اخبار

۱۳۹۸/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۵۷۷

فروش پوشاک قاچاق با نواقص کد شناسه کالا

تسنیم| یک فعال حوزه پوشاک با اشاره به اینکه باوجود ممنوعیت واردات پوشاک بازار مملو از کالاهای خارجی است، گفت: مشاهدات بازار نشان می‌دهد قاچاقچیان با شگردهای خاص مقررات دریافت کد شناسه کالا را دور می‌زنند. نادر ملکی با گلایه از اینکه سیستم اجرای کدشناسه کالا در بخش پوشاک بلاتکلیف است، اظهار کرد: قرار بر این بود تا تمام پوشاک وارداتی در سامانه اطلاعاتی ثبت و کد شناسه کالا دریافت کنند اما مشاهدات بازار نشان می‌دهد آنها با شگردهای خاص خود از دریافت کد شناسه کالا ممانعت کرده و کالای قاچاق را به آسانی در بازار به فروش می‌رسانند. او با بیان اینکه با وجود ممنوعیت واردات پوشاک بازار مملو از کالاهای وارداتی است، افزود: وقتی بازرسان از آنها کدشناسه کالا می‌خواهند محصول را ایرانی معرفی کرده و به راحتی اقدام به فروش کالاهای خود در بازار می‌کنند. این فعال حوزه پوشاک اضافه کرد: اخیرا این مشکل عاملی شده تا تولیدکننده ایرانی هم ملزم به دریافت کد شناسه کالا باشد؛ اما اجرای این قانون نواقص بسیار زیادی دارد.

آیا عراق «پل ترانزیتی» به سوریه خواهد شد؟

تسنیم| رایزن بازرگانی ایران در بغداد از در دستور کار قرار داشتن ارتباط عراق و سوریه و همچنین موضوع ترانزیت در کشور عراق خبر داد. موضوعی که در صورت محقق شدنش می‌تواند هزینه‌های صادراتی کالا از ایران به سوریه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. ناصر بهزاد با اشاره به پیگیری‌ها برای برقراری ارتباط میان سه کشور ایران، عراق و سوریه اظهار کرد: موضوع ارتباط عراق با سوریه به صورت جدی در دستور کار قرار دارد و سازمان‌های مربوطه پیگیر برقراری این ارتباط هستند.او ادامه داد: اصلی‌ترین موضوع در این بخش، پیگیری موضوع ترانزیت در عراق است که اکنون این مساله در کمیته مشترک بازرگانی ایران و عراق مطرح شده است. بهزاد راه‌اندازی ترانزیت در عراق را موضوعی قابل توجه و مهم دانست و گفت: در صورت برقراری ترانزیت در عراق و برقرار شدن ارتباط میان ایران، عراق و سوریه، می‌توان از یک سو پلی برای جریان سیال انتقال کالا از ایران به عراق و سوریه و همچنین بالعکس باشد و از سوی دیگر علاوه بر بازگشایی راه به سوریه، راه را برای دسترسی به سایر کشورها باز خواهد کرد. او عنوان کرد: در ماه‌های گذشته رایزنی‌هایی با وزارت خارجه عراق شده و کمیته‌های تخصصی برای پیگیری این موضوع تشکیل شده و در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها و فضا با همکاری وزارت حمل‌و نقل عراق است.

«رنگ افزایی» به بخشی از پرتقال‌های بازار

ایلنا| مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران گفت: پرتقال‌هایی که اکنون در بازار عرضه می‌شوند نارس هستند و با استفاده از روش‌های رنگ افزایی یا سبززدایی تغییر رنگ داده شده‌اند تا بازار پسند شوند. محمدرضا شعبانی با تاکید بر اینکه پرتقال‌ها از نیمه ابتدایی ماه آینده آمده برداشت می‌شوند، اظهار کرد: پرتقال برای برداشت از درخت باید تا حدودی دو رنگ (سبز و زرد) شده و حداقل قند تولیدی در آن به مرز 6.5 رسیده باشد تا آماده برداشت شود. او ادامه داد: در کشور ما نیمه ابتدایی آبان ماه پرتقال‌ها به مرور آماده برداشت می‌شوند و می‌توان آنها را برای عرضه به مصرف‌کننده راهی بازار کرد. شعبانی با بیان اینکه برداشت زود هنگام پرتقال در سال جاری اتفاق افتاده است، افزود: شایعه کاهش قیمت پرتقال توسط دلالان موجب شده تا باغداران اقدام به برداشت زود هنگام پرتقال از درختان و فروش آن کنند. به گفته او، رنگ پوست این پرتقال‌ها به دلیل برداشت زودهنگام سبز رنگ است و برای تغییر رنگ پوست به زرد رنگ و بازار پسندی آن از دو روش استفاده می‌شود. او یکی از این روش‌ها را سبز زدایی که تغییر رنگ پوست با استفاده از گاز اتیلن است را عنوان کرد. شعبانی اظهار کرد: در این روش پس از انبار، پرتقال‌های نارس را در معرض درصد پایینی از گاز اتیلن قرار می‌دهند تا پوست آنها تا حدودی تغییر رنگ دهد. او با تاکید بر اینکه این روش برای تغییر رنگ پوست پرتقال‌ غیر مضر است، افزود: گاز اتیلن گاز کاملا طبیعی است که در بیشتر میوه‌ها هنگام رسیدن متصاعد می‌شود.

مشارکت ایران در اجرای پروژه بین‌المللی بازآفرینی شهری

اتاق بازرگانی ایران| نایب‌رییس اتاق ایران در نشست معرفی پروژه بین‌المللی اربینت که بازآفرینی شهری را دنبال می‌کند، گفت: حضور در این پروژه فرصتی فراهم می‌کند تا در یک همکاری بین‌المللی، زمینه تعامل و تبادل تجربیات در حوزه بازآفرینی شهری بین ایران و سایر کشورها فراهم شود. حسین سلاح ورزی از فراهم شدن فرصت مشارکت ایران در پروژه بین‌المللی اربینت ابراز خرسندی کرد و گفت: یک سال و نیم قبل پروژه اربینت بعد از اینکه در 27 شهر اتحادیه اروپا اجرا و روی بازآفرینی شهری متمرکز شد، 5 کشور خارج از اتحادیه را مورد توجه قرار داد که یکی از آنها ایران بود. در این رابطه مکاتباتی هم صورت گرفت و در نهایت به توافق‌های لازم رسیدیم. البته در این بین به دلیل تحریم‌ها، مشکلاتی هم وجود داشت. بر اساس اظهارات او قرار است این پروژه در طول ۵ سال اجرا شود. سلاح ورزی با ابراز امیدواری از نتایج مثبت اجرای این پروژه در کشور، تصریح کرد: در این 5 سال امکان تعامل و تبادل تجربیات شهرهای ایرانی با سایر شهرهای دنیا به ویژه شهرهای پیشرو اروپا فراهم است. نایب‌رییس اتاق ایران افزود: باید بتوانیم با تشکیل تیم کاری مناسب از تمامی نهادهای مرتبط بخش خصوصی و دولتی، بیشترین بهره را از این همکاری بین‌المللی ببریم.

 

ارسال نظر