اخبار

۱۳۹۸/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۲۱۴

طلا هم تولید کنیم  نمی‌توانیم بهره‌ بانکی را بپردازیم

عضو هیات‌مدیره انجمن سلولزی با تأکید براینکه دولت هیچ عملکرد مثبتی برای جبران ضرر واحدهای تولیدی در افزایش نرخ ارز و مشکلات تأمین مواد اولیه انجام نداد، گفت: اگر یک واحد تولیدی طلا هم تولید کند نمی‌تواند بهره‌های سنگین بانکی را پرداخت کند.

نیما بصیری طهرانی با گلایه از اینکه متأسفانه ما هنوز یک استراتژی روشن برای صنایع کشور نداریم و همین موضوع باعث شده تا عملکرد واحدها به صورت برنامه‌ریزی شده نباشد، اظهار داشت: تجربه ثابت کرده وقتی یک صنعت با کمبود مواد اولیه روبرو می‌شود کالای آنها در بازار نایاب شده و در سال‌های بعد سرمایه‌گذاران به این صنعت ورود پیدا کرده و با تأمین مواد اولیه این بخش روند رو به رشدی را طی می‌کند اما باید توجه داشت که روند رو به رشد این صنایع ربطی به فعالیت دولت ندارد. وی افزود: به عنوان نمونه در بخش محصولات سلولزی با افزایش قابل توجه نرخ ارز و مواد اولیه که عمده آنها از محل واردات تأمین می‌شد روبرو بود که همین موضوع عاملی شد تا بازار با کمبود کالا روبرو شود اما خوشبختانه در حال حاضر قیمتهای مواد اولیه در بازارهای جهان کاهش پیدا کرده و تمرکز واحدهای تولیدی در امر تولیدی رونق بیشتری پیدا کرده است به نحوی که بازار امروز هیچ مشکلی در تأمین محصولات سلولزی ندارد.

این عضو هیات‌مدیره انجمن سلولزی با تأکید براینکه دولت هیچ عملکرد مثبتی برای جبران ضرر واحدهای تولیدی در افزایش نرخ ارز و مشکلات تأمین مواد اولیه انجام نداد، گفت: سال گذشته سرمایه در گردش واحدهای تولیدی به خاطر افزایش نرخ ارز به یک‌سوم رسید و توان واحدهای تولیدی برای فعالیت بسیار کم شد. ما بدترین شرایط را در سال گذشته برای تولید گذاشتیم از یک طرف تحریم‌های بین‌المللی و از طرف دیگر تحریم‌های داخلی نفس را از تولیدکننده گرفته بود. نایب‌رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران در ادامه صحبت‌های خود با اعلام اینکه دولت امروز نرخ ارز را به ظاهر ثابت نگه داشته است، تصریح کرد: تمام برنامه‌ها فقط در حد حرف است. اگر یک واحد تولیدی طلا هم تولید کند نمی‌تواند بهره‌های سنگین بانکی را پرداخت کند برخی از تولیدکنندگان اموال شخصی خود را فروخته تا بتوانند واحد تولیدی را سرپا نگه دارند. حتی وقتی تولیدکننده می‌گوید من اعتباری در نزد فروشندگان خارجی دارم دولت قبول نکرده و الزام می‌کند که ارز باید بخرید. چرا هیچکس پاسخگوی مشکلات تولیدکنندگان نیست.

بازگشایی مرز سومار برای انتقال کالاهای صادراتی

سید حمید حسینی درباره روند صادرات ایران در ایام اربعین به عراق گفت: روند صادرات به دلیل عدم امکان تردد کامیون‌ها در جاده‌ها به دلیل ازدحام جمعیت زائران تقریبا متوقف شده است.  دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به توقف 40 کامیون در مرز شلمچه بیان داشت: متاسفانه محموله این کامیون‌ها که بیشتر محصولات کشاورزی است در حال از بین رفتن است و با وجود اینکه امور گمرکی این کامیون‌ها برای خروج از مرز و ورود به خاک عراق انجام شده اما امکان عبور از مرز را ندارند.  وی بیان داشت: امروز جلسه‌ای در مرز سومار با حضور استاندار کرمانشاه، استاندار دیاله و مسوول تردد مرزی عراق انجام شد که پیرو این جلسه تصمیماتی در رابطه با بازگشایی مرز سومار برای عبور کامیون‌ها حامل بار از این مرز اتخاذ شده است.  دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق اظهار داشت: بنابراین مرز سومار از فردا باز می‌شود و این مرز برای تردد کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی در نظر گرفته شده است. حسینی با بیان اینکه براساس تصمیمات اتخاذ شده برای بازگشایی مرز سومار از فردا توافقات لازم انجام شده است، گفت: اما در مورد اینکه اجازه عبور چه کالاهایی از این مرز داده شود و نحوه تخلیه و بارگیری به چه صورتی باشد تصمیمات نهایی اتخاذ نشده است.  دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق در پاسخ به این سوال که چرا صادرکنندگان با وجود اینکه می‌دانند مرزها و جاده‌ها در این ایام شلوغ است باز هم اقدام به صادرات می‌کنند، گفت: امسال استقبال از مراسم اربعین بسیار زیاد بود و حدود 4 میلیون زائر برای زیارت مشرف شده‌اند و مرزها زودتر پر شد، ضمن اینکه مراسم پیاده‌روی اربعین کمی زودتر آغاز شد و این مساله پیش‌بینی نشده بود.  وی گفت: از طرفی مرز خسروی هم بطور کامل باز نشد و فشار برای عبور کامیون‌ها به مرز شلمچه و مهران بیشتر شد.

تولید ۵۶ درصد مواد اولیه دارویی در ایران

عضو هیات‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد شیمیایی دارویی و بسته‌بندی دارویی با تاکید بر اینکه تحریم‌ها تاثیری در تولید مواد اولیه دارویی نداشته است، گفت: تخمین زده می‌شود که حدود ۵۶ تا ۶۰ درصد از مواد اولیه دارویی در داخل کشور تولید می‌شود. محمد باقر تحویل‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، خاطرنشان کرد: هر دارو ممکن است به چندین ماده نیاز داشته باشد اما به ماده موثره یا اصلی برای تولید یک دارو، ماده اولیه گفته می‌شود. وی همچنین تاکید کرد که تاکنون نیاز کارخانه‌های داروسازی کاملا تامین شده و در مواردی این واحدها بیش از نیاز خود نیز مواد اولیه دریافت کرده‌اند. به گفته عضو هیات‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد شیمیایی دارویی و بسته‌بندی دارویی، تحریم‌ها تاثیری در تولید مواد اولیه دارویی نداشته و فقط باعث ایجاد برخی دردسرها برای آنها شده است.

تحویل‌زاده همچنین از افزایش تولید مواد اولیه دارویی در بسیاری از کارخانجات نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت که صادرات مواد اولیه دارویی در حال حاضر ناچیز است.

 

ارسال نظر