در تعیین تعرفه‌ها با اتحادیه اوراسیا منافع دو طرف لحاظ می‌شود

۱۳۹۸/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۰۳۶

هادی تیزهوش در خصوص توسعه صادرات غیرنفتی ایران به روسیه گفت: پس از توافق برای پیوستن ایران به مدت سه سال به اتحادیه اوراسیا، فرصتی مغتنم فراهم شد تا صادرات کالای غیرنفتی ایران به کشورهای حوزه CIS توسعه پیدا کند.

وی اذعان داشت: این توافق از پنجم آبان ماه اجرایی خواهد شد و تا امروز بیش از یکسال در حال فراهم آوردن بستر اجرایی این توافق بودیم.

تیزهوش با اشاره به اینکه تحت لوای این توافق، فعالان اقتصادی کشور با تعرفه کمتری وارد بازار منطقه می‌شوند، گفت: حضور در بازار اوراسیا و بازارهای دیگری که مدخل آنها کشورهای این حوزه است، به نفع فعالان اقتصادی ماست و این امتیاز تاثیر مثبت خود را بر حجم مبادلات کالایی خواهد گذاشت.

رییس اتاق مشترک ایران و روسیه در مورد نقد فعالان اقتصادی از رویه اعمال تعرفه‌ها در روسیه گفت: برای تعیین تعرفه‌ها نیازمند مذاکره و تبادل نظر هستیم؛ تعرفه‌ها باید به نوعی تعیین شوند که فعالان اقتصادی دو طرف بهره کافی را از آن ببرند.

وی اظهار داشت: قضاوت در مورد میزان تعرفه‌ها زود است و باید تا پایان مذاکرات در این مورد صبر کرد؛ شرایط فعلی کشور ایجاب می‌کند با مشارکت دستگاه‌های ذی ربط، تصمیمات عاقلانه و دوراندیشانه در این حوزه اتخاذ شود تا در نهایت رونق مبادلات اقتصادی فی مابین را به دنبال داشته باشد.   هادی تیزهوش گفت: بسیاری از کالاهای ما می‌توانند به کشورهای حوزه CIS صادر شوند و این یک مزیت است؛ هرچند یکی از عمده موانع توسعه صادرات کالای غیرنفتی ایران به محدوده یادشده، عدم برخورداری از کیفیت، استاندارد و بسته‌بندی مطلوب است.

 رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: ما در بخش مواد غذایی به خصوص مرکبات، بیشترین صادرات را به روسیه داریم؛ بسته‌بندی و ارسال کالا به شکل مطلوب و سالم به کشور مقصد بسیار مهم است؛ تهیه کانتینر‌های یخچال‌دار و دستگاه‌های بسته‌بندی با تکنولوژی روز دنیا می‌تواند ظرفیت واقعی کشور را در صادرات محصولات غذایی به خصوص کشاورزی به اوراسیا به حد و اندازه‌های درخور و شایسته آن برساند.

تابان اظهار امیدواری کرد دولت در فراهم کردن زیرساخت‌های یادشده همراهی لازم را با صادرکنندگان داشته باشد؛ بخش خصوصی به تنهایی توان ایجاد این زیرساخت‌ها را ندارد.

به گزارش گمرک روسیه تراز تجاری روسیه و ایران در هشت ماه نخست سال میلادی جاری با افزایش ۲۵.۸ درصدی نسبت به پارسال، ۱.۴۷۸ میلیارد دلار شد؛ صادرات روسیه به ایران با ۳۹.۸ درصد افزایش به ۱.۱۱۷ میلیارد دلار و واردات از ایران به روسیه با کاهش ۴.۱ درصدی ۳۶۰.۴ میلیون دلار است.

سهم ایران در کل گردش مالی تجاری خارجی فدراسیون روسیه در بازه زمانی یاد شده تنها ۰.۳ درصد گزارش شده که نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است.

گمرک روسیه پیش‌تر هم در گزارشی اعلام کرده بود که تراز تجاری دو کشور از ماه ژانویه (دی ماه ۹۷) تا ژوئن (تیر) ۲۴.۶ درصد افزایش یافته و به ۱.۳۳ میلیارد دلار رسیده است.

در این آمار گفته شد که میزان صادرات روسیه به ایران ۹۹۹.۳ میلیون دلار است که ۳۹.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد و میزان صادرات ایران به روسیه نیز ۳۳۳.۷ میلیون دلار است که ۶.۲ درصد کمتر شده است.

 چین نیز آماده پیوستن به اتحادیه اوراسیاست؛ این حوزه بازار مصرفی معادل 183 میلیون نفر دارد که در تجارت با این اتحادیه بسیار با اهمیت است؛ براساس اطلاعات سازمان توسعه تجارت و گمرک جمهوری اسلامی، مبادلات ایران و اتحادیه اوراسیا اکنون حدود ۲.۵ میلیارد دلار است که پیش‌بینی می‌شود با برنامه‌ریزی این عدد تا پایان سال به ۱۰ میلیارد دلار برسد.

موافقتنامه اوراسیا امکاناتی شامل تخفیفات تعرفه‌ای برای صادرکنندگان ایرانی و امتیازات خاص گمرکی برای 502 قلم کالای در حوزه‌های کشاورزی، شیمیایی، خدمات فنی و مهندسی و 360 قلم کالای دیگر که در مجموع 862 کالا مشمول تخفیفات و امتیازات این توافقنامه می‌شوند.

از دیگر دستاوردهای این توافق استفاده از ارز ملی در مبادلات ملی فی مابین است؛ اتحادیه اوراسیا این موضوع را تا 70 درصد نهایی کرده است.

 

ارسال نظر