اخبار

۱۳۹۸/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۶۶۳

وزارت بهداشت برای تامین ارز دارو چاره‌اندیشی کند

خزانه‌دار و عضو هیات رییسه اتاق تهران عنوان کرد که در یک ماه گذشته ارز کافی برای واردات دارو تخصیص نیافته است و شرکت‌های واردکننده با منابع خود اقدام به سفارش دارو به شرکت‌های خارجی کرده‌اند.

ناصر ریاحی با اعلام این خبر به تحلیل وضعیت واردات دارو طی شش ماه نخست سال جاری پرداخت و گفت: ارزی که وزارت بهداشت برای نیمه نخست سال 1398 به دارو تخصیص داده است، با اختلاف جزیی حدود یک یا دو درصدی، معادل رقمی است که در مدت مشابه سال گذشته به این امر اختصاص یافته است. با این تفاوت که میزان ارز تخصیصی به داروی ساخته شده کمتر شده و مواد اولیه، ارز بیشتری دریافت کرده است. بنابراین شرایط از این نظر تفاوتی با سال گذشته ندارد.

 او با بیان اینکه تفاوت واردات سال جاری و مدت مشابه سال قبل دارو در نوع اقلام وارداتی است، ادامه داد: واردات حدود 60 قلم دارو که دارای مشابه داخلی بوده، انجام نشده است. البته در شش ماه نخست سال جاری، برخی از این اقلام ممنوعه به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها برای تولید داخلی آنها، وارد شده است.

ریاحی افزود: در گذشته، وزارت بهداشت و شرکت‌های واردکننده نسبت به واردات اقلام وارداتی توافق ‌می‌کردند که این توافق با عنوان «بازخوانی» انجام ‌می‌گرفت اما اخیرا، تصمیم‌گیری در مورد داروهای وارداتی به صورت یک‌طرفه و تحت عنوان «سیاست‌گذاری» توسط وزارت بهداشت و درمان صورت گرفته است. به این ترتیب که سازمان غذا و دارو، داروهای مورد نیاز وارداتی را روی سایت اعلام ‌می‌کند و شرکت‌ها نسبت به واردات این اقلام اقدام ‌می‌کنند. اما مساله‌ای که در یک یا دو ماه اخیر نمود پیدا کرده، این است که ارز کافی در اختیار واردکنندگان قرار نگرفته. یعنی ارزی اختصاص یافته که انتقال آن مشکل و پرهزینه بوده است و انتقال آن، کار شرکت‌های بزرگ وارداتی نیست؛ البته شاید شرکت‌های کوچک بتوانند آن را انتقال دهند. به بیان ساده‌تر یا این ارز نقد است یا در چین قرار دارد که به درد واردکننده دارو نمی‌خورد.

خزانه‌دار اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه ارز یورو در اروپا، یک ماه است که مطلقا به واردکنندگان دارو تخصیص پیدا نکرده است، توضیح داد: تداوم این مساله، واردات دارو را با مشکل مواجه خواهد کرد؛ در گذشته با وجود تحریم‌ها، شرکت‌های واردکننده ایرانی این اطمینان را به شرکت‌های تولیدکننده خارجی ‌می‌دادند که ارز تثبیت شده‌ای برای واردات دارو تخصیص یافته و تولید و واردات دارو با مشکلی مواجه نبود. اما اکنون بیم آن وجود دارد که در صورت یک یا دو بار بدعهدی یا تاخیر در پرداخت پول، شرکت‌های تولیدکننده خارجی اعلام کنند که تا پول را نگیرند، دارو را تولید نکرده یا در برنامه تولید قرار نمی‌دهند. در چنین شرایطی واردکنندگان نیز با مشکل مواجه خواهند شد؛ چرا که آنها باید ظرف چهار ماه رفع تعهد کنند؛ یعنی چهار ماه پس از آنکه ارز را دریافت کردند باید کالا وارد کشور شده و ترخیص شود.

ناصر ریاحی افزود: ما شرایط کشور را درک ‌می‌کنیم و هم‌اکنون نیز شرکت‌ها با منابع خودشان دارو سفارش داده و آن را با منابع خود وارد کشور خواهند کرد. اما نمی‌توان این اقدام را به دفعات انجام داد. به هر حال، واردات دارو نیاز به یک نظم و نسقی دارد؛ البته باید توجه داشت که نیاز ارزی بخش دارو، از مواد اولیه گرفته تا مواد بسته‌بندی و تامین قطعه به دو میلیارد دلار هم نمی‌رسد. اهمیت این بخش از آن جهت است که این داروها برای بیماران جایگزین ندارد و 80 تا 90 درصد داروهای وارداتی داروهای بیولوژیک، های‌تک یا مربوط به بیماران خاص است.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه وزارت بهداشت نیز راه‌حل خاصی برای این مساله ارایه نمی‌دهد، گفت: در مجمع اتحادیه واردکنندگان دارو توافق کرده‌ایم که اعضای اتحادیه، امسال بدون سود فعالیت کنند و صرفاً به بقا و ایفای مسوولیت اجتماعی خود بیندیشند؛ یعنی شرکت‌های واردکننده دارو با درک شرایط کشور حتی قصد ندارند بر سر قیمت با وزارت بهداشت چانه‌زنی کنند. از این رو انتظار ‌می‌رود که وزارت بهداشت نیز شرایط واردکنندگان دارو را درک کرده و برای رفع این مساله چاره‌اندیشی کند.

نبود الگوی کشت چالش بازار محصولات کشاورزی

مجتبی شادلو نایب‌رییس اتحادیه باغداران تهران نبود الگوی کشت را یکی از مشکلات اصلی بازار محصولات کشاورزی دانست و گفت: با توجه به اقلیم و پتانسیل‌های مختلف امکان خودکفایی در تمامی محصولات کشاورزی وجود ندارد چرا که ظرفیت آن در داخل وجود ندارد. وی افزود: برای تولید محصولات کشاورزی متناسب با بازار داخل و صادراتی باید برنامه‌ریزی مدونی صورت گیرد چرا که برنامه روی کاغذ قابل اجرا نیست. شادلو ادامه داد: در بسیاری از محصولات زراعی به سبب نبود الگوی کشت تعادل کشت نداریم. این مقام مسوول با بیان اینکه امکان کاهش یا افزایش کشت محصولات وجود ندارد، بیان کرد: در بسیاری از محصولات نمی‌توان مسیر را عوض کرد چرا که در صورت قطع درخت و کاشت مجدد حداقل ۵ تا ۱۰ سال تولید نوبرانه محصول زمان نیاز دارد، به همین خاطر مدیریت و ساماندهی بازار امری ضروری است. نایب‌رییس اتحادیه باغداران با اشاره به اینکه تغییر مسیر باغات نیم قرن زمان نیاز دارد، افزود: در محصولات باغی که به پایداری تولید رسیدیم، تغییر مسیرغیرمنطقی است، از این رو بازار‌های صادراتی که جز آرمان‌های نظام بوده باید قطعیت داشته باشد تا بتوانیم از بازار به نفع تولید داخل و ارز آوری استفاده کنیم.

 

ارسال نظر