رشد ۰.۴ درصدی اقتصاد خودبه‌خودی بود

۱۳۹۸/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۰۰۹

نایب‌رییس اتاق ایران با بیان اینکه کار هدفمندی برای رونق اقتصادی در کشور انجام نشده است، رشد چهاردهم‌درصدی پنج‌ماهه نخست امسال را به‌دلیل به جریان افتادن خودبه‌خودی سرمایه انباشته در بخش اقتصاد کشور دانست.

حسین سلاح‌ورزی نایب‌رییس اتاق ایران گفت: آمار رشد اقتصادی در اخبار آمده است اما در آمار رسمی بانک مرکزی و مرکز آمار وجود ندارد که این مساله جدیدی است. وی افزود: امسال به‌دلیل افزایش بارندگی‌ها وضع کشاورزی بسیار خوب بود و این بخش رشد مناسبی داشت اما رشد اقتصادی در دیگر بخش‌ها یا صفر یا منفی بوده است. سلاح‌ورزی گفت: اگر با در نظر گرفتن رشد منفی سال 97، رشد چهاردهم‌درصدی امسال را خوب بدانیم با این روند 10 سال دیگر به رشد اقتصادی آخر سال 96 خواهیم رسید که نگاه درستی به اقتصاد کشور نیست.

وی با بیان اینکه کار هدفمندی برای رونق اقتصادی در کشور انجام نشده است، رشد چهاردهم‌درصدی پنج‌ماهه نخست امسال را به‌دلیل به جریان افتادن خودبه‌خودی سرمایه انباشته در بخش اقتصاد کشور دانست.

نایب‌رییس اتاق ایران گفت: معتقد نیستم سیاست‌گذاری‌ها یا کاهش اثر تحریم‌ها موجب رشد اقتصادی شده است. سلاح‌ورزی اضافه کرد: در سال 97 شوک ارزی و تورمی که نظام علامت‌دهی قیمت را مختل کرد موجب شد قلب بازار بایستد و ارتباط تجاری ما با دنیا قطع شود اما ثبات نسبی در بازار ارز موجب افزایش صادرات ما به کشورهای همسایه شود و تولیدات ایرانی در کشور جای تولیدات چینی را بگیرد.

وی گفت: به‌دلیل افزایش نرخ ارز، صنعت توریست و توریست‌درمانی در کشور رونق یافت و این حوزه یکی از حوزه‌های تأثیرگذار در رشد اقتصادی پنج‌ماهه نخست امسال شد. سلاح‌ورزی ادامه داد: به‌دلیل اصلاح شدن قیمت ارز، صادرات برخی کالاها مانند مواد معدنی، مواد غذایی و فلزات توجیه اقتصادی یافت و رونق گردشگری موجب شد بخشی از سرمایه‌ها که در واحدهای تولیدی انباشته شده بود به این سمت حرکت و کمی رشد اقتصادی ایجاد کند اما بطورکلی اتفاق خاصی نیفتاده است.

وی گفت: توجه به شاخص‌های جهانی سهولت فضای کسب‌وکار در سیاست‌گذاری‌های دولت کم است و اکنون غیرقابل پیش‌بینی بودن این سیاست‌ها اصلی‌ترین مشکل فعالان اقتصادی است. نایب‌رییس اتاق ایران افزود: در پایش محیط فضای کسب‌وکار به‌صورت فصلی که کاری علمی است، تعدد سیاست‌ها و غیرقابل پیش‌بینی بودن آنها همچنان به عنوان اصلی‌ترین مشکل بنگاه‌های اقتصادی و تولید‌کنندگان مطرح است.

سلاح‌ورزی گفت: در حوزه تأمین اجتماعی به‌دلیل اینکه دولت‌ها تکالیفی را به این سازمان تحمیل کرده‌اند، سازمان تأمین اجتماعی برای تأمین هزینه‌هایش دچار مشکل است و از آن جا که دولت امکان بازپرداخت بدهی‌های خود را به این سازمان ندارد، بنابراین سازمان تأمین اجتماعی برای تأمین منابعش سراغ کارفرماها می‌رود و برخی جریمه‌های ناعادلانه برای آنها اعمال می‌کند.

وی همچنین گفت: یکی از رفتارهای خلاف قانون سازمان تأمین اجتماعی با وجود مصوبه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و دستور معاون اول رییس‌جمهور، بازرسی دفاتر سنوات گذشته کارفرماها است.

سلاح‌ورزی گفت: سازمان تأمین اجتماعی به سوابق 10ساله کارفرماها رجوع می‌کند که غیرقانونی است.

وی اضافه کرد: نظام مالیاتی کشور نیز منصفانه نیست و بیشترین درآمد مالیاتی دولت بر دوش بنگاه‌های اقتصادی که فعالیت شفاف دارند و تولید‌کنندگان است.

نایب‌رییس اتاق ایران گفت: فرار مالیاتی و معافیت‌های مالیاتی غیرعادلانه بر تولید‌کنندگان فشار وارد می‌کند.

سلاح‌ورزی ابراز کرد: کارگزاران و حسابرسان سازمان تأمین اجتماعی حداکثر می‌توانند صورت مزد یا سرفصل دستمزدهای مربوط به شش ماه گذشته را بررسی کنند که مغایرتی با دستمزد کارگران بیمه‌شده نداشته باشد اما آنها به برگه‌های قراردادها و اسناد دیگری مراجعه می‌کنند و برای کارفرماها جریمه در نظر می‌گیرند.

وی گفت: شورای عالی هماهنگی سران سه قوه برای حل مشکلات تولید نتوانسته این مشکلات را چندان حل کند.

سلاح‌ورزی یادآور شد: رشد اقتصادی پایدار به بهره‌وری و نرخ تشکیل سرمایه ثابت بستگی دارد اما اکنون روند نرخ تشکیل سرمایه ثابت منفی و میزان بهره‌وری صفر است.

وی گفت: اصلی‌ترین مانع رشد صنعت کشور بحث قیمت تمام‌شده پول است زیرا هر چقدر منابع در اختیار سرمایه‌گذاران و فعالان صنعتی برای توسعه صنعت قرار دهیم به‌دلیل بالا بودن قیمت تمام‌شده پول این منابع برای آنها بالای 20 درصد در می‌آید که با رقبای خارجی که این عدد برای آنها سه تا چهار درصد است نمی‌توانند رقابت کنند.

نایب‌رییس اتاق ایران تأکید کرد: بهبود فضای کسب‌وکار و ایجاد سازوکار پیشگیرانه و نظرخواهی از فعالان اقتصادی پیش از ابلاغ سیاست‌ها موجب رونق اقتصادی می‌شود و آسان‌ترین راه در این زمینه پیشِ‌روی دولت است.

 

ارسال نظر