تکلیف برنج دپو شده در گمرکات روشن شد

۱۳۹۸/۰۶/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۳۹۶

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، تامین، توزیع و تنظیم بازار گفت: عملیات ترخیص برنج‌های ترخیص شده در بنادر در هفته پیش رو آغاز خواهد شد.

به گزارش شاتا، محمدرضا کلامی درباره میزان واردات برنج در سال گذشته و پیش‌بینی واردات در امسال اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال گذشته 1.5 میلیون تن برنج وارد کشور شده است و برنامه‌ریزی صورت گرفته بر واردات همین میزان برنج در سال جاری دلالت دارد. او با اشاره به اینکه بازار برنج اکنون در شرایطی متعادل قرار دارد، در پاسخ به این سوال که آیا امسال ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت لغو شده است یا خیر، گفت: اواخر سال 97، قیمت برنح با رشدی غیرمنطقی روبرو شد از این رو ضرورت کنترل بازار مطرح شد، از سویی همواره طرف هندی که عمده‌ترین صادرکننده برنج به ایران محسوب می‌شود، از ممنوعیت فصل برداشت سوءاستفاده کرده و قیمت‌ها را در چهار ماه ابتدایی سال بالا می‌برد.

در جلسات ستاد تنظیم بازار ضرورت پیشگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی مطرح و مقرر شد تدابیری به منظور ممانعت از پرداخت ارز بیشتر و خرید برنج با هزینه بالاتر اتخاذ شود.

او افزود: این در حالی است که برخی بدون توجه به این موضوع، درصدد مخالفت با این مصوبه برآمدند. اوایل مرداد ماه بود که سازمان برنامه و بودجه درخواست برقراری ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت را ارایه کرد. از سوی دیگر عملیات تامین ارز واردات برنج از سوی بانک مرکزی نیز با کندی روبه‌رو شد؛ چراکه دیگر کالاها در این دوره واجد اولویت بودند.

کلامی گفت: اتفاقات رخ داده سبب شد ستاد تنظیم بازار مجددا به موضوع واردات برنج ورود کند تا تکلیف برنج دپو شده در بنادر مشخص شود. مقرر است برنج وارداتی که عملیات تامین ارز آن صورت گرفته، با ارایه تعهد مبنی بر نگهداری کالا در انبارهای تحت نظر دولت نسبت به ترخیص این کالا اقدام کنند. توزیع برنج وارداتی پس از پایان فصل برداشت خواهد بود و عملیات عرضه با توجه به وضعیت بازار صورت خواهد گرفت.

 

 

ارسال نظر