اخبار

۱۳۹۸/۰۶/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۳۹۹

اتاق بازرگانی اوراسیا تشکیل می‌شود

اتاق بازرگانی ایران| رییس اتاق ایران از تشکیل اتاق بازرگانی اوراسیا در آینده نزدیک خبر داد و گفت: پیشنهاد تشکیل این اتاق از سوی اتاق ایران ارایه شد و مورد موافقت قرار گرفت و چهارشنبه آینده اجلاس اوراسیا برگزار می‌شود و برای نهایی‌کردن این موضوع به آسیای مرکزی خواهم رفت. غلامحسین شافعی گفت: حجم مبادلات کالایی ما با پیوستن به اتحادیه اوراسیا و تشکیل اتاق مشترک خواهد بود و وقتی وارد این اتحادیه شویم، جذابیت‌های زیادی برای بازار آنها از نظر قیمت کالاها خواهیم داشت؛ بنابراین راه جدیدی برای توسعه حمل و نقل ما به این منطقه در حال باز شدن است. او گفت: رییس‌جمهور 2 هفته پیش در جلسه‌ای درباره حوزه اوراسیا، بر لزوم برنامه‌ریزی در آن حوزه دستور داد؛ نکته‌ای که در آن جلسه مطرح شد این بود که اگر کسی از اوراسیا درخواست واردات محصولات کشاورزی ما را داشته باشد، برای حمل و نقل محصولات چه ابزاری مثل کانتینرهای دارای سردخانه و... داریم؟ از طرفی، در حوزه واگن با مشکلات بزرگی روبه‌رو هستیم که هنوز حل نشده است.

صرفه جویی ۱۵ میلیارد دلاری در صنعت خودرو

شاتا|  سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر رویکرد صادرات محور به صنعت قطعه‌سازی گفت: با سرمایه‌گذاری در زنجیره تولید صنعت خودرو و قطعه‌سازی، علاوه بر ایجاد اشتغال برای حدود یک میلیون نفر از خروج حدود ۱۵ میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری شده است. مهدی صادقی نیارکی از تشکل‌های تخصصی صنعت قطعه‌سازی افزود: صنعت خودرو و قطعه‌سازی در ایران با وجود اینکه با کاستی‌هایی روبروست، اما با توجه به وابسته نبودن کشور به واردات خودرو و اشتغالزایی گسترده، به عنوان یکی از صنایع پیشران توسعه قلمداد می‌شود. او توسعه قطعه‌سازی را از مزیت‌های اصلی کشور برشمرد و گفت: ایران در تولید فلزات اساسی، پتروشیمی و غیره که نیازمندی‌های این صنعت را پوشش می‌دهد، در شرایط مناسبی قرار دارد و تولیدکنندگان در این صنعت باید با بهره‌مندی از صنایع دانش‌بنیان توسعه آن را تسریع کنند. صادقی نیارکی با بیان اینکه قطعه‌سازی در سال‌های گذشته در حوزه ارتقای کیفی، توسعه عمق ساخت داخل و صادرات نقش مطلوبی ایفا نکرده، تاکیدکرد: صنعت قطعه‌سازی باید رویکردهای برون‌گرا و تولید صادراتی را طی این سال‌ها دنبال می‌کرد و استراتژی مشخصی برای صادرات قطعات خودرو به سایر کشورها در نظر می‌گرفت.

خودروسازان خواستار «کمک زیان» شدند

ایرنا|  دبیر انجمن خودروسازان از سیاست سرکوب قیمتی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص خودروهای تولیدی انتقاد کرد و خواستار پرداخت کمک زیان به خودروسازان داخلی شد. احمد نعمت‌بخش افزود: مشکلات سرکوب قیمتی خودروها و فروش نرفتن خودروها به قیمت‌های واقعی در سال‌های گذشته از سوی شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار، منجر به زیان 2 خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا شد، به‌طوری که در مجامع عمومی برگزار شده تیر ماه امسال، اعلام زیان کردند. او بیان کرد: هرچند این سیاست با هدف حمایت از اقشار آسیب پذیر و توانایی آنان برای خرید برخی خودروها اعمال شد، اما مطابق قانون، در این شرایط دولت باید به پرداخت کمک زیان اقدام کند. نعمت‌بخش عنوان کرد: ‌تبصره یک ماده ۱۰۱ قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی و بند ۹۰ اصل ۴۴ قانون اساسی، صراحت دارند که «اگر دولت به هر دلیلی قیمت هر کالایی را کمتر از ارزش واقعی آن تکلیف کند، باید نسبت به پرداخت کمک زیان اقدام کند.» این در حالی است که تاکنون نه تنها چنین پرداختی به خودروسازان انجام نشده، حتی وام‌ها و تسهیلات وعده داده شده به آنها نیز عملیاتی و اجرایی نشده است.

پخش رایگان تبلیغات تولیدات داخلی در رسانه ملی

اتاق بازرگانی تهران|  مدیر قراردادهای بازرگانی سازمان صدا و سیما به برخی سیاست‌های حمایتی سازمان صدا و سیما از تولیدات داخلی اشاره کرد و گفت: از سال 96 طرح پخش رایگان تبلیغات تلویزیونی و رادیویی کالاهای ساخت داخل کلید خورده است و بر اساس این طرح، تولیدات هر واحد تولیدی که حداقل ۱۰ پرسنل و نیروی کار داشته باشد، تیزرهای آن به صورت رایگان پخش خواهد شد. نوروزی در شصت‌و‌یکمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان تهران به برخی سیاست‌های حمایتی سازمان صدا و سیما از تولیدات داخلی اشاره کرد و گفت: طی سال 96 و 97 در حدود 8 میلیون ثانیه آگهی رایگان برای حمایت از تولیدات داخلی در شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی داخلی پخش شده است. او با اشاره به طرح حمایتی که برای سال 98 از سوی سازمان صدا وسیما در نظر گرفته شده است، افزود: اکنون در واحد تولیدی داخل کشور که حقوق و مزایا به پرسنل خود پرداخت می‌کند و تاییدیه سازمان تامین اجتماعی را در دست داشته باشد، از پخش رایگان آگهی و تیزرهای تبلیغاتی تا سقف 20 میلیارد تومان برخوردار خواهد شد. مدیر قراردادهای بازرگانی سازمان صدا و سیما عنوان کرد: بر اساس این طرح، در صورتی که واحدها و کارخانه‌های تولیدی از افزایش حقوق و مزایا در سال جاری نسبت به سال قبل برخوردار باشند، پخش تیزر و آگهی محصولات آنان تا سقف 30 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

 

ارسال نظر