اشباع بازار لوازم خانگی

۱۳۹۸/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۲۴۹
اشباع  بازار  لوازم  خانگی

تعادل|

براساس جدیدترین آمارهای ارایه شده از سوی وزارت صمت، «لوازم خانگی» با رشد تولید همراه بوده است. براساس اظهارات، سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت نیز اعلام کرد که در 5 ماه منتهی به مرداد سال 97، یک میلیون و 551 هزار دستگاه لوازم خانگی توسط صنعتگران این بخش تولید شده است. در شرایطی روند تولید یخچال و فریزر افزایشی بوده است که برندهای خارجی با تشدید محدودیت‌های بین‌المللی بازار ایران را ترک‌کرده و کشور با تکیه بر توانمندی‌های داخلی توانست تولید این محصولات را توسعه دهد. اما در همین حال، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی می‌گوید: نرخ ارز نیمایی برای تولید گران است با اینکه قیمت لوازم خانگی از اردیبهشت سال جاری تا به امروز تغییری نداشته اما متقاضیان تنها برای رفع نیاز خود به بازار لوازم خانگی مراجعه می‌کنند. در واقع اکنون بازار از کالا اشباع شده در حالی که بازار لوازم خانگی با رکود روبرو بوده و متقاضیان تنها برای رفع نیاز لحظه‌ای خود خرید می‌کنند و دلیل اصلی کاهش تقاضا و خرید، کاهش قدرت خرید خانواده‌ها است.

  رشد تولید لوازم خانگی

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) حاکی از افزایش ۱۳.۶ درصدی تولید یخچال و فریزر و کاهش ۱۷.۶ درصدی تولید انواع تلویزیون در 5 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته است. آمار تولید کالاهای منتخب صنعتی نشان می‌دهد، در پنج ماهه نخست امسال ۲۴۷ هزار و ۸۰۰ دستگاه تلویزیون تولید شده که نسبت به تولید ۳۰۰ هزار و ۹۰۰ دستگاه در مدت مشابه سال 97 حدود ۱۷.۶ درصد کاهش داشته است. همچنین طبق آمارها، تولید ماشین‌ لباس‌شویی هم در این مدت ۱.۱ درصد کاهش داشته، بطوری‌که تا پایان مرداد ماه امسال ۲۱۵ هزار و ۴۰۰ دستگاه ماشین‌لباس‌شویی تولید شده است. تولید این کالا در مدت مشابه سال قبل ۲۱۷ هزار و ۷۰۰ دستگاه بوده است. در این میان تولید یخچال و فریزر در 5 ماهه نخست امسال ۱۳.۶ درصد افزایش داشته، بطوری‌که تولید این کالا تا پایان مرداد ماه سال گذشته ۴۵۳ هزار ۶۰۰ دستگاه بود، اما در مدت مشابه امسال به ۵۱۵ هزار و ۳۰۰ دستگاه رسیده است. همچنین طبق این آمار تا پایان مردادماه امسال ۵۱۶ هزار و ۶۰۰ دستگاه کولر آبی تولید شده که نسبت به سال گذشته ۵.۵ درصد افزایش داشته است.

 تولید لوازم خانگی بدون کمک خارجی‌ها

در همین راستا، سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن وتجارت در جریان نشست بررسی سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی وزارت صمت، روند تولید در صنایع لوازم خانگی را با وجود عدم همکاری برندهای خارجی مناسب توصیف‌کرد وگفت: طی 5 ماهه امسال یک میلیون و 551 هزار دستگاه لوازم خانگی توسط صنعتگران این بخش تولید شده است.

مهدی صادقی نیارکی در این نشست که با حضور معاون طرح و برنامه وزارت صمت برگزار شد؛ ضمن تشریح سیاست‌های حمایتی وزارت صنعت، معدن وتجارت از صنایع کل کشور، اشاره‌ای به وضعیت صنعت لوازم خانگی در سراسر کشور داشت و عنوان کرد: تولید یخچال و فریزر تاپایان مرداد امسال به 512 هزار دستگاه رسیده که162درصد فراتر از برنامه پیش بینی شده در سال 98 بوده است. او روند افزایشی تولید محصولات لوازم خانگی را مورد تاکید قرار داد وگفت: در شرایطی روند تولید این دو محصول افزایشی بوده است که برندهای خارجی با تشدید محدودیت‌های بین‌المللی بازار ایران را ترک‌کرده و کشور با تکیه بر توانمندی‌های داخلی توانست تولید این محصولات را توسعه دهد.

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت تصریح کرد: تولید یخچال وفریزر در برنامه سالانه 98، برابر 315 هزار دستگاه پیش بینی شده بود که با وجود عدم همکاری برندهای «کره‌ای»، برندهای ایرانی توانستند 512 هزار دستگاه تولید کنند. او روند تولید ماشین لباسشویی را مناسب توصیف کرد و گفت: طی 5 ماهه ابتدای سال جاری 240 هزار دستگاه ماشین لباسشویی در کشور تولید شده است.

صادقی نیارکی با تاکید بر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری افزود: در حوزه فعالسازی واحدهای راکد و واحدهایی که با ظرفیت پایین در حال فعالیت هستند، تدابیری در نظر گرفته شده است که در صورت تامین منابع مالی، این واحدها در بازه زمانی کوتاه‌تری به چرخه تولید بازخواهند گشت. او افزایش هزینه تمام شده تولید را یکی از دلایل کمبود سرمایه در گردش واحدهای صنعتی توصیف کرد و گفت: میزان نیاز صنایع به سرمایه در گردش بیش از 360 میلیارد تومان است که تامین این نیاز با همکاری بانک‌ها در افزایش ظرفیت تولید صنایع مهم و استراتژیک کشور بسیار راهگشا خواهد بود.

  رقابت با برندهای خارجی

نایب‌رییس اتاق اصناف کشور نیز پیش از این از توان رقابت تولیدهای داخلی با برندهای خارجی گفته بود. جلال‌الدین محمد شکریه اظهار کرد: بسیاری از لوازم خانگی ایرانی از لحاظ کیفیت و تکنولوژی تولید می‌توانند با برندهای معروف خارجی رقابت کنند. او فرهنگ‌سازی و ایجاد علاقه و تعصب ملی در کشور برای استفاده و خرید محصولات تولید داخل را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: اکنون بازار عرضه محصولات داخلی و لوازم خانگی برقی مطلوب است و تولیدات از حیث کیفیت توان رقابت با برندهای معتبر خارجی را دارند. شکریه با بیان اینکه تا همین چند سال گذشته بسیاری از تولیدات داخلی توان رقابت با محصولات مشابه خارجی را نداشتند، افزود: محصولات تولید داخل نه به صورت کاملا صد در صدی اما تا حد بسیار خوب و البته قابل قبولی می‌توانند در برابر نمونه‌های خارجی حرفی برای گفتن داشته باشند. او حمایت از تولیدکنندگان داخلی، فرهنگ‌سازی در جامعه برای رعایت الگوی مصرف و لزوم افزایش کیفیت محصولات وطنی را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: بدون شک کیفیت بالای یک محصول خود می‌تواند معرف برند شرکت تولیدکننده و سازنده کالا باشد بنابراین تولیدکنندگان ایرانی باید به این مقوله مهم توجه کنند.

این مقام مسوول افزایش رغبت و علاقه مردم برای خرید کالای ایرانی را اتفاقی مبارک برای اقتصاد کشور و تولید اشتغال دانست و گفت: فرآیند تولید، عرضه و اشتغال همچون چرخ‌دنده‌هایی به هم پیوسته هستند بطوری‌که با ارتقاء تولیدات از یکسو و فروش بیشتر محصولات داخلی اشتغال پایدار و متوازن در کشور ایجاد می‌شود. او با اشاره به اینکه در مقایسه با وضعیت سال‌های گذشته رفته رفته کالاهای باکیفیت ایرانی در سبد خرید خانواده‌ها جایگزین کالاهای خارجی شده‌اند ابراز داشت: در این مقطع نیز از تولیدکنندگان انتظار می‌رود کالایی را تولید و روانه بازار مصرف کنند که مطابق با سلیقه مشتریان و بالاتر از آن در شأن جامعه ایرانی باشد. نایب‌رییس اتاق اصناف کشور جلوگیری از خروج ارز از کشور را یکی از مزیت‌های فراوان گرایش مردم برای خرید کالاهای داخلی دانست و اظهار داشت: این موضوع به ویژه در شرایطی که با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه هستیم و مساله تأمین ارز به یکی از نیازهای اصلی کشور تبدیل شده، بیش از پیش خودنمایی می‌کند. او حمایت از برندهای داخلی و تسهیل‌گری دولت برای رفع موانع موجود در حوزه تولید را به عنوان چند اولویت مهم مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد: کالای قاچاق ضد تولید و ضداشتغال است بنابراین مجموعه اصناف به عنوان بازوی قدرتمند کشور در عرصه اقتصاد مقاومتی انتظار دارند دولت در این زمینه فعالیت جدی‌تری داشته باشد.

  نرخ نیما برای تولید گران است

اما در این میان رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی معتقد است که نرخ ارز نیمایی برای تولید گران است و انتظار بر آن است تا نرخ ارز نیمایی در راستای کاهش هزینه‌های تولید، نرخ کمتری داشته باشد. مرتضی میری درباره شرایط بازار لوازم خانگی گفت: در شرایط فعلی ۷۰ تا ۸۰ درصد نیاز بازار از طریق تولیدات داخلی، ۲۰ تا ۲۵ درصد از طریق ورود کالای قاچاق و در حدود ۵ درصد از واردات رسمی گذشته که در واحدهای صنفی به فروش نرسیده‌اند، تامین می‌شود. او ادامه داد: در ماه‌های اخیر به صورت اصولی و منطقی با پدیده قاچاق برخورد نشده و در پی ممنوعیت واردات لوازم خانگی که از سال گذشته به اجرا در آمد، حجم ورود کالای قاچاق رشد کرده است.

میری عنوان کرد: در مدت دو سال گذشته نوساناتی بر بازار ارز حاکم بود که قیمت ارز آزاد را از محدوده ۴ هزار تومان به محدوده ۱۲ هزار تومان افزایش داد در همین مدت نیز نرخ ارز نیمایی از محدوده ۸ هزار تومان به محدوده ۱۱ هزار تومان افزایش یافته که انتظار می‌رفت نرخ ارزان‌تری در راستای کاهش هزینه تولید، در نظر گرفته شود. او با بیان اینکه هزینه‌های تولید لوازم خانگی در کشور رشد قابل توجهی داشته، افزود: قیمت لوازم خانگی از اردیبهشت امسال تا به امروز تغییری نداشته و متقاضیان در رفع نیاز خود در بازار لوازم خانگی با کمبود و مشکلی مواجه نخواهند بود، زیرا بازار اشباع از کالا است. این موارد در حالی مطرح می‌شود که بازار لوازم خانگی با رکود روبرو بوده و متقاضیان تنها برای رفع نیاز لحظه‌ای خود خرید می‌کنند و دلیل اصلی کاهش تقاضا و خرید، کاهش قدرت خرید خانواده‌ها است.

 

ارسال نظر