اخبار

۱۳۹۸/۰۶/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۳۰۸

استراتژی صنعتی مناسبی نداریم

قاسم نوده فراهانی رییس اتاق اصناف تهران درخصوص وضعیت واحد‌های صنعتی و بازگشت

 ۲ هزار واحد به چرخه تولید گفت: واحد‌های کوچک با مشکلات اساسی دست و پنجه نرم می‌کنند و بروکراسی پیچیده از مهم‌ترین موانع تولید محسوب می‌شود. وی افزود: شعار امسال رونق تولید است، اما آیا این فقط یک شعار است یا باید در عمل تحقق یابد؟ در شرایط کنونی رونق تولید به دستی عمل نمی‌شود. نوده فراهانی تصریح کرد: در حال حاضر ۳۰ هزار واحد صنعتی راکد داریم که راه‌اندازی ۲ هزار واحد خیلی به چشم نمی‌آید. وی بیان کرد: آمارهای ارایه شده در زمینه تولید، صادرات و واردات، غیر واقعی و نادرست به نظر می‌رسد. آمار‌ها باید بطور دقیق اخذ و اعلام شود.  وی افزود: تامین سرمایه در گردش و جلوگیری از قاچاق کالا در رونق تولید تاثیرگذار است. این مقام مسوول تصریح کرد: ما استراتژی صنعتی مناسبی در کشور نداریم، بطور مثال کشور ترکیه در حوزه صنعت، صادرات محور است و بیشتر سیاست‌های تشویقی اعمال می‌کند تا تنبیهی. هدف‌گذاری‌های ما باید در دسترس باشد.

بورس مهارکننده بازارهای  موازی

سفته‌بازی در یک ماه اخیر، از بازارهای موازی کشور به‌شدت فاصله گرفته است. آیت محمدولی، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با «اگزیم نیوز » ضمن بررسی اوضاع بازار طلا و سکه از ثبات نسبی نرخ طلا در یک ماه اخیر سخن به میان آورد. بنا به سخنان محمدولی، بازار طلا در یک ماه اخیر شاهد حضور نقدینگی کلان و جدیدی نبوده و این وضعیت در مورد سایر بازارهای موازی که قابلیت سفته بازی بالایی دارند نیز مشهود است.

محمدولی گفت: در یک ماه گذشته، نوساناتی در بازار طلا و سکه ایجاد شد؛ اما این نوسانات به تعبیر بازار، آزار‌دهنده نبود. ما نوسانات معقول و معمولی را در پیش داشتیم که این مساله حتی بر خلاف اونس جهانی بود. اونس جهانی نوسانات آزار‌دهنده‌ای را در یک ماه گذشته از خود به نمایش گذاشت اما در داخل ایران، شاهد چنین التهابی نبودیم.

وی ادامه داد: دلیل این ثبات به مدیریت مناسب مسوولان باز می‌گردد که در بازار اعمال شد، تاثیرات نظارت مدیریتی را در بازار طلا و سکه و سایر بازارهای موازی به خوبی می‌توانیم مشاهده کنیم. در کنار عامل مدیریتی، عامل دیگری که در ثبات این بازارها تاثیر داشته به شرایط فصلی و زمانی برمی‌گرددبه عنوان مثال در بازار طلا در ماه محرم تقاضا کاهش می‌یابد که این عامل البته نقش کمی در ثبات نسبی نرخ طلا دارد. محمدولی با اشاره به آنچه که “حاشیه بیرونی “ نامید، افزود: حاشیه‌های بیرونی نیز التهاباتی را در بازار ایجاد کرد. اما به جهت همان مدیریت اعمال شده، این حاشیه‌ها نقش چندانی در بازارهای موازی بازی نکرد؛ لذا نوسانی شدید در بازار به وجود نیامد. وی در پاسخ به این سوال که آیا نقدینگی جدیدی وارد بازار طلا شده یا خیر، گفت: ما شاهد حضور نقدینگی کلان و جدیدی در بازار نبودیم. سابقا به واسطه ورود نقدینگی جدید، شاهد افزایش نرخ ارز و طلا و سکه بودیم. اما به جهت مدیریتی که در بازار اعمال می‌شود، امروزه شاهد این موضوع نیستیم. البته اگر نقدینگی جدیدی هم وارد بازار شده، به صورت آرام و ملایم و به دور از سفته‌بازی بوده است. لذا سوء تاثیراتی در نرخ طلا ایجاد نکرد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: بورس را باید عامل مهم و اثرگذاری دانست که در مدیریت ورود نقدینگی به بازارهای موازی از جمله طلا بسیار نقش موثری داشته است. بازار بورس به جهت جذب سرمایه، در عدم تزریق نقدینگی جدید به بازارها موثر بوده است. امید است که روز به روز این روال ادامه‌دار باشد و به یک آرامش توام با ثبات بلندمدت برسیم.

مخالف با صادرات دام  زنده  

علی اصغر ملکی رییس اتحادیه گوشت گوسفندی از کاهش ۲ هزار تومانی قیمت گوشت گوسفندی در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۹۴ تا ۹۶ هزار تومان به مغازه‌دار و ۱۰۳ هزارتومان به مشتری عرضه می‌شود ضمن آنکه برخی مغازه‌داران به سبب رکود بازار در حال عرضه شقه گوسفندی با نرخ ۱۰۰ هزار تومان به مصرف‌کننده هستند. او ازدیاد عرضه در برابر تقاضا را از جمله دلایل اُفت ۲ هزارتومانی قیمت گوشت در بازار اعلام کرد و گفت: با توجه به روند کنونی عرضه و تقاضا و زایش دام در فصل پاییز پیش بینی می‌شود که اگر اتفاق خاصی در خصوص خروج غیر قانونی دام از مرز‌های کشور نیفتد نوسانی نخواهیم داشت. ملکی درباره آخرین وضعیت قاچاق دام گفت: با توجه به کاهش نرخ دلار و کنترل مرز‌های کشور انگیزه‌ای برای قاچاقچیان وجود ندارد که امیدواریم این روند ادامه یابد تا بازار داخل با نوسانی روبرو نشود. رییس اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به اینکه بنده مخالف صادرات دام هستم بیان کرد: اگر چه برخی افراد با بیان اظهاراتی مبنی بر ازدحام دام در واحد‌های دامداری به دنبال دریافت مجوز صادرات هستند، اما بنده با این موضوع مخالف هستم چرا که در صورت تحقق این امر و افزایش مصرف در فصل سرما با تنش قیمت همانند سال گذشته مواجه می‌شویم. او در واکنش به اظهارات برخی مسوولان مبنی بر واردات بیش از حد گوشت به کشور گفت: واردات گوشت‌های برزیلی منجر به تنظیم بازار داخل شد و در غیر این صورت به سبب هجوم رستوران داران، هتل داران و بسیاری از ارگان‌های دولتی به سمت بازار گوشت داخل شاهد التهاب قیمت بودیم.

 

ارسال نظر