افتتاح مرکز تجاری ایران در دمشق تا ۳ ماه آینده

۱۳۹۸/۰۸/۰۲ - ۰۰:۵۵:۳۴
کد خبر: ۱۵۵۷۴۲

رییس کمیته بازرگانی ایران و سوریه درباره آخرین وضعیت تجارت ایران و سوریه و زمان افتتاح مرکز تجاری ایران در دمشق گفت: تجهیز مرکز تجاری ایران در مراحل آخر قرار دارد و حداکثر تا 3 ماه آینده افتتاح می‌شود. او ادامه داد: تا به امروز برخی فعالان تجاری برای حضور در این مرکز تجاری ثبت نام کردند و در جلسه هفته قبل هیات رییسه اتاق، نحوه واگذاری آن تصویب شد. اکنون نقشه‌های آن آماده شده و به تمام افرادی که تا به امروز درخواست داده بودند اعلام کردیم برابر این نقشه می‌توانیم واحدها را واگذار کنیم و قراردادها به صورت اجاره سالانه خواهد بود.

کیوان کاشفی در گفت‌وگو با ایلنا افزود: افرادی که خواهان اجاره این واحدها هستند، می‌توانند درخواست خود را به واحد بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران یا به دبیرخانه کمیته مشترک ارایه دهند البته بخش‌هایی هم در این مرکز وجود دارد مانند صرافی و مرکز مشاوره حقوقی و اقتصادی که تجهیز آن وظیفه اتاق است که در مراحل آخر تجهیز قرار دارند فعالیت آنها در راستای کمک به فعالیت تاجران ایرانی است. او در پاسخ به این پرسش که آیا سوریه پتانسیل بازار عراق را برای کالاهای ایرانی دارد یا خیر گفت: اگر بخواهیم به صورت واقعی به این موضوع نگاه کنیم باید گفت خیر، این امکان وجود ندارد. ما در سمینارهایی که در استان‌های مختلف جهت آشنایی بازرگانان با بازار سوریه برگزار می‌کنیم این مساله را عنوان کردیم زیرا بسیاری از فعالان اقتصادی بازار سوریه را مانند عراق نگاه می‌کنند.عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: این کشور وضعیت خاص خودش را دارد، عراق به سمت دومین کشور صادر‌کننده نفت در سازمان اوپک خیز برداشته و درآمدهای سرشار نفتی دارد در حالی که سوریه این شرایط را ندارد، با این وجود اگر روی این کشور کار شود می‌توان به سقف یک میلیارد دلار صادرات در 2 سال آینده برسیم. او افزود: سوریه تاجران قوی دارد و یکی از معدود کشورهای عربی است که خود تولیدات دارد و نظام آن تولید محور است پس باید با یک الگو جدید به این کشور ورود کرد و نباید فقط به فکر فروش کالا بود. دولت این کشور به‌شدت از تولیدات داخل حمایت می‌کند پس تاسیس شرکت‌های مشترک و احداث واحدهای تولیدی در آن کشور می‌تواند یک سیاست مفیدی باشد. اکنون مهم‌ترین هدف ما بازسازی است که ما باید نقش موثری در آن داشته باشیم.

کاشفی درباره خط اعتباری که دولت ایران به سوریه اختصاص داده بود اظهار کرد: از خط اعتباری اول که مهلت آن تمام شده، بصورت محدود استفاده کردند اما اکنون اتاق پیشنهادی به بانک مرکزی داده مبنی بر اینکه یک خط اعتباری دوم به ارزش یک میلیارد دلار جهت استفاده شرکت‌های ایرانی به آن کشور اختصاص دهند و ساختار آن به این شکل باشد که تمام شرکت‌های ایرانی که به آنجا می‌روند اگر صورت وضعیت آنها تایید شود از این خط اعتباری استفاده کنند و در نهایت تصفیه آن بین دو کشور به صورت تهاتر باشد.

 

ارسال نظر