اخبار

۱۳۹۸/۰۸/۱۳ - ۰۰:۱۶:۵۲
کد خبر: ۱۵۶۲۵۹

امکانات حمل و نقلی ایران ‌برای صادرات به اوراسیا

غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران خبر داد: با پیگیری‌های به عمل آمده از سوی اتاق ایران، امیدواریم اولین دفتر تجارت ملی ایران، طی 2 ماه آینده در روسیه کار خود را آغاز کند. رییس اتاق ایران گفت: پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا، ظرفیت توسعه روابط اقتصادی را فراهم می‌کند اما به موازات رشد این ظرفیت‌ها، باید زیرساخت‌ها نیز فراهم شوند. غلامحسین شافعی در هفتادمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی خراسان رضوی عنوان کرد: در نشستی که با رییس‌جمهوری کشورمان داشتیم، این نکته را مطرح کردیم که اگر تعاملات ایران با کشورهای اوراسیا به رشد مثلا 10 برابری ظرفیت مبادلات بینجامد، حمل کالاهای صادراتی با چه زیرساختی انجام خواهد گرفت؟ بپذیریم که اندازه امکانات ما در حوزه حمل و نقل ریلی و ناوگان حمل سردخانه‌ای به میزان پاسخگویی برای ظرفیت‌های آتی نیست. رییس اتاق مشهد ادامه داد: در همان جلسه وزیر راه توضیحات امیدوارکننده‌ای در این خصوص ارایه کرد. به استناد آنچه عنوان شد، بهسازی و نوسازی و همچنین توسعه حمل و نقل ریلی از برنامه‌های دولت در مسیر اجرای برنامه ششم توسعه خواهد بود که با فعال شدن کارخانه‌های واگن‌سازی زنجان و پارس شرایط برای این منظور فراهم می‌آید. شافعی با ذکر این نکته که؛ بخشی از مشکلات حمل و نقل ریلی ما مربوط به کشورهای مقصد است، یادآور شد: در حال حاضر اگر قرار باشد کالایی از طریق مسیر ریلی مشهد به کشورهای آسیای میانه برود، به واسطه مسائلی که در طول مسیر و به ویژه در آن سوی مرز وجود دارد، این انتقال با میانگین سرعت حدود 10تا 12 کیلومتر انجام می‌گیرد که بسیار کم است و باید در این رابطه تدبیری اندیشیده شود. تاکید داریم که شماری از اشکالات باید از جانب طرف مقابل پیگیری و حل و فصل شود. برای همین منظور مقرر است در کمیسیون مشترکی با کشورهای مقصد، این موضوع به بحث گذاشته شود. رییس اتاق ایران خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های به عمل آمده از سوی اتاق ایران، امیدواریم اولین دفتر تجارت ملی ایران، طی 2 ماه آینده در روسیه کار خود را آغاز کند.

آثارکاهش نرخ  مالیات  تولیدکنندگان

بهرام شکوری رییس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی با اشاره به ضرورت کاهش نرخ مالیات بر بخش تولید، گفت: متاسفانه در اجرای عدالت در بخش مالیات ضعف وجود دارد. بخش‌های مختلفی در حوزه اقتصاد فعالیت می‌کنند که نسبت به نوع فعالیت‌شان دولت نرخ‌‌های مالیات خاصی را اعمال می‌کند. او بیان کرد: تولید، یکی از بحث‌هایی است که ریسک سرمایه‌گذاری در آن بالاست چرا که در آن نه تنها بحث افزایش تولید بلکه بحث نیروی انسانی، بیمه، مالیات و آلایندگی‌های محیط کار جزو مشکلات این حوزه کاری به شمار می‌رود. شکوری با تاکید بر اینکه باید به تولید اهمیت داد و آن را با تجارت مقایسه نکرد، گفت: به عنوان مثال در صورتی که تولید سیمان با مشکلی مواجه شود نمی‌توان به راحتی از این مشکل عبور یا جایگزین کرد. تولید و تجارت به یکدیگر متصل هستند. رییس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ادامه داد: در صورت بروز مشکل در حوزه تجارت سیمان، توانایی جایگزین نوع دیگری از کالای تجاری وجود دارد اما برای تعدیل و یا تعطیلی کارخانه تولید سیمان، مشکلات مختلفی از جمله افزایش بیکاری قشر بالایی از کارگران در جامعه شده و امکان جایگزینی آن بسیار سخت است. او افزود: دولت‌ها باید بخش تولید صنایع را تقویت و حمایت کنند چرا که امسال مورد تاکید رهبری و سال رونق تولید و اقتصادی نام گرفته است. شکوری تشریح کرد: امسال سهم مالیات در بودجه کشور افزایش و درآمدهای نفتی کاهش پیدا خواهد کرد. بنابر این دولت‌ها اگر نرخ مالیات تولید را کاهش بدهند میزان تولیدات ملی افزایش پیدا کرده و سهم درآمد دولت از بخش تولید بیشتر می‌شود.

اسامی واردکنندگان تجهیزات پزشکی با ارز دولتی اعلام نشد

رییس اتحادیه تهیه و توزیع کنندگان تجهیزات پزشکی با گلایه از بانک مرکزی گفت: ما بارها از دوستان بانک مرکزی درخواست کرده‌ایم تا لیست افرادی که در صنف ما ارز دولتی دریافت کرده‌اند را اعلام کنند ولی تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است. قاسم نوده فراهانی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اعمال محدودیت‌هایی برای تخصیص ارز دولتی اظهار کرد: علی‌رغم آنکه بخشی از تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور از خارج باید تامین شود و البته ارز دولتی نیز به آن اختصاص داده نمی‌شود و واردات این اقلام با ارز نیمایی صورت می‌گیرد، ولی خوشبختانه کمبود خاصی در تامین نیازهای جامعه برای تجهیزات پزشکی وجود ندارد. رییس اتحادیه تهیه و توزیع‌کنندگان تجهیزات پزشکی در خصوص ارز 4200 تومانی داده شده به برخی وارد کنندگان تجهیزات پزشکی و توزیع این تجهیزات با قیمت آزاد در بازار گفت: این درست است که تعدادی از همکاران ما ارز 4200 تومانی دریافت کردند لذا این افراد باید بر اساس ضوابط و مقررات، پاسخگوی ارز دولتی که دریافت کرده‌اند باشند. وی ادامه داد: متاسفانه علی‌رغم آنکه ما به عنوان اتحادیه مربوطه، بارها از دوستان بانک مرکزی درخواست کرده‌ایم تا لیست افرادی که در صنف ما ارز دولتی گرفته‌اند را اعلام کنند ولی تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

 

ارسال نظر