آینده تجاری ایران و کره در دستان «سئول» است

۱۳۹۸/۰۷/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۳۹۱

دبیر اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی گفت: آینده روابط تجاری دو کشور اکنون در دستان سئول است و عملکرد آنها در صادرات دارو وتجهیزات بیمارستانی در این راستا بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

پویا فیروزی در گفت‌وگو با ایلنا درباره وضعیت تجارت دارو بین ایران و کره جنوبی گفت: متاسفانه به دلیل بدعهدی بانک‌های کره جنوبی، مبادلات تجاری دو کشور حتی در حوزه دارو با مشکلات جدی مواجه شده است. او ادامه داد: رابطه تجاری دو کشور سابقه دیرینه دارد و دو طرف در حوزه‌های متعددی از جمله حوزه‌های انرژی و صنعتی با یکدیگر همکاری نزدیکی داشتند اما به‌نظر می‌رسد که تبعیت فراتر از تعهدات بین‌المللی بانک‌های کره‌ای از تحریم‌های یکجانبه امریکا موجب شده تا شرکت‌های ایرانی و کره‌ای ضررهای زیادی متحمل شوند. البته این وضعیت شایسته سابقه دیرینه روابط تجاری دو کشور نیست و جایگاه خوبی که شرکت‌های کره‌ای طی سال‌های اخیر در ایران یافته‌اند را به‌شدت خدشه‌دار می‌کند.

دبیر اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی در ارتباط با تاثیر اقدامات بانک‌های کره‌‌ای بر مشکلات ایجاد شده در مسیر صادرات دارو به ایران افزود: با اینکه ما تحریم‌های یک جانبه امریکا را غیرقانونی می‌دانیم اما در قالب همین تحریم‌ها بسیاری از کالاها غیرتحریمی محسوب می‌شوند، مواد غذایی و دارو و تجهیزات ضروری بیمارستانی از کالاهایی است که هیچ‌گاه در حوزه تحریم قرار نداشته‌اند، لذا امیدواریم دولت کره جنوبی در اقدامی سازنده بانک‌های خود را حداقل برای بازکردن راه تعامل در حوزه‌های غیرتحریمی متقاعد کند تا روند کاهشی روابط تجاری دو کشور متوقف نشود. یکی از مهم‌ترین نشانه‌های ضروری حسن نیت طرف کره‌ای در این رابطه، آزاد کردن مسیر واردات کالاهای بشر دوستانه به ویژه دارو خواهد بود. او تصریح کرد: آینده روابط تجاری دو کشور اکنون در دستان سئول است و عملکرد آنها در صادرات دارو وتجهیزات بیمارستانی در این راستا بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

   مشکلات بانکی، علت قطع صادرات دارو

همچنین فیروزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا نیز با بیان اینکه مشکلات بانکی باعث قطع صادرات دارو از کره جنوبی به ایران شده است، افزود: دارو و غذا عملا از مسیرهای تحریمی معاف هستند و مسائل بانکی نباید روی واردات این محصولات تاثیری داشته باشد. او درباره وضعیت تجارت با کشور کره در شرایط کنونی گفت: بدعهدی بانک‌های کره جنوبی اخیرا صادرات دارو و مواد اولیه دارویی را به ایران با مشکل مواجه کرده است و انتظارمان این است که دولت کره با حساسیت ویژه‌‌ای مسائل بانکی را حل کند. دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره درباره حجم واردات دارو از کره اظهار کرد: ما از طریق شکایت شرکت‌ها متوجه موضوع شده‌ایم ولی درخصوص حجم واردات دارو بهتر است نهادهای ذی‌ربط و مسوول آمار دقیق را ارایه کنند. او عنوان کرد: با وجود غیرقابل قبول بودن کلیت تحریم، دارو و غذا عملا از مسیرهای تحریمی معاف هستند و مسائل بانکی نباید روی واردات این محصولات تاثیری داشته باشد. او با بیان اینکه بدون شک مشکلات بانکی روی تجارت اثرگذاراست، گفت: با این اوصاف احتمالا شاهد کاهش آمار تجاری بین دو کشور خواهیم بود و انتظار داریم موانع موجود در حوزه سلامت، دارو و مواد غذایی که از تحریم معاف هستند، به زودی از طرف کره‌ای‌ها پیگیری و رفع شوند.

 

 

ارسال نظر