اخبار

۱۳۹۸/۰۸/۰۱ - ۰۰:۳۹:۵۶
کد خبر: ۱۵۵۷۱۲

محدودیت‌تعرفه‌ای،  مانع توسعه صادرات به سوریه

محدودیت‌های تعرفه‌ای، عدم ورود صندوق ضمانت صادرات برای پوشش ریسک‌‌ها و عدم امنیت سرمایه‌گذاری از مهم‌ترین مشکلاتی است که در نشست ماهانه اعضای کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران، به عنوان مهم‌ترین موانع توسعه صادرات به کشور سوریه عنوان شد. به باور اعضای کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران، گسترش صادرات به کشور سوریه، به خصوص صادرات خدمات فنی و مهندسی در گروی انجام رایزنی‌های داخلی و خارجی است؛ در همین راستا اعضای هیات‌رییسه این کمیسیون، دعوت از حسن دانایی‌فر دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه را در دستور کار خود قرار دادند. در ادامه این نشست، اولویت‌های کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی برای دوره جاری مورد بررسی قرار گرفت که این اولویت‌ها عبارتند از: تبیین نقش و اهمیت صادرات و صادرکنندگان در توسعه اقتصادی، احصاء پتانسیل‌های صادراتی کشور از طریق استان‌ها و تشکل‌های صادراتی، احصاء موانع توسعه صادرات و ارایه راهکارهای عملیاتی، بررسی پتانسیل‌ها و فرصت‌های وارداتی کشورهای هدف و بازارهای جدید جهت توسعه صادرات غیرنفتی کشور با اولویت صادرات به کشورهای منطقه فرصت‌های صادراتی استان کردستان برای صادرات به اقلیم کردستان عراق با توجه به تنش‌های اخیر ترکیه، ایجاد کمیته‌های مرتبط در امر صادرات، انجام پژوهش درخصوص سهم واردات در صادرات کشور و سیاست‌های کلی نظام در امر صادرات، مشکلات حمل و نقل صادراتی و پیگیری تخفیفات راه‌آهن برای صادرات، اظهارنامه‌های صادراتی و مشکلات مربوط به آن، برگزاری جلسات ادواری در اتاق‌های سراسر کشور، ، ظرفیت کانتینری موجود در کشور افغانستان، عوارض صادراتی، مشکلات مربوط به سامانه نیما و عدم وجود متقاضی برای ارزهای عرضه شده در این سامانه از جمله مهم‌ترین مباحث دیگری بود که در اولین جلسه کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران بحث و بررسی شد.

رشد قارچ گونه قطعات تقلبی در بازار لوازم یدکی

علیرضا نیک‌آیین رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اشاره به شرایط فعلی بازار لوازم یدکی اظهار کرد: هم‌اکنون قطعات تقلبی خودرو در بازار به صورت قارچ گونه تکثیر پیدا کرده است که همین امر در کیفیت کار تعمیرکاران تاثیر می‌گذارد. رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اشاره به اینکه در تامین قطعات خودرو مشکلی وجود ندارد، افزود: این روزها تنها در تامین قطعات الکترونیکی برخی خودروها با مشکل مواجه هستیم که این وضع در خودروها چینی وخیم‌تر است. به گفته نیک ایین، بیشترین قطعات یدکی موجود در بازار تولیدات داخلی است و روز به روز تلاش می‌شود تا واردات قطعات خودرو کاهش پیدا کند. رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو قطعات موجود در شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو و سایپا را نمونه‌ای از بومی‌سازی قطعات خودروها دانست. نیک ایین در ادامه در مورد نحوه شناسایی تعمیرکاران بدون مجوز، گفت: براساس مقررات صنفت تعمیرکاران، واحدهای مجاز به تعمیرات خودرو باید جواز خود را در معرض دید قرار دهند. اگر عموم مردم در مراجعه به این مراکز دقیق و تیز بین بوده و ابتدا به بررسی جواز بپردازند از بسیاری از تخلفات جلوگیری می‌شود. رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو در پایان گفت: تعمیرخودروهای سنگین از جمله فعالیت‌های اصلی صنف تعمیرکاران خودرو بوده و با توجه به اینکه بخش زیادی از پروژه‌های عمرانی و ساخت و ساز که در گذشته کلید خورده بود متوقف شده است، عملا فعالیت ماشین‌های سنگین هم کاهش پیدا کرده و به همین سبب، این خودروها دیگر نیازی به تعمیر نخواهند داشت.

افت قیمت زعفران همزمان با آغاز برداشت

عضو شورای ملی زعفران با بیان اینکه قیمت طلای سرخ همزمان با آغاز برداشت آن حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است، گفت: توسعه کشت این محصول متناسب با میزان صادرات آن نیست و این روند باید اصلاح شود. علی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه برداشت زعفران نوبرانه از ۲۰ مهرماه آغاز شده و برداشت انبوه آن از اول آبان ماه آغاز می‌شود، گفت: با آغاز برداشت محصول نوبرانه قیمت‌ها در بازار دچار افت شده که البته معمولا همیشه در فصل برداشت با این مساله مواجه هستیم. وی از افت ۲۰ درصدی قیمت زعفران نسبت به قبل از فصل برداشت خبر داد و افزود: در حال حاضر قیمت هرکیلوگرم زعفران حداقل ۷ میلیون تومان و حداکثر ۱۰ میلیون تومان است. این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: با توجه به هزینه تولید و انتظار یکساله کشاورز برای محصول جدید، این قیمت‌ها غیرواقعی و کم است.

حسینی درباره اینکه قیمت واقعی زعفران در حال حاضر چقدر است؟، گفت: با توجه به شرایط بازار و حساسیتی که وجود دارد نمی‌توانم رقمی اعلام کنم اما رقم‌های فعلی برای کشاورزان به صرفه نیست.

وی از ورود دولت به بازار این محصول استقبال کرد و افزود: اگر تعاون روستایی زعفران مازاد را خریداری و پول آن را به موقع به کشاورزان پرداخت کند، بازار متعادل می‌شود و مشکلات بعدی پیش نمی‌آید.

حسینی با اشاره به اینکه صادرات در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد، گفت: صادرکنندگان همچنان در بحث بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به کشور مشکل دارند و این مساله باعث ایجاد معضلاتی برای صادرات شده است

 

ارسال نظر