تاسیس شهرک صنعتی مشترک ایران و عراق در آینده‌ای نزدیک

۱۳۹۸/۰۷/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۸۲۹

حمید حسینی دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به تجارت با عراق در چشم‌اندازی تا سال ۲۰۲۰، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین نیاز‌ها برای ارتباط با بازار‌های خارجی به خصوص عراق، داشتن اطلاعات کافی است؛ بدون شک افرادی که با علم و به صورت مستقیم با عراق تجارت می‌کنند، متفاوت با شرکت‌های وابسته به دلال‌های عراقی هستند.

او ادامه داد: در تجارت با بسیاری از کشور‌ها می‌توانید به سایت‌های بازار جهانی مراجعه کرده و اطلاعات کسب کنید اما متاسفانه اطلاعات مناسبی از این کشور در دسترس نیست.

حسینی با تاکید اهمیت داشتن اطلاعات مناسب تصریح کرد: تجارت با عراق به پیگیری فراوان احتیاج دارد؛ باید بطور مداوم بر عملکرد آن نظارت و پیگیری صورت بگیرد. شرکت‌های بسیاری هنوز از ظرفیت‌های موجود در عراق استفاده نکرده‌اند، کمتر شاهد فعالیت‌ شرکت‌های خدمت رسان یا دانش‌بنیان در عراق هستیم؛ عمده صادرات ما به محصولات اختصاص پیدا کرده است. دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق گفت: امسال تمام رقبا تلاش می‌کنند تا با ایجاد دفاتر جدید بازرگانی جایگاه اول را در صادرات به عراق را کسب کرده و ایران را از این جایگاه خارج کنند. برخی کالاها جیگاه‌های بسیار مناسبی در بازار عراق کسب کرده‌اند؛ بازار عراق در برخی محصولات مثل لبنیات، ایزوگام، خودرو و غیره به تولیدات ایرانی اختصاص پیدا کرده است؛ تجارت نیاز به توجه و تلاش ویژه دارد، متاسفانه برخی با رفتن به عراق به دنبال زیارت و استراحت هستند و این موضوع خریداران عراقی را دلسرد خواهد کرد.

او بیان کرد: ۲۵ گروه‌کالایی در گمرک کشور تعریف شده است و کشور عراق از معدود کشور‌هایی است ایران صادرات در هر ۲۵ گروه را عملیاتی کرده است. کشور عراق اهمیت بسیاری برای صنعت قائل است و به سمت صنعتی شدن و ایجاد اشتغال حرکت می‌کند؛ ما به دنبال ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک هستیم همچنین سعی داریم طی فرایندی کالای خود را از طریق عراق به سایر کشور‌ها صادر و کالا‌های مورد نیاز خود را وارد کنیم.

حسینی تشریح کرد: با توجه به اینکه عمده صادرات عراق مربوط به نفت است، اغلب کانتینر‌های آنها خالی به مبداء بازمی‌گردند در حالی که می‌توانیم بخش زیادی از نیاز‌های کشور را با همین خطوط حمل و نقل به ایران برسانیم. انجام این فرآیند تاثیر چشمگیری بر تعاملات اقتصادی ایران و عراق خواهد داشت.

 

ارسال نظر