80 درصد تولیدات کشور به واردات وابسته است

۱۳۹۸/۰۸/۰۱ - ۰۰:۳۸:۲۵
کد خبر: ۱۵۵۷۰۹

در اولین جلسه تشکیل انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی برنامه‌های این انجمن اعلام شد که مهم‌ترین آن تشکیل بانک اطلاعاتی و رفع تبعیض بین تولیدکنندگان و واردکنندگان مواد شیمیایی بود. غلامحسین جمیلی خزانه‌دار اتاق بازرگانی ایران در این نشست با تبریک به مناسبت تشکیل این انجمن گفت: یکی از برنامه‌های اصلی اتاق بازرگانی ایران در دوره جدید تشکیل انجمن برای حوزه‌هایی که فاقد آن هستند و ادغام انجمن‌های موازی به منظور سروسامان دادن به وضعیت تشکل‌ها است.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین چشم‌انداز یک تشکل ارتقاء و رونق فضای کسب و کار آن حوزه است پس بالطبع اولین اقدام این انجمن منفعت‌بخشی حداکثری به اعضای خود است. اگر چنین چیزی صورت نگرفت باید انجمن مربوطه در فعالیت خود تجدیدنظر کند.

جمیلی افزود: مواد شیمیایی دامنه و گستره زیادی دارد و عرصه اثرگذاری این مواد در حوزه مواد اولیه بسیاری از واحدهای تولیدی است. افراد حاضر در این انجمن می‌توانند ثبات را برای واحدهای تولیدی ایجاد کنند. اتاق به منظور حفظ پویایی واحدهای صنعتی زیرمجموعه خود تلاش خواهد کرد که از زنجیره‌های تاثیرگذار بر آنها حمایت کند. متاسفانه این ضعف در گذشته اتاق وجود داشته که کمتر به واحدهای شیمیایی به عنوان واحدهای اثرگذار توجه داشته است. این در حالی است که 80 درصد تولیدات کشور وابستگی به واردات دارند که بخش زیادی از آنها مواد شیمیایی است.

وی درباره قاعده و تشریفات اتاق بازرگانی برای انجمن‌ها گفت: در حال حاضر فعالیت این انجمن در محدوده استان تهران است که با توجه به مرکزیت هر تصمیمی که در اینجا اتخاذ شود سایر استان‌ها را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. در صورت تشکیل چهار انجمن در استان‌های دیگر این انجمن می‌تواند درخواست تشکیل انجمن کشوری بدهد این در حالی است که بیش از نیمی از تجارت کشور در استان تهران صورت می‌گیرد و اتاق بازرگانی وظیفه خود می‌داند که حمایت‌های مالی و معنوی خود را به تمام انجمن‌ها ارایه دهد.

در ادامه این جلسه، پرهام رضایی رییس انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی در جمع خبرنگاران با اشاره به لزوم تشکیل چنین تشکلی گفت: متاسفانه در نبود یک تشکل قوی مشکلاتی در حوزه تولید و واردات مواد شیمیایی نیز به وجود آمده است. بطور مثال شرکت‌های بازرگانی که صرفا واردات را انجام می‌دهند، برای فعالیت سقف دارند که براساس میانگین واردات سال‌های 95 و 96 اجازه واردات دارند و اگر در این دو سال وارداتی نداشته باشند نمی‌توانند فعالیتی انجام دهند در صورتی که واحدهای تولیدکننده هیچ‌گونه سقفی ندارند.

وی گفت: از طرف دیگر نبود اطلاعات و آمار باعث شده برخی مواد شیمیایی کیمی به اندازه مصرف سه سال کشور وارد شود در حالی که برخی از آنها در داخل تولید می‌شود اما قیمت آن به حدی پایین است که تولیدکنندگان داخلی نمی‌توانند با آن رقابت کنند که این امر باعث خروج ارز و ضربه به تولید داخل می‌شود.

رضایی افزود: اکنون به دلیل تبعیضی که وزارت صمت بین واحدهای تولیدی و شرکت های بازرگانی ایجاد کرده، وضعیت بازار مواد شیمیایی به هم ریخته است. بر همین اساس یکی از اولین کارهای این انجمن تشکیل یک بانک اطلاعاتی از واردکنندگان زیرا 60 درصد فعالان این حوزه در استان تهران حضور دارند. با داشتن این بانک می‌توانیم وضعیت بازار را سر و سامان ببخشیم.

همچنین رضایی پس از نشست در جمع خبرنگاران گفت طی سال گذشته، به اندازه ۳ سال مصرف برخی مواد شیمیایی که اتفاقا تولید مشابه داخلی هم داشتند از چین وارد شد و قیمت آنها نیز به گونه‌ای بود که تولیدکنندگان داخلی توان رقابت با این مواد را نداشتند.

وی با اشاره به برخی مشکلات واردکنندگان مواد شیمیایی اظهار کرد: بر اساس فرایند فعلی، شرکت‌های بازرگانی که صرفا واردات مواد شیمایی را انجام می‌دهند، دارای سقف واردات هستند بطوری که میانگین واردات آنها در سال‌های 95 و 96، به عنوان سقف واردات برای آنها در نظر گرفته می‌شود و اگر شرکتی در این مدت، وارداتی نداشت، قادر به انجام هیچ وارداتی در این بخش نیست.

رییس انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی، افزود: این سقف واردات برای بازرگانان در این بخش در شرایطی است که تولیدکنندگان هیچ سقفی برای واردات مواد شیمیایی ندارند.

وی با اشاره به برخی اهداف در نظر گرفته شده برای انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی، گفت: با توجه به اینکه در این حوزه چنین تشکلی وجود نداشته، واردکنندگان و حتی تولیدکنندگان در این بخش با مشکلاتی مواجه بودند به گونه‌ای که حتی طی سال گذشته، به اندازه

 3 سال مصرف برخی مواد شیمیایی که اتفاقاً مشابه داخلی هم داشتند از چین وارد شد و قیمت آنها نیز به گونه‌ای بود که تولیدکنندگان داخلی هم توان رقابت با این مواد را نداشتند.

رضایی ادامه داد: عدم وجود تشکلی مستقل در این بخش باعث شد تا تولید و بازرگانی در حوزه مواد شیمیایی با مشکلات متعددی مواجه شود و بر همین اساس، حل این مشکلات از مهم‌ترین دلایل راه‌اندازی انجمن واردکنندگان مواد شیمیایی بود.

وی گفت: علاوه بر این موارد، با توجه به اینکه 60 درصد واردکنندگان مواد شیمایی کشور در استان تهران حضور دارند، در تلاشیم تا یک بانک اطلاعاتی جامع از واردکنندگان در این بخش ایجاد کنیم و بتوانیم با تقویت ارتباطات فعالان این حوزه، از مشکلات آنها کاسته و زمینه هم‌افزایی را برای آنها ایجاد کنیم.

 

ارسال نظر