اخبار

۱۳۹۸/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۲۱۹

نه به ثبت سفارش قاچاق را افزایش داد

ایسنا|رییس اتحادیه فناوران رایانه اظهار کرد: شرایط تعادلی بازار در پی ورود کالای قاچاق دستخوش تغییر شده است. مهدی میرمهدی اظهار کرد: قیمت محصولات صنف فناوران رایانه در بازار با توجه به نرخ ارز و هزینه قابل توجه کارمزد جابه‌جایی و تبدیل ارز، تعیین می‌شود که در چند وقت گذشته هزینه قابل توجهی از سوی بانک‌ها برای تبدیل و جابه‌جایی ارز از صاحبان کالا دریافت شده است. او مدعی شد: در ماه‌های اخیر میزان قابل توجهی ثبت سفارش از سوی تجار و فعالان این صنف ثبت شده، اما تعداد ثبت سفارش‌های تاییدی به‌شدت اندک بوده و این موضوع منجر به کاهش عرضه کالا در بازار شده است که در نهایت افزایش قیمت را به همراه داشته است و از سوی دیگر در پی کاهش عرضه قانونی کالا، قاچاقچیان به این بازار ورود کرده و قیمت‌گذاری و عرضه کالا را در دست گرفته‌اند. میرمهدی ادامه داد: در شرایط فعلی بخشی از قیمت‌گذاری کالا بر مبنای نرخ کالای قاچاق و غیرمجاز تعیین می‌شود.

جولان گردش‌های مالی قاچاق در حساب‌های بانکی

ایرنا|عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اعتقاد به اینکه گردش مالی قاچاق در حساب‌های بانکی جریان دارد، خواستار نظارت بر مبدا و مقصد حساب‌های مالی شد. عباس آرگون با بیان اینکه گردش مالی قاچاق در نظام بانکی جریان دارد، افزود: نظام بانکی چه نظارت و کنترلی بر این پول‌ها دارد؟ مبدا و مقصد این پول باید مشخص باشد. سوال «از کجا آوردی؟» مهم‌ترین سوال است که از صاحبان حساب پرسیده نمی‌شود. وقتی پولی در حسابی می‌نشیند باید نظام بانکی بداند مبدا آن کجاست. او ادامه داد: این نوع نظارت همچنین باید صحت و سقم پول را تشخیص دهد و وقتی متوجه شبهه‌دار بودن پول شد، جلوی آن را بگیرد. این فعال اقتصادی با انتقاد از رفتار منفعلانه نظام بانکی، عنوان کرد: اگر مبدا و مقصد پول‌ها مشخص باشد، نیاز نیست هزینه‌های زیاد برای کنترل ورود کالاهای قاچاق در گمرکات کشور پرداخت کنیم؛ چرا که وقتی قاچاقچی بداند بابت پول زیادی که در حسابش وارد شده باید پاسخگو باشد، تن به چنین کاری نمی‌دهد. آرگون با اشاره به وضعیت حساب‌های بانکی در خارج از کشور گفت: در کشورهای دیگر اگر گردش مالی فردی ۱۰۰واحد است و ناگهان بشود ۵۰۰ واحد، درباره چگونگی کسب آن سوال می‌شود. اگر اینجا هم چنین اتفاقی بیفتد عملا خطایی رخ نمی‌دهد. این فعال اقتصادی با بیان اینکه نیاز به لایحه شفافیت نداریم، تاکید کرد: مطرح کردن چنین موضوعاتی، آدرس غلط دادن و به بی‌راهه کشاندن بحث است. نظارت کلیدی باید از طریق نظام بانکی صورت ‌گیرد و وزارت صنعت نیز باید ابزار نظارت خود را با اتکا به نظام بانکی موثرتر کند.

افزایش 13 هزار تومانی برنج از شمال تا تهران

تسنیم|رییس نظام صنفی کشاورزی استان مازندران با اشاره به برداشت برنج و کاهش قیمت این محصول در محل تولید گفت: بهترین برنج کیفی در مازندران ۱۷ هزار تومان نیز خریدار ندارد؛ اما در تهران ۲۴ تا ۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود. محمدجواد خاکزاد درباره خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای سال زراعی98-99 اظهار کرد: اگر نرخ خرید تضمینی گندم دیر اعلام شود، میزان تولید این محصول امسال 50 تا 60 درصد کاهش می‌یابد کما اینکه در سال زراعی گذشته نیز 30 درصد کاهش داشت. او افزود: فلسفه نرخ تضمینی محصولات کشاورزی برای آن است که کشاورزان از بابت فروش محصولات تولید خود مطمئن باشند و در صورتی که نتوانستند محصول خود را به قیمت بالاتری به فروش برسانند دولت به صورت تضمینی آن را خرید می‌کند؛ اما در بسیاری از محصولات بازار برای صادرات محصولات کشاورزی به قیمت بالاتری وجود دارد اما دولت مانع آن می‌شود. مشاور رییس نظام صنفی کشاورزی با اشاره به کاهش قیمت نرخ برنج در استان مازندران گفت: اکنون بهترین برنج در استان مازندران به 17 هزار تومان رسیده اما این محصول تا به تهران برسد 24 هزار تومان تا 30 هزار تومان قیمت پیدا می‌کند. او گفت: در این شرایط واسطه‌ها با جمع‌آوری محصول از کشاورزان بعد از فصل برداشت در بازار به فروش می‌رسانند. وزارت جهاد کشاورزی همواره به بخش تولید توجه داشته است اما به بخش پس از تولید و لزوم تجهیزات و زیرساخت‌های نگهداری محصولی مانند برنج توسط خود کشاورزان توجه نداشته است که این امر همواره باعث می‌شود که واسطه‌ها سود بیشتری از فروش محصولات کشاورزی در مقایسه با خود کشاورزان داشته باشند.

۱۰ هزار تن مازاد تولید ماهانه تخم‌مرغ

ایلنا|مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران تخم‌گذار میهن گفت: ماهانه ۸۵ هزار تن تخم‌مرغ در کشور تولید می‌شود که ۸ تا ۱۰ هزار تن آن بیش از نیاز کشور است. رضا ترکاشوند با بیان اینکه میزان نیاز کشور به‌طور متوسط ۷۵ هزار تن است، اظهار کرد: نامتوازنی بین عرضه و تقاضا موجب کاهش قیمت تخم‌مرغ در بازار شده و زیان مرغداران را به دنبال داشته است. او ادامه داد: اکنون ماهانه ۸۵ هزار تن تخم‌مرغ در کشور تولید می‌شود که ۸ تا ۱۰ هزار تن آن بیش از نیاز کشور است. ترکاشوند با بیان اینکه در مقطعی قیمت خرید تخم‌مرغ از مرغداران به زیر ۵ هزار تومان رسید، افزود: ما گزارش‌هایی از مرغداران داشته‌ایم که قیمت خرید تخم‌مرغ درب مرغداری تا ۴ هزار و ۵۰۰ تومان نیز کاهش یافته است.

 

ارسال نظر