اتاق ایران و اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان به دنبال تقویت تجارت دوجانبه

۱۳۹۸/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۵۱۷

اعضای هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان در نشست مشترکی بر ضرورت افزایش هماهنگی‌ها با هدف تقویت روابط تجاری میان دو کشور تاکید کردند.

در این نشست که با حضور غلامحسین شافعی رییس، علاء میرمحمدصادقی عضو هیات نمایندگان، محمدرضا رمضانی دبیرکل و محمد امیرزاده نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، معاون بین‌‎الملل اتاق ایران به تشریح وضعیت همکاری‌های دو اتاق پرداخت.

محمدرضا کرباسی هدف اصلی برگزاری این نشست را هماهنگی فعالیت‌های اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان در چارچوب وظایف مصرح در آیین‌نامه اتاق‌های مشترک زیرمجموعه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران دانست و خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین خواسته‌های فعالان اقتصادی این است که اتاق ایران بر اساس قوانین داخلی، اقدام به ایجاد اتاق مشترک ایران و آلمان به صورت مستقل کند؛ موضوعی که بارها مطرح شده اما مسکوت مانده است.

کرباسی ابراز امیدواری کرد تا اعضای هیات رییسه اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان بتوانند راه‌حل منطقی برای حل این مشکل پیدا کنند.

عباسعلی قصاعی رییس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان با تاکید بر اینکه این اتاق با عضویت 300 فعال اقتصادی ایرانی و 200 عضو فعال آلمانی، از بزرگ‌ترین اتاق‌های مشترک بازرگانی در کشور محسوب می‌شود، اظهار داشت: صنایع ایران و آلمان پیوند بسیار زیادی باهم دارند و در میان کشورهای صاحب تکنولوژی، بعد از امریکا، آلمان کشوری است که حرف بسیاری برای گفتن دارد.

قصاعی روابط اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان با اتاق برلین را بسیار مثبت ارزیابی و ابراز امیدواری کرد که با برگزاری نشست‌های مشترک بین اعضای این اتاق و هیات رییسه اتاق ایران، بتوان راه‌حل میانه‌ای برای حل مشکلات موجود در روابط تجاری دو کشور پیدا کرد.

غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران نیز اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان را یکی از مهم‌ترین اتاق‌های مشترک بازرگانی کشور دانست و گفت: از زمان تاسیس این اتاق تا به امروز، برنامه‌های خوبی برای توسعه تجارت میان دو کشور دنبال شده است.

رییس اتاق ایران افزود: کشور آلمان از قدیم‌ شریک تجاری ایران بوده و هست؛ بنابراین اگر هم نقصی در روابط تجاری دو کشور پیش آمده، باید هرچه سریع‌تر با آن مقابله شود. روابط تجاری ایران و آلمان بر اساس منافع متقابل پیش می‌رود و نباید اجازه داد به آن لطمه‌ای وارد شود.

شافعی با تاکید بر ضرورت توسعه روابط ایران و آلمان خاطرنشان کرد: طبیعی است که تفاوت قوانین دو کشور محدودیت‌هایی را برای فعالان اقتصادی ایجاد می‌کند و به اعتقاد من باید راه‌حل منصفانه‌ای برای آنها پیدا کرد.

رییس اتاق ایران وضعیت صدور ویزا از سوی سفارت آلمان برای فعالان اقتصادی ایران را نیز مورد انتقاد قرار داد و گفت: تسهیل در رفت و آمد فعالان اقتصادی، اولین شرط توسعه همکاری کشورها محسوب می‌شود؛ اما متاسفانه در حال حاضر نحوه صدور ویزا از سوی سفارت آلمان، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های فعالان اقتصادی است. این درحالی است که جز سفارت آلمان، ما با همه سفارت‌های کشورهای دیگر به خوبی همکاری می‌کنیم و مشکلی در این رابطه نداریم.

شافعی در پایان با هدف چاره‌اندیشی و رفع مشکلات پیش روی فعالان اقتصادی دو کشور پیشنهاد داد تا ابتدا با تشکیل کمیته‌ای مشترک از نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان، موانع همکاری شناسایی شود تا در جلساتی با حضور اعضای هیات رییسه اتاق ایران و اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان، راهکارهای پیشنهادی مورد بررسی قرار گیرد.

   دولت آلمان حامی همکاری فعالان بخش خصوصی این کشور با ایران است

در ادامه این نشست، داگمار فن بن‌اشتاین مدیرعامل اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان با تاکید بر این موضوع که دولت آلمان حامی توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران است، افزود: از آغاز دور جدید تحریم‌های امریکا علیه ایران، برخی شرکت‌های آلمانی فعالیت خود را در ایران متوقف کردند اما دولت و اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان همواره حمایت خود را از تجارت با ایران اعلام داشته است.

فن بن‌اشتاین با اشاره به ادامه حضور برخی شرکت‌های کوچک و متوسط آلمانی در ایران خاطرنشان کرد: سطح همکاری‌های اقتصادی ایران و آلمان در حال حاضر در حالت تعادل قرار دارد اما این تعادل باثبات نیست. او در همین زمینه از اعضای هیات رییسه اتاق ایران خواست تا با حمایت‌های خود در جهت حفظ و تقویت این تعادل گام بردارند.

علاء میرمحمدصادقی عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و نایب‌رییس اتاق تهران هم با تاکید بر این موضوع که در میان اتاق‌های مشترک بازرگانی، اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان از اعتبار خاصی برخوردار است، بر ضرورت تسریع روابط تجاری ایران و آلمان در شرایط کنونی تاکید کرد. او در همین زمینه هماهنگی و انسجام میان اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان و اتاق ایران را برای توسعه فعالیت‌های تجاری دو کشور مهم دانست.

میرمحمدصادقی همچنین با اشاره به این موضوع که آلمان در دوران تحریم از جمله کشورهایی بوده که در کنار ایران مانده است، تاکید کرد: وظیفه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان در شرایط فعلی این است که فارغ از تحریم‌ها، قدم در راه توسعه روابط ایران و آلمان برداشته و به این وسیله به مقابله با امریکا بپردازند.

 

ارسال نظر