کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۰۱۶

حفاری نفتی لبنان در مدیترانه

تسنیم|اولین محموله تجهیزات برای اولین حفاری اکتشافی نفت و گاز در لبنان در دریای مدیترانه روز شنبه به بندر بیروت رسید. به گزارش دیلی استار، نادا بستانی، وزیر نفت لبنان در توییتر خود نوشت: «شمارش معکوس برای لبنان آغاز می‌شود». وی گفت حفاری در اولین چاه اکتشافی در دسامبر در بلوک 4 آغاز می‌شود. این بلوک در آب‌های ساحل بیروت قرار دارد. به گفته مقامات، احتمال یافتن ذخایر قابل دوام هیدروکربن در اولین حفاری یک به سه است. ولید نصر، رییس اداره نفت لبنان گفت شرکت‌های نفتی 55 روز زمان نیاز دارند تا مشخص کنند در بلوک 4 هیدروکربن وجود دارد یا نه. اولین مجوز حفاری لبنان برای بلوک‌های 4 و 9 به کنسرسیومی از شرکت‌های توتال فرانسه، انی ایتالیا و نواتک روسیه داده شده است. حفاری در بلوک 9 که بخشی از آن در آب‌های مورد ادعای رژیم صهیونیستی قرار دارد، در 2020 آغاز می‌شود.

احتمال توافق نفتی دولت عراق با اقلیم کردستان

شانا| وزیر نفت عراق اعلام کرد دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق ممکن است در ماه اکتبر امسال درباره نفت و بودجه به توافق برسند. به گزارش پایگاه خبری روداو از اربیل، ثامر غضبان، وزیر نفت عراق، روز شنبه اعلام کرد ممکن است دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق درباره اختلاف‌های خود در زمینه نفت و بودجه در ماه آینده میلادی به توافق برسند. وی گفت: ما به توافقی با اربیل درباره نفت و بودجه نزدیک هستیم. امیدوارم در ماه اکتبر به توافقی دست یابیم. دولت مرکزی و دولت اقلیم کردستان عراق در ماه‌های اخیر برای اداره مشترک مناطق مورد اختلاف، سهم اقلیم کردستان از بودجه فدرال عراق و همچنین مساله فروش مستقل نفت این منطقه، کمیته‌هایی تشکیل دادند. غضبان اعلام کرد در چند هفته آینده، هیات‌های نمایندگی دوطرف برای بحث درباره اختلاف‌های مربوط به نفت و بودجه به شکلی بسیار مفصل دیدار خواهند کرد. در سال ۲۰۱۴ میلادی پس از آغاز فروش مستقل نفت اقلیم کردستان عراق، دولت مرکزی این کشور سهم این منطقه از بودجه فدرال عراق را از ۱۷ درصد به صفر رساند.

عرضه 57  میلیون لیتر گازوئیل یورو4 در زنجان

ایسنا| مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان گفت: در نیمه اول امسال بالغ بر 57میلیون لیتر نفت‌گاز یورو 4 عرضه شده است.

حمدالله حبیبی اظهار کرد: در راستای رسالت وزارت نفت در صیانت از محیط زیست و ارتقای خدمات‌رسانی به همشهریان، بالغ بر 57 میلیون لیتر نفت‌گاز یورو 4 در بخش حمل و نقل طی شش ماهه اول امسال در سطح استان عرضه شده است.

این مسوول ادامه داد: با توجه به عرضه نفت‌گاز یورو 4 در مسیر جاده‌های تدارکاتی استان، اهتمام شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان به افزایش تعداد جایگاه‌های عرضه‌کننده این فرآورده بوده و امیدواریم با تمهیدات اتخاذ شده نسبت به عرضه صد درصدی نفت‌گاز یورو در جایگاه‌های استان در آینده نزدیک اقدام شود.

 

ارسال نظر