اخبار

۱۳۹۸/۰۷/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۴۲۷

۵۰ درصد روغن زیتون‌های‌ وارداتی غیربهداشتی است

ایسنا| رییس شورای ملی زیتون گفت: از ۳۵۰۰تن روغن‌ زیتون وارداتی به کشور، بیش از ۵۰ درصد آن غیربهداشتی است. مهدی عباسی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بیش از نیمی از روغن زیتون وارداتی از نوع «پومیس» است، افزود: روغن پومیس، روغن به دست آمده از تفاله زیتون‌ است که تنها مصارف ‌صنعتی و آرایشی، بهداشتی و صابون‌سازی داشته و به هیچ‌وجه قابل استفاده خوراکی نیست. او ادامه داد: برای ممنوعیت واردات این نوع از روغن‌ زیتون، مکاتباتی با سازمان‌های مربوطه انجام داده‌ایم اما تاکنون اقداماتی صورت نگرفته است. رییس شورای ملی زیتون اظهار کرد: روغن‌های پومیس از کشورهای مبدا به قیمت حدود ۲۰ هزار تومان وارد می‌شود و در بازار داخلی به قیمت ۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. او تصریح کرد: روغن‌های پومیس علاوه بر اینکه به سلامت مصرف‌کنندگان ایرانی آسیب می‌رسانند و سرطان‌زا هستند، به تولیدکنندگان داخلی روغن زیتون نیز ضرر می‌رسانند. عباسی عنوان کرد: برای امسال پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار تن تولید روغن زیتون داشته باشیم.

عملکرد عجیب وزارت صمت درباره استخراج رمزارز

اتاق تهران| رییس کارگروه استخراج رمزارز انجمن بلاکچین گفت: مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران استخراج رمز ارز در شهرک‌های صنعتی را ممنوع اعلام کرده است؛ این در حالی است ‌که استخراج رمز ارز به عنوان یک صنعت از سوی دولت شناخته شده است. محمدرضا شرفی افزود: از دلایل اظهار چنین نظری بی‌اطلاعیم؛ اما باید پرسید آیا شرکت شهرک‌های صنعتی تابعی از وزارت صمت است یا سازمانی است که مستقل از هر وزارتخانه دیگری حرکت می‌کند؟ اگر شرکت شهرک‌های صنعتی یک سازمان مستقل است باید برای رد این قضیه با آن رایزنی کرد اما اگر تابعی از وزارت صمت است نمی‌تواند برای کل مجموعه تعیین تکلیف کرده و بطور مستقل عمل کند. این شرکت هم باید مانند دیگر توابع وزارت صمت از قوانین و مصوبات آن پیروی کند. هر اظهارنظری درباره یک مقوله نیازمند بررسی کارشناسی است و انجمن بلاچین در نامه‌ای به وزیر صمت دقت نظر در این زمینه را درخواست خواهد کرد. او اظهار کرد: اکنون حیاتی‌ترین موضوع در زمینه صنعت استخراج رمزارز برخوردهای امنیتی با فعالان این صنعت است. درحالی که هنوز این صنعت در کشور پا نگرفته، با چنین برخوردهایی دید منفی در سطح جامعه نسبت به این صنعت ایجاد شده و به بلاتکلیفی فعالان قدیم هم دامن زده‌اند. متاسفانه به اسم برخورد با قاچاق کالا دستگاه‌های استخراج رمزارز را توقیف می‌کنند. شرفی ادامه داد: این درحالی است که عملکرد و اطلاع‌رسانی دولت در سال‌های گذشته به تمایل مردم به این صنعت دامن زده است. در 2 سال گذشته دولت نگاه مثبتی به این صنعت داشت و این باعث شد بخشی از مردم جذب شده و دستگاه‌ها را از سایت‌هایی که نماد اعتماد از وزارت صمت داشت خریداری کنند، سایت‌هایی که همچنان فعالیت می‌کنند و مشکلی ندارند. با این حال اکنون با مصرف‌کنندگان برخورد می‌شود. او تاکید کرد: این وزارت صمت است که نماد اعتماد را صادر می‌کند و از سوی دیگر متولی تجارت خارجی کشور هم همین وزارتخانه است. آیا وزارتخانه نمی‌دانسته که ردیف وارداتی برای دستگاه‌ها تعریف نشده و سایت‌های و فروشندگان اختصاصی این دستگاه‌ها را تایید کرده است؟ عملکرد وزارت صمت به عنوان متولی هر دو زمینه بسیار عجیب است.

بخش خصوصی بازیگر اصلی حوزه تجارت

اتاق ایران| در دیدار رییس اتاق اصفهان و سفیر ایتالیا در تهران، بر تداوم همکاری‌های دوجانبه در دوره تحریم تاکید شد. رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این دیدار تاکید کرد: در شرایط تحریم فقط بخش خصوصی می‌تواند به ارتباط بین کشورها کمک کند و مبادلات تجاری را به سرانجام برساند. مسعود گلشیرازی ضمن تبیین مزیت‌های اقتصادی استان اصفهان گفت: با وجود تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، حجم صادرات کشور نسبت به سال گذشته افزایش و میزان بیکاری کاهش یافته است و آمار و ارقام نشان‌دهنده فعالیت شرکت‌ها و فعالان اقتصادی با وجود تحریم‌های موجود است. او با بیان اینکه ایتالیا با وجود تحریم‌ها همکاری خوبی با ایران داشته است، افزود: در شرایط تحریم فقط بخش خصوصی می‌تواند به ارتباط بین کشورها کمک کند و فارغ از محدودیت‌های ظالمانه‌ای که وضع شده، به انجام مبادلات تجاری بپردازد. در این دیدار جوزپه پرونه، سفیر ایتالیا در تهران نیز از علاقه‌مندی شرکت‌های ایتالیایی برای همکاری با شرکت‌های ایرانی همچون گذشته خبر داد و گفت: شرایط سخت ناشی از تحریم‌ها برای ما یک چالش بوده و کوشش خواهیم کرد که بهتر عمل کنیم. پرونه افزود: تحریم‌ها به نفع کشورهای اروپایی نیز نبوده و در میان کشورهای اروپایی، ایتالیا تنها کشوری است که با ایران تبادلات مالی دارد. او همچنین از افتتاح یک شرکت مشترک ایرانی و ایتالیایی تا دو هفته آینده خبر داد. در ادامه فرشته امینی، عضو هیات رییسه اتاق اصفهان، از تمایل سرمایه‌گذاران ایرانی برای انجام مبادلات با شرکت‌های ایتالیایی خبر داد و گفت: آشنا نبودن فعالان اقتصادی ایرانی از ضوابط و شرایط موجود در ایتالیا، مانعی برای فعالیت بوده و لازم است با همکاری سفارت ایتالیا، سمینار و برنامه‌های آموزشی به‌منظور تبادل اطلاعات و آشنایی فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران برگزار شود.

 

ارسال نظر