اخبار

۱۳۹۸/۰۷/۲۳ - ۰۰:۲۱:۴۶
کد خبر: ۱۵۵۱۲۳

دلواپسی هندی‌ها از فروش برنج به ایران

ایسنا| هیاتی از صادرکنندگان برنج باسماتی هند که هفته گذشته از تهران بازگشتند، چندان درباره صادرات خوش‌بین نیستند و انتظار دارند ایران تنها ۴۰۰ هزار تن برنج باسماتی وارد کند. این روند از اوضاع دشوار برای برنج‌کاران پنجاب حکایت دارد که فصل گذشته به تولید نوع دانه بلند برنج روی آوردند. آشوک ستی، مدیر انجمن صادرکنندگان باسماتی اظهار کرد: ما بسیار نگران هستیم و تنها حدس می‌زنیم ایران چه میزان برنج باسماتی خریداری خواهد کرد. هیچ تعهد صادراتی از سوی ایران وجود نداشته است با این حال آنها ممکن است برای مقداری برنج کیفیت بالا که در پنجاب تولید می‌شود، سفارش خرید دهند. علی چگینی، سفیر ایران در هند ماه گذشته گفته بود اگر هند نفت از ایران خریداری نکند، کشورش نیز برنج باسماتی از پنجاب وارد نخواهد کرد. ستی گفت: اگر ایران اکنون هم روی این موضع ایستاده باشد، ما می‌خواهیم که دولت با آنها گفت‌وگو کند. از چهار میلیون تن صادرات سالانه برنج باسماتی هند، ۱.۶ میلیون تن به ایران و عربستان سعودی می‌رود و ۷۵ درصد از این صادرات از پنجاب و هاریانا است.

هیچ‌کس پاسخگوی مشکلات تولیدکنندگان نیست

تسنیم| عضو هیات‌مدیره انجمن سلولزی با تاکید براینکه دولت هیچ عملکرد مثبتی برای جبران ضرر واحدهای تولیدی در افزایش نرخ ارز و مشکلات تامین مواد اولیه انجام نداد، گفت: دولت امروز نرخ ارز را به ظاهر ثابت نگه داشته است و تمام برنامه‌ها فقط در حد حرف است. اگر یک واحد تولیدی طلا هم تولید کند نمی‌تواند بهره‌های سنگین بانکی را پرداخت کند برخی از تولیدکنندگان اموال شخصی خود را فروخته تا بتوانند واحد تولیدی را سرپا نگه دارند. حتی وقتی تولیدکننده می‌گوید من اعتباری در نزد فروشندگان خارجی دارم دولت قبول نکرده و الزام می‌کند که ارز باید بخرید. چرا هیچ‌کس پاسخگوی مشکلات تولیدکنندگان نیست.نیما بصیری طهرانی با گلایه از اینکه متاسفانه ما هنوز یک استراتژی روشن برای صنایع کشور نداریم و همین موضوع باعث شده تا عملکرد واحدها به صورت برنامه‌ریزی شده نباشد، اظهار کرد: تجربه ثابت کرده وقتی یک صنعت با کمبود مواد اولیه روبه‌رو می‌شود کالای آنها در بازار نایاب شده و در سال‌های بعد سرمایه‌گذاران به این صنعت ورود پیدا کرده و با تامین مواد اولیه این بخش روند رو به رشدی را طی می‌کند؛ اما باید توجه داشت که روند رو به رشد این صنایع ربطی به فعالیت دولت ندارد. او افزود: به عنوان نمونه در بخش محصولات سلولوزی با افزایش قابل توجه نرخ ارز و مواد اولیه که عمده آنها از محل واردات تامین می‌شد روبه‌رو بود که همین موضوع عاملی شد تا بازار با کمبود کالا روبه‌رو شود اما خوشبختانه اکنون قیمت‌های مواد اولیه در بازارهای جهان کاهش پیدا کرده و تمرکز واحدهای تولیدی در امر تولیدی رونق بیشتری پیدا کرده است به نحوی که بازار امروز هیچ مشکلی در تامین محصولات سلولزی ندارد. این نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران با تاکید براینکه دولت هیچ عملکرد مثبتی برای جبران ضرر واحدهای تولیدی در افزایش نرخ ارز و مشکلات تامین مواد اولیه انجام نداد، گفت: سال گذشته سرمایه در گردش واحدهای تولیدی به خاطر افزایش نرخ ارز به یک سوم رسید و توان واحدهای تولیدی برای فعالیت بسیار کم شد. ما بدترین شرایط را در سال گذشته برای تولید گذاشتیم از یک طرف تحریم‌های بین‌المللی و از طرف دیگر تحریم‌های داخلی نفس را از تولیدکننده گرفته بود.

عراق در حال ورود به باشگاه غول‌های نفتی جهان

اتاق بازرگانی تهران| عراق در حال آماده شدن برای ورود به باشگاه غول‌های نفتی جهان است. این کشور که تا چندی پیش جنگ داخلی امانش را بریده بود، حالا به مکانی امن برای سرمایه‌گذاران نفتی جهان درآمده و شرکت‌های استخراج‌کننده و تولیدگر نفت از ایالات متحده و اروپا و شرق آسیا، تولید نفت در این کشور را به رکورد تازه‌ای رسانده‌اند. آن‌گونه که رییس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران با استناد به گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد، تولید نفت عراق طی ماه سپتامبر 2019 به رکورد 4 میلیون و 970 هزار بشکه در روز رسیده است. رضا پدیدار با بیان اینکه عراق در حال به حداکثر رساندن تولیدات نفت خود است و زیربناهای صادراتی افزایش تولیدات را نیز فراهم کرده است، افزود: بر اساس هدف‌گذاری دولت عراق، این کشور تا پایان سال 2020 میلادی تولید نفت را به 6.2 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد و تا سال 2023 نیز سقف تولید نفت در این کشور به 9 میلیون بشکه در روز می‌رسد. او در عین حال به گزارش دیگری اشاره کرد که حکایت از کاهش میزان تولیدات نفت اوپک که به گفته وی، طی دست‌کم 17 سال گذشته بیشترین میزان کاهش را نشان می‌دهد. به گفته پدیدار، آمارها نشان می‌دهد که میزان تولیدات نفت کشورهای اوپک به 28 میلیون و 480 هزار بشکه در روز رسیده و این در حالی است که دبیرکل این سازمان بزرگ نفتی به تازگی اعلام کرده است که گزینه کاهش بیشتر تولید نفت به میزان 1.2میلیون بشکه در روز روی میز کشورهای عضو اوپک قرار دارد. عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در عین حال تصریح کرد که برخی پیشنهادهای این سازمان از کاهش 1.8 میلیون بشکه در روز نیز حکایت دارد. او به گزارش دیگری اشاره کرد که بر اساس آن، صادرات نفت ایالات متحده امریکا رکورد تازه‌ای را به ثبت رسانده و با افزایش 1.8 میلیون بشکه در روز، میزان تولیدات نفت این کشور از مرز 13.5 میلیون بشکه در روز فراتر خواهد رفت.

 

ارسال نظر