آسان‌سازی ترخیص کالاهای مانده در گمرک

۱۳۹۸/۰۷/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۳۸۹
آسان‌سازی ترخیص کالاهای مانده در گمرک

وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی بخش خصوصی و دولت در بوشهر درباره روند ترخیص کالاهای مانده در گمرکات به ارایه توضیحاتی پرداخت. رضا رحمانی تاکید کرد که نباید مانعی برای ترخیص کالاهایی که طبق قانون وارد گمرک شده و بعدا به فراخور شرایط ممنوع شده ایجاد شود. او همچنین با تاکید بر اینکه این رویه در مورد خودروهای وارداتی موجود در گمرک  نیز وجود دارد، اظهار کرد: خودروهای موجود در گمرک که به صورت قانونی هستند، از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت مشکلی برای ترخیص ندارد و در این خصوص از دولت مصوبه گرفتیم هرچند عده‌ای علیه ما در فضای مجازی تهمت زدند. او در مورد، کانتینرهای موجود درگمرکات گفت: هر کانتینری که براساس قانون وارد شده و بعد ایجاد مانع شده دستور ترخیص داده خواهد شد و هیچ کسی نباید مانعی ایجاد کند.  

وزیر صنعت، معدن وتجارت در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی و نشست بخش خصوصی و دولت در بوشهر از تحولات مثبت در حوزه ترخیص کالاهای مانده در گمرک خبر داد. رضا رحمانی در این نشست با بیان اینکه هرجا در زمینه ترخیص کالا و خودروهای موجود درگمرکات مانعی بوده یا خودشان خلاف قانون عمل کرده‌اند یا از طرف وزارتخانه دیگری مشکل درست شده است،  یادآورشد: کالاهایی که حکم قضایی دارند و مربوط به برخی شرکت‌هایی است که مشکل داشتند ما نمی‌توانیم کاری کنیم برخی از کالاها نیز از طرف برخی مراجع دیگر از جمله سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی مشکل دارند که باید حل کنند. به گفته او، در راستای رونق تولید در زمان حاضر هیچ محدودیتی برای صادرات در کشور وجود ندارد و استان بوشهر معین دیگر استان‌ها در صادرات کالا به کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌شود .

او با بیان اینکه امسال در راستای رونق تولید، صادرات به کشورهای همسایه را دنبال می‌کنیم، اظهار کرد: باتوجه به موقعیت استان بوشهر و مرز دریایی آن با کشورهای حوزه خلیج فارس معین بودن این استان برای صادرات نه‌تنها به قطر بلکه به سایر کشورهای همسایه را می‌پذیریم. رحمانی یادآورشد: برخی از استان‌های کشور از جمله بوشهر، فارس و هرمزگان در کشورهای همسایه سرمایه‌گذارانی دارند که باید از حضور آنها به عنوان یک فرصت، ظرفیت و سرمایه استفاده کرد. رحمانی گفت: این افراد به عنوان ظرفیتی در خارج از کشور و بخش خصوصی به عنوان ظرفیتی در داخلی به‌شمار می‌روند که باید از آنها بهره برد.

بنابه اظهارات او، باتوجه به مسابقه‌های جام جهانی در کشور قطر، امسال اتاق بازرگانی بوشهر مسوولیت صادرات به این کشور و میز قطر را باید اداره کند. همچنین این اتاق افزون بر کشور قطر می‌تواند برای هریک از کشورهای همسایه صادرات انجام دهد.

وزیر صمت در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه این وزارتخانه برای بحث صادرات هیچ مشکلی ندارد و هرکسی که توانایی دارد می‌تواند دراین بخش و ماموریت کشور را کمک کند. رحمانی افزود: این میزان صادرات در شأن وضعیت فعلی ما نیست و فعالان این بخش در استان‌هایی مانند بوشهر می‌توانند با دادن راهکارهای مناسب برای بهبود شرایط به ما کمک کنند. او درباره صادرات خرما گفت: با توجه به ظرفیت استان بوشهر در این محصول تلاش می‌شود اعتبارات تبصره ۱۸ به صنایع مختص این محصول از جمله فرآوری و بسته‌بندی متمرکز شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: فعالان این بخش می‌توانند روی مازاد محصولات صنعتی وکشاورزی برای صادرات اقدام کنند.

رحمانی اضافه کرد: در بسیاری از کالاها از جمله کاشی و سرامیک ۲ برابر ظرفیت داخلی تولید وجود دارد که با بازاریابی و برپایی نمایشگاه می‌توان در کشورهای دیگر بازاریابی و زمینه صادرات را فراهم کرد.

رحمانی با اعلام اینکه در حوزه معادن و توسعه آنها به ایمیدرو ماموریت داده شده، بیان کرد: حوزه بوکسیت در این استان یک اولویت برای ما است، پروانه اکتشاف به نام ایمیدرو صادر شده است و با سرعت کار را دنبال خواهیم کرد و پایانه صادراتی مواد معدنی را نیز پیگیری خواهیم کرد. او خطاب به فعالان اقتصادی تأکید کرد: ممنوعیتی ازلحاظ صادرات نداریم؛ اما فعالان اقتصادی باید صادرات را روی مازاد محصولات صنعتی و کشاورزی انجام دهند نه کالاهای مصرفی و مورد نیاز مردم؛ تا هم ثبات بازار حفظ شود و هم ایجاد ارزش از محل صادرات ادامه داشته باشد.

رحمانی با اعلام اینکه ظرفیت تولید آلومینیوم کشور دو برابر می‌شود؛ گفت: آلومینیوم به آلمینا نیاز دارد که بخش مهمی از آن از همین بوکسیت به وجود می‌آید که اهمیت این ماده را دوچندان می‌کند.

   پایانه صادراتی مواد معدنی راه‌اندازی شود

از آن‌سو، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر در بندر دیلم به توسعه متوازن صنعتی در این استان کمک خواهد کرد.

به گزارش شاتا، سید حسین حسینی در جلسه مشترک ستاد اقتصاد مقاومتی و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان بوشهر که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، افزود: جایگاه صنعتی استان با لحاظ کردن مناطق ویژه رتبه چهارم کشوری و بدون در نظر گرفتن این مناطق رتبه ۲۱کشور است.

او با بیان اینکه بیشترین سرمایه‌گذاری صنعتی در عسلویه انجام شده است، ادامه داد: بعد از عسلویه بندر دیر به علت وجود کارخانه متانول کاوه دارای بیشترین سرمایه‌گذاری صنعتی است.

راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی شمال بوشهر به توسعه متومتوازن صنعتی این استان کمک می‌کند او، با تاکید بر ضرورت توسعه متوازن صنعتی در این استان، اضافه کرد: ارزیابی زیست محیطی و راه‌اندازی متطقه ویژه اقتصادی شمال استان در بندر دیلم به توسعه متوازن صنعتی در این استان کمک شایانی می‌کند.

حسینی با تاکید بر اینکه پایانه صادراتی ویژه مواد معدنی باید در این استان راه‌اندازی شود، گفت: راه‌اندازی خط ترانزیت بوشهر و دوحه قطر نیز به افزایش صادرات از بندر بوشهر بهبود خواهید بخشید.

   وابستگی‌ها کمتر شود

وزیر صمت گفت: اطلاعات اولیه نشان می‌دهد به ظرفیت خوبی از آلومینا در این استان دست یافتیم که روند توسعه را بیشتر خواهد کرد. بنابرآمار اعلامی از سوی رحمانی، ۳۰ میلیارد دلار واردات در بخش صنعتی و معدنی داشتیم که در قالب یک برنامه مدون ۱۰ میلیارد دلار آن کاهش یافته و افزون برآن ۱۰ میلیارد دلار دیگر نیز کاهش می‌یابد.

او تاکید کرد که در این شرایط انتظار می‌رود، فعالان بخش بازرگانی با توجه به مصوبات دولت برای واردات اقلام و کالاهای مورد نیاز کشور از جمله قطعات مورد نیاز در بخش لوازم خانگی و قطعات یدکی مورد نیاز خودرو و سایر موارد دیگر اقدام کنند. به گفته او، باتوجه به معافیت‌ها و تخفیف‌های جدید لحاظ شده برای استان بوشهر این استان می‌تواند پیشانی اقتصاد کشور باشد و باید از این ظرفیت‌ها در مسیر توسعه استفاده کرد. رحمانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد صنایع دریایی گفت: ظرفیت خوبی در استان بوشهر در این بخش وجود دارد و ایجاد تحول در این بخش از جمله برنامه‌های مهم این وزارتخانه در سال جاری است.

او یادآور شد: در گذشته بیش از ۹۰ درصد حق تعمیرات و خدمات در بخش صنایع دریایی در خارج از کشور انجام می‌شد، اما امروز ۸۰ درصد در داخل کشور انجام می‌شود و به سمتی در حال حرکت هستیم که نه‌تنها ۱۰۰ درصد این خدمات داخلی بلکه به کشتی‌های خارجی نیز خدمات بدهیم. رحمانی تاکید کرد: اگر در این زمینه همکاری لازم صورت گیرد واحدهای کشتی‌سازی سه شیفت کار کنند و همکاری لازم باشد می‌توانیم به پیشرفت و برنامه طراحی شده دست یابیم.

رحمانی با بیان اینکه در شرکت صنایع دریایی ایران (صدرا) کارهای خوبی شروع شده گفت: استان بوشهر همه ظرفیت‌ها و نعمت‌ها را دارد و باید از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کرد.

رحمانی با بیان اینکه میزهای تولید داخل گسترش یافته است، ادامه داد: این روند ادامه خواهد داشت و در زمینه‌های مختلف این میزها تشکیل می‌شود و تولید داخل به خوبی گسترش خواهد یافت. او با بیان اینکه توسعه اشتغال و ساخت کشتی‌های بزرگ باعث افتخاری برای ما است، ادامه داد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته در شرکت صدرا شاهد توسعه اقدامات خواهیم بود و صنایع دریایی تقویت می‌شود. رحمانی همچنین از برنامه ساخت ۲۰۰ کشتی باری در داخل کشور خبر داد و بیان کرد: ۳۰۰ میلیون یورو در این امر سرمایه‌گذاری و ۶۰ هزار نفر شغل به صورت مستقیم و ۱۰۰ هزار نفر شغل غیرمستقیم در این حوزه فراهم می‌شود.

 

ارسال نظر