مبادلات ۵ میلیارد دلاری با عراق در نیمه نخست سال

۱۳۹۸/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۶۸۲

یحیی آل‌اسحاق رییس اتاق ایران و عراق و رییس سابق اتاق بازرگانی تهران گفت: «مذاکرات کلی بین بانک مرکزی ایران و عراق از سال قبل شروع شده است. تلاش بر این بوده که مبادلات ایران و عراق با دینار یا ریال و ارزی غیر از دلار صورت بگیرد.

وی ادامه داد: امریکا بعد از اعمال تحریم‌ها عرصه را جهت مبادلات دلاری با عراق بر ما تنگ کرد. به همین جهت مذاکرات بانک مرکزی ایران و عراق در این زمینه آغاز شد و به نتایجی هم رسیده است.»

آل‌اسحاق گفت: در رابطه با نقل و انتقال ارز و کالا و روابط تجاری با عراق، برخی از سال‌ها 7 میلیارد دلار و بعضا نیز 8 میلیارد دلار مبادلات انجام شده است اما سال گذشته این رقم به 13 میلیارد دلار رسید.

به گفته وی در نیمه نخست امسال حجم مبادلات ما با عراق نزدیک به 5 میلیارد دلار است که در بخش زیادی از این مبادلات، طلب خود را تمام و کمال از عراقی‌ها دریافت کرده‌ایم.

این فعال حوزه عراق ادامه داد: تجارت با کشور عراق یا از طریق صرافی‌ها صورت می‌گیرد یا ضمن موافقتنامه‌ای که بین بانک مرکزی ایران و عراق وجود دارد، به فرجام می‌رسد.

او ادامه داد: مذاکرات کلی بین بانک مرکزی ایران و عراق از سال قبل شروع شده و تلاش بر این بوده که مبادلات ایران و عراق با دینار یا ریال و ارزی غیر از دلار صورت بگیرد. آل‌اسحاق افزود: امریکا بعد از اعمال تحریم‌ها عرصه را جهت مبادلات دلاری با عراق بر ما تنگ کرد. به همین جهت مذاکرات بانک مرکزی ایران و عراق در این زمینه آغاز شد و به نتایجی هم رسیده است. به گفته وی البته امروزه شاهد هستیم که نزد بسیاری از کشورها جهت استفاده از ارزی غیر از دلار، حرکاتی انجام می‌شود. کشور چین در این زمینه با 60 کشور مبادلات غیر دلاری دارد. وی تصریح کرد: آنچه در خصوص ایران و عراق در حال انجام است، در قالب چند نوع معامله نهایی شده است که برخی از معاملات مربوط به بخش خصوصی است. همچنین برخی دیگر از مبادلات ما به بخش دولتی باز می‌گردد؛ مانند صادرات برق، گاز و واحدهای دولتی.

وی ادامه داد: در این زمینه مطالباتی از عراق داشتیم که توافق شد دو بانک از سوی ما و یک بانک هم از سوی عراقی‌ها جهت تسهیل روابط تجاری معرفی شود. بانک‌های مذکور در حال حاضر این مبادلات را به فرجام می‌رسانند. ما در عراق حساب دیناری مفتوح داریم. در نهایت یا دینار عراق را دریافت می‌کنیم یا این دینار به یورو تبدیل می‌شود و به بانک مرکزی انتقال می‎یابد. در این زمینه مشکلی وجود ندارد. حساب‌های مربوط به نهادهای دولتی در سیستم بانکی دو کشور در حال فعالیت هستند.

او با اشاره به مبادلات مربوط به بخش خصوصی نیز اذعان کرد: در خصوص مبادلات بخش خصوصی هنوز سیستم مذکور در این بخش عملیاتی نشده است که البته در پی این موضوع هستیم تا بتوانیم مشکلات موجود حل و فصل شود. هر چند هیچ یک از صادرکنندگان کالا به عراق، نگرانی از عدم وصول پول خود ندارند. در نهایت از طریق صراف‌ها این نقل و انتقال صورت خواهد گرفت. لذا نگرانی در رابطه با نقل و انتقال پول در خصوص عراق وجود ندارد. سال گذشته 13 میلیارد دلار مبادلات تجاری طی همین شرایط با عراق داشتیم.

وی افزود: صادرات ما به عراق حدودا 24 درصد نسبت به گذشته افزایش داشته است. منتها ترکیب این صادرات متفاوت بود. ما به دنبال این هستیم که رقم 13 میلیارد به 20 میلیارد افزایش یابد.

 

 

ارسال نظر