شبکه ریلی آنتنی ضرورتی برای کاهش هزینه حمل کالا

۱۳۹۸/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۷۶۸
شبکه ریلی آنتنی ضرورتی برای کاهش هزینه حمل کالا

عضو هیات رییسه اتاق ایران با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت حمل‌ونقل ریلی برای حمل کالا گفت: راه‌آهن غرب که به شبکه ریلی کشور متصل است از چندی قبل در کرمانشاه افتتاح شده و فعلا در حوزه مسافری در حال فعالیت است؛ اما اگرچه یکی از اهداف خطوط حمل‌ونقل ریلی جابه‌جایی کالا است، تاکنون از این ظرفیت در منطقه غربی کشور استفاده نشده است. به گزارش اتاق بازرگانی ایران، کیوان کاشفی در جلسه کارشناسی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کرمانشاه که با محوریت حمل بار و کالا توسط راه‌آهن برگزار شد، افزود: عدم بهره‌مندی از راه‌آهن برای جابه‌جایی کالا در شرایط رخ داده که حمل‌ونقل ریلی بعد از حمل‌ونقل دریایی، ارزان‌ترین شیوه حمل‌ونقل است و می‌تواند برای کاهش هزینه حمل و پایین آوردن هزینه تمام‌شده کالا از آن بهره برد. او با اشاره به برنامه‌ریزی‌هایی که برای احداث بندر خشک در کرمانشاه انجام شده است، تصریح کرد: در صورت نیاز باید در کنار این بندر خشک، ایستگاه‌های باری نیز برای راه‌آهن در نظر گرفته شود؛ چراکه در استان کرمانشاه واحدهای صنعتی بزرگی فعالیت می‌کنند که سالانه حجم جابه‌جایی بار و کالای آنها به چندین هزار تن می‌رسد و نیازمند استفاده از راه‌آهن هستند. رییس اتاق کرمانشاه احداث خطوط آنتنی برای دسترسی بهتر صنایع به ریل را نیز ضروری دانست و تاکید کرد: برای این منظور ابتدا باید ارزیابی دقیقی از ظرفیت واحدها و برنامه هفتگی یا ماهیانه حمل بار آنها داشته باشیم و در صورت نیاز، برای تعدادی از واحدها که در یک منطقه تمرکز دارند یک خط آنتنی تعریف شود. او با بیان اینکه احداث شبکه خطوط ریلی آنتنی و فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز آن با امکانات و بودجه محدود دولتی زمانبر است، افزود: در صورت نیاز می‌توان از ظرفیت بخش خصوصی هم برای سرمایه‌گذاری در این حوزه استفاده کرد. کاشفی همچنین با تاکید بر لزوم تشکیل یک کمیته کاری در حوزه راه‌آهن با حضور دستگاه‌های متولی، این کار را برای سرعت بخشیدن به برنامه‌ریزی‌ها در این حوزه لازم دانست. در ادامه داریوش پناهی، دبیرکل اتاق کرمانشاه با اشاره به جابه‌جایی بار نزدیک 20 میلیون تنی واحدهای تولیدی استان در سال گفت: نیمی از این میزان قابلیت حمل با شبکه ریلی را دارد و خصوصا در محدوده شهرک‌های صنعتی جاده بیستون و جاده ماهیدشت ظرفیت خوبی برای راه‌اندازی خطوط آنتنی برای جابه‌جایی بار صنایع وجود دارد. جهانبخش شکری، رییس خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه نیز با تاکید بر لزوم احداث چند بارانداز برای راه‌آهن کرمانشاه در مسیرهای مختلف گفت: با توجه به امتداد راه‌آهن تا مرز خسروی و عراق، باید در این مسیر نیز باراندازهایی در نظر گرفته شود. به عقیده شکری، راه‌اندازی خطوط ریلی برای صنایع، هزینه حمل‌ونقل آنها را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

 

 

ارسال نظر