اخبار

۱۳۹۸/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۳۰۵

مدل قاچاق پوشاک تغییر کرده است

ایرنا| رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد گفت: ایران از معضل قاچاق مستقیم پوشاک تا حدی رها شده اما در تله قاچاق مدیریت شده و جدیدی در این رسته تولیدی گرفتار شده است. غلامعلی رخصت افزود: هرچند واردات پوشاک ممنوع شده است اما این کالا به صورت قاچاق وارد مناطق آزاد ایران می‌شود و تولیدکنندگان متقلب برچسب آن را تغییر می‌دهند و نام برند خود را روی آن نصب کرده و به عنوان پوشاک ایرانی به بازار می‌فرستند. او ادامه داد: هم اینک به دلیل ممنوعیت واردات پوشاک، وضعیت تولید در این رسته بسیار مطلوب است اما قاچاق مدیریت شده در کشور و تغییر نوع آن به تولید ضربه می‌زند. عضو انجمن نساجی ایران گفت: برخی کارگاه‌های تولیدی در مناطق آزاد مانند بندر انزلی راه‌اندازی شده که در ظاهر پوشاک ایرانی تولید می‌کنند اما در کنار تولید پوشاک، برچسب کالای وارداتی قاچاق را تغییر داده و نام برند خود را روی آن نصب می‌کنند. او افزود: لازم است مدیران دستگاه‌های نظارتی، نظارت خود را در مناطق آزاد به ویژه در حوزه کالاهای قاچاق افزایش دهند زیرا این نوع قاچاق به تولید که در شرایط کنونی رونق گرفته است ضربه مهلکی خواهد زد.

صنایع دستی نوآوری ندارد

ایسنا| رییس اتحادیه فروشندگان اشیاء قدیمی و صنایع دستی با بیان اینکه فرصت‌های طلایی در بازارهای صادراتی از دست رفته است، گفت: در تولیدات صنایع دستی تحقیق، بررسی و نوآوری وجود ندارد و خواسته‌های نسل جدید مورد توجه قرار نگرفته است. سیدمحمد عبداللهی درباره بازارهای صادراتی و تولید صنایع دستی اظهار کرد: رشد قیمت مواد اولیه، افزایش دستمزد و هزینه‌های جاری تولید، قیمت تمام شده صنایع دستی را به‌شدت افزایش داده است. او معتقد است برای رفع بسیاری از مشکلات پیش روی تولید و صادرات صنایع دستی، دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط باید اقدامات لازم را انجام دهند. عبداللهی ادامه داد: باید نگاه ویژه‌ای بر شناخت نیاز و سلایق بازارهای هدف صورت گیرد تا تولیدات سنتی با سلیقه مشتریان بین‌المللی همخوانی قابل توجهی داشته باشد. او با تاکید بر اینکه تولیدکننده به واسطه مشکلات تولید، توان پرداخت به تحقیق و بررسی از سطح بازار را ندارد، گفت: با وجود آنکه صنایع دستی برگرفته از سنت و گذشته یک کشور و قوم است اما باید نوآوری‌های هنری در طراحی این محصولات در نظر گرفته شود. او اظهار کرد: در تولید صنایع دستی باید ارتقا کیفیت و کمیت در نظر گرفته شود که در این مسیر مهم، استفاده از مواد اولیه با کیفیت جایگاه با اهمیتی دارد، از این رو دانشگاه باید برای ارتقا کیفیت مواد اولیه در کنار تولیدکنندگان قرار گیرد.

آخرین قیمت انواع گوشت قرمز

ایلنا| سازمان میادین میوه و تره بار آخرین قیمت انواع گوشت گوسفندی و گوساله را اعلام کرد. در بین انواع گوشت قرمز هر کیلوگرم ماهیچه گوسفندی بسته‌بندی شرکتی با قیمت 112هزار تومان گران‌ترین و هر کیلوگرم دنبالچه گوساله بسته‌بندی در محل با قیمت 49 هزار تومان ارزان‌ترین انواع گوشت قرمز عرضه شده در میادین میوه و تره‌بار هستند. بر اساس اعلام سازمان میادین میوه و تره‌بار در بین انواع گوشت گوسفندی؛ هر کیلوگرم ماهیچه بسته‌بندی شرکتی با قیمت 112 هزار تومان گران‌ترین و هر کیلوگرم دنبالچه گوسفندی بسته‌بندی در محل با قیمت 54 هزار تومان ارزان‌ترین انواع گوشت گوسفندی در میادین میوه و تره بار هستند. همچنین در بین انواع گوشت گوساله هر کیلوگرم فیله پاک کرده بسته‌بندی در محل با قیمت 110 هزار تومان گران‌ترین‌ و هر کیلوگرم دنبالچه بسته‌بندی در محل با قیمت 49 هزار تومان ارزان‌ترین امروز انواع گوشت گوساله در میادین میوه و تره‌بار هستند.

کنترل کپک مخمر در لبنیات تولیدی 6 استان

اتاق اصناف ایران| رییس اتحادیه صنف فروشندگان لبنیات سنتی تهران با ابراز نگرانی از کاهش مصرف لبنیات در کشور اظهار داشت: حداقل مصرف سرانه لبنیات در کشورهای غربی ۲۵۰ گرم در روز است حال آنکه در کشور ایران به ۱۹۰ گرم رسیده که عمده دلیل آن می‌تواند گرانی محصولات باشد. علی رجبی برزآبادی گفت: در گذشته مصرف سرانه لبنیات در کشور بسیار بالاتر از این عدد بوده است، کم شدن مصرف سرانه لبنیات علاوه بر کاهش چرخه اقتصادی در کشور، سلامتی افراد را نیز به خطر می‌اندازد؛ لذا باید مسوولان در این رابطه تمهیدات لازم را بیندیشند. او با اشاره به تشکیل کمیته‌ای برای کنترل میزان استفاده از کپک مخمر در تولید لبنیات سنتی بیان کرد: در لبنیات سنتی از مواد نگه دارنده استفاده نمی‌شود و در تولید آن کپک مخمر به کار می‌رود که اگر این ماده به اندازه مناسب استفاده گردد برای بدن مفید بوده و در غیر این صورت ایجاد بیماری می‌کند؛ لذا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت کنترل میزان استاندارد این ماده در تولید محصولات لبنی مبادرت به ایجاد کمیته‌ای کرده است که از هفته آینده کار خود را آغاز می‌کند. رجبی افزود: وظیفه این کمیته کنترل کپک مخمر در تولید لبنیات

در 6 استان؛ تهران، اصفهان، خوزستان، شیراز، خراسان رضوی و همدان در 5 محصول کره، ماست، دوغ، سرشیر و خامه است که به میزان ۲۱۰ نمونه به‌طور رندوم توسط کارشناسان وزارت بهداشت مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

 

ارسال نظر