23 پرونده تخلف واردات کاغذ روی میز تعزیرات

۱۳۹۸/۰۸/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۴۳۷

سازمان تعزیرات بر اساس گزارش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد ۲۳ پرونده تخلف برای واردکنندگان کاغذ با ارز دولتی باز کرده است؛ تخلفاتی که به‌نظر می‌رسد تازه بخش کوچکی از ماجرای فساد کاغذ در کشور باشد.

به گزارش تسنیم، قصه تخلفات کاغذ را همه می‌دانیم‌، تجاری که در بحبوحه گرانی و کمبود کاغذ ارزهای دولتی را گرفتند، یا هیچگاه کاغذی وارد نکردند یا به‌نرخ ارز دولتی آوردند و با نرخ ارز آزاد قطره‌چکانی در بازار فروختند و سودهای هنگفت به جیب زدند و هرچند در این میان سلطان‌هایی نیز دستگیر شدند، اما پرونده این سلطان‌های کاغذ به‌صورت جدی پیگیری نشد، علاوه بر آن تکلیف کاغذهایی که در انبارهای احتکاری کشف شد، نیز مشخص نشد‌. این کاغذها بنا به گفته مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچگاه به چرخه توزیع وارد نشدند.

 دایره تخلفات در حوزه کاغذ از مصرف‌کنندگان اصلی آن یعنی ناشران نیز دور نماند، ناشران که به عنوان کوچک‌ترین حلقه در این زنجیره به‌شمار می‌روند، نیز در یک سال گذشته تخلفاتی در این باره داشته‌اند‌، تخلفاتی که به‌دلیل نبود نظارت بر مصرف در کارگروه کاغذ وزارت ارشاد قابلیت شناسایی نداشت، بنابراین عده‌ای ناشرنما با خیال راحت حواله‌های کاغذ خود را در بازار به‌نرخ آزاد فروختند. حجم بالای تخلفات در حوزه کاغذ منجر به این شد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که عهده‌دار توزیع کاغذ دولتی در کشور است، در پایان سال گذشته فهرستی از واردکنندگان و دریافت‌کنندگان کاغذ با ارز دولتی را در اختیار تعزیرات گذاشته تا تخلفات احتمالی بررسی شود. حالا خبرها حکایت از باز شدن حداقل 23 پرونده در تعزیرات برای کاغذ با استفاده از گزارشات وزارت فرهنگ دارد.

غلامرضا شجاع، از اعضای کارگروه کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این زمینه گفت: براساس گزارش‌های کارگروه کاغذ به‌ریاست حسین انتظامی 23 پرونده برای متخلفان کاغذ در تعزیرات باز شده است، از این میان‌، 20شرکت با استفاده از ارز دولتی کاغذ را آورده و تنها اندکی از آن را در اختیار وزارت ارشاد برای توزیع قرار داده‌اند‌، مابقی با نرح آزاد در بازار فروخته شده است. او ادامه داد: سه شرکت نیز با هماهنگی کارگروه کاغذ به کشور وارد کرده‌اند‌، حجم بالایی را تحویل وزارت ارشاد داده و مقداری را نیز با قیمت عادلانه در اختیار مطبوعات قرار داده‌اند، هرچند تخلف مالی در این زمینه انجام نشده است، اما طبق تعهد باید با هماهنگی کارگروه این اقدام انجام می‌شد.

با وجود اینکه باز شدن پرونده این تخلفات در تعزیرات اندکی دلگرم‌کننده است، اما به‌نظر می‌رسد هنوز خبری از بازشدن مفسده‌های بزرگ‌تر در کاغذ نیست، پرونده‌هایی که بنا به گفته فعالان این بازار ردپای سلطان‌های اصلی کاغذ در آن به‌وضوح مشخص است و آزادانه می‌گردند.

 

ارسال نظر