیان انباشته بودیم. به گفته ترکاشوند؛ با وجود بالاتر بودن قیمت خرید تخم‌مرغ از مرغدار نسبت به نرخ مصوب قیمت تخم‌مرغ متعادل است. او قیمت مصوب هر کیلوگرم تخم‌مرغ را ۷ هزار و ۷۴۰ تومان اعلام کرد و افزود: این قیمت با نرخ نهاده‌های دامی صد در صد دولتی تعیین شده است در حالی که بیشتر نهاده‌ها با قیمت آزاد به دست مرغداران می‌رسد. او میزان مصرف ماهانه تخم‌مرغ در کشور را ۷۵ هزار تن عنوان کرد و گفت: ماهانه ۸۴ تا ۸۵ هزار تخم‌مرغ تولید می‌شود که بیشتر از نیاز کشور است.

قیمت انواع برنج در بازار

تسنیم| در حالی برنج‌های عطری به قیمت‌های ۲۲ تا ۳۴ هزار تومان در تهران به فروش می‌رسد که برنج‌های پرمحصول ارزان قیمت‌تر ایرانی و وارداتی را می‌توان به نرخ‌های ۷ تا ۱۸ هزار تومان خریداری کرد. درحالی که برنج‌های کم محصول و معطر ایرانی در بازار نرخ‌های بالایی دارند و به قیمت‌های هر کیلوگرم 22 تا 34 هزار تومان به مصرف‌کننده به فروش می‌رسد که در این میان برنج‌های ارزان قیمت‌تر و به اصطلاح پر محصول و با عطر کمتر، قیمت‌های پایین‌تری دارند. برنج‌های ارزان قیمت بازار که ایرانی و وارداتی هستند به نرخ‌های هر کیلوگرم 7 تا 18 هزار تومان در تهران به فروش می‌رسد. بر اساس گزارش میدانی، قیمت هرکیلوگرم برنج هندی در تهران 8 هزار و 500تومان، برنج فجر و شیرودی نیز که از برنج‌های پر محصول ایرانی هستند به‌طور متوسط 18 هزار و 500 تومان قیمت دارند و در بازار تهران به نرخ‌های مختلف و از 15 تا 19 هزار تومان به فروش می‌رسد.

 

ارسال نظر