اخبار

۱۳۹۸/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۲۵۳

قیمت ماهی در ایران  «بالا» است

ایسنا| رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی از کاهش تقاضا برای مرغ و ماهی خبر داد و گفت: قدرت خرید مردم کفاف خرید ماهی را نمی‌دهد. مهدی یوسف‌خانی اظهار کرد: هر ساله با نزدیک شدن به فصل سرد سال میزان تقاضا برای ماهی و غذاهای دریایی افزایش می‌یابد که امسال با توجه به میزان تولید و کاهش تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان در پی رشد قیمت، بازار با هیچگونه کمبودی مواجه نخواهد بود. او ادامه داد: قیمت فعلی عرضه ماهی و دیگر آبزیان خوراکی با توجه به هزینه‌های تمام شده تولید، منطقی و مناسب است اما قیمت‌ها همخوانی با قدرت خرید مردم ندارد. یوسف‌خانی عنوان کرد: ماهی در ایران از قیمت بالایی برخوردار است و قیمت‌های اعلامی با قدرت خرید مردم همخوانی ندارد. او درباره وضعیت بازار مرغ بیان کرد: در شرایط فعلی میزان عرضه مرغ از تقاضا پیشی گرفته و این موضوع کاهش قیمت مرغ را رقم زده است، اکنون حتی در برخی از مناطق مرغ به قیمت کمتری از نرخ مصوب به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد.

چرا قیمت گوجه سقوط کرد

تسنیم| قیمت گوجه فرنگی که پیش‌تر در بازار داخلی کشورمان تا ۱۵ هزار تومان افزایش‌یافته بود، اکنون سقوط شدیدی کرده و ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌شود که موجب ضرر و زیان آنها شده است. با گران شدن نرخ ارز، صیفی‌جات بازار مناسبی در کشورهای اطراف به‌ویژه عراق پیدا کرد و به یک‌باره حجم زیادی از این محصولات از کشورمان به عراق صادر شد، بطوری‌که این محصولات در بازار مصرف داخلی با قیمت‌های عجیب‌وغریبی به فروش رسید و حتی نرخ‌هایی بالاتر از میوه‌ها داشتند. هر کیلوگرم سیب‌زمینی، پیاز و گوجه به قیمت‌هایی در محدوده 8 تا 15 هزار تومان نیز به فروش رسیدند، اما اکنون ورق برگشته است. قیمت امروز هر کیلوگرم گوجه فرنگی برای کشاورزان به 800 تومان تا 1200 تومان رسیده است و در بازار مصرف نیز برای مصرف‌کننده نهایی در تهران نیز 1200 تومان تا 2000 تومان به فروش می‌رسد. رییس اتحادیه میوه و تره‌بار ارومیه اظهار کرد: عراق برای واردات انواع میوه‌های هسته‌دار و بی‌هسته و صیفی‌جات، تعرفه گمرکی 380 دیناری برای هرکیلوگرم گذاشته و صادرات صیفی‌جات را به این کشور از صرفه اقتصادی انداخته است. قاسم عزتی افزود: این امر باعث شده که کاشت گوجه‌فرنگی برای کشاورزان به‌صرفه نباشد، زیرا برای تولید هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی حدود 2 هزار تومان هزینه می‌شود اما کشاورزان در زمان فروش نمی‌توانند محصول خود را بیشتر از 800 تا 1200 تومان به فروش برسانند.

کمبود شکر در بازار نداریم

ایلنا| دبیر اجرایی انجمن صنایع قند و شکر ایران با تاکید بر اینکه بازار شکر متعادل شده است، گفت: صنوف به هر میزان که شکر نیاز داشته باشند می‌توانند از شرکت بازرگانی دولتی ایران یا بطور مستقیم از کارخانه‌ها قند تامین کنند. بهمن دانایی با بیان اینکه از ابتدای شهریور ماه امسال عرضه شکر به انجمن صنایع قند و شکر ایران واگذار شده است، افزود: تا شهریور ماه واردات و عرضه شکر فقط بر عهده شرکت بازرگانی دولتی ایران بود، اما از ابتدای شهریور این موضوع به انجمن واگذار شده است. او ادامه داد: اکنون کارخانه‌های قند واردات شکر را انجام می‌دهند و علاوه بر آن تولید شکر داخلی نیز با اندکی تاخیر در کارخانه‌ها آغاز شده است. به گفته دانایی؛ ‌به دلیل بارندگی‌های پایان سال گذشته و امسال برداشت چغندر قند که معمولا از نیمه شهریور ماه آغاز می‌شد به تاخیر افتاده است، ‌اما همین بارندگی‌ها منجر بهبود تولید شده است. او میزان نیاز کشور به شکر را 2.2 میلیون تن عنوان کرد و گفت: پیش بینی می‌شود تولید داخلی شکر امسال به 1 میلیون و 100 هزار تن برسد، همچنین بیش از 1 میلیون تن شکر وارداتی ذخیره شده، در بنادر یا در مسیر کشور است. مجموع شکر تولیدی داخل و وارداتی نیاز کشور تا پایان خردادماه سال آینده را پاسخ خواهد بود. دبیر اجرایی انجمن صنایع قند و شکر ایران با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای تولید شکر در سال زارعی جاری و واردات آن، گفت: در صورت اجرای برنامه‌ریزها‌ی انجام شده تا 6 ماه اول سال آینده هیچ کمبودی در شکر نخواهم داشت.

افزایش تولید روغن زیتون

ایلنا| رییس شورای ملی زیتون ایران گفت: ورود روغن زیتون غیرقابل مصرف انسانی با قیمت پایین، امکان رقابت از تولید کیفی داخلی را گرفته است، این در حالی است که امسال با افزایش قابل توجه تولید روغن زیتون در کشور روبرو هستیم. مهدی عباسی با تاکید بر اینکه میزان تولید میوه زیتون امسال از 90 هزار تن به 120 هزار تن افزایش یافته است، اظهار کرد: از این میزان بیش از 50 درصد برای تولید روغن زیتون استفاده می‌شود. او ادامه داد: پیش بینی می‌شود امسال 60 بیش از هزار تن روغن زیتون در کشور تولید شود که رقم بی‌سابقه‌ای است. عباسی با اشاره به ادامه واردات روغن زیتون بی‌کیفیت خارجی به کشور، گفت: روغن‌های وارداتی بی‌کیفیت و از نوع پومیس بوده که غیرقابل مصرف انسانی و بیماری‌زا است به همین دلیل قیمتی پایین‌تر از قیمت روغن زیتون داخلی دارد و این امر امکان رقابت را از ما گرفته است. به گفته او؛ دراکنون هر کیلوگرم روغن بی‌کیفیت خارجی 40 تا 44 تومان عرضه می‌شود در حالی که قیمت هر کیلوگرم روغن زیتون داخلی 70 هزار تومان است. عباسی خواستار توقف واردات روغن زیتون شد.

 

ارسال نظر