واردات ماشین‌آلات نیازمند صدها امضا

۱۳۹۸/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۲۱۵
واردات ماشین‌آلات نیازمند صدها امضا

یک فعال اقتصادی با اشاره به مشکلات و بروکراسی اداری در گمرک گفت: متاسفانه بروکراسی‌های اداری در واردات، باعث تاخیر در ترخیص می‌شود و این امر ضربه سنگینی به تولید و افزایش هزینه‌ها وارد می‌کند. به‌طور مثال برای واردات یک دستگاه باید صدها امضا گرفته شود.

محمد عرب، در گفت‌وگو با ایلنا، عنوان کرد: هنگامی که یک کشور دچار بحران اقتصادی می‎شود باید از سربازان اقتصادی استفاده شود؛ این در حالی است که با صدور آیین نامه‌های مختلف از سوی بانک مرکزی، شرایط را برای سربازان اقتصادی سخت‌تر می‌کنند. به‌طور مثال سال گذشته با وجود معامله ریالی با کشور عراق، بانک مرکزی عنوان کرد که باید ارزهای حاصله وارد سامانه نیما شود. چرا باید تولیدکننده‌ای که بهای تمام شده آن متاثر ارز آزاد است، ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما عرضه کند؟ او با ابراز امیدواری از تصمیمات اخیر دولت درباره صادرات و واردات گفت: خوشبختانه با تصمیمات جدید دولت مبنی بر استفاده از ارز حاصل از صادرات برای واردات مواد اولیه و ماشین‌‎آلات و همسان‌سازی تقریبی نرخ ارز آزاد با نیما، مشکلات واردات کمتر شده است.

این فعال اقتصادی با اشاره به مشکلات و بروکراسی اداری در گمرک گفت: متاسفانه بروکراسی‌های اداری در واردات، باعث تاخیر در ترخیص می‌شود و این امر ضربه سنگینی به تولید و افزایش هزینه‌ها وارد می‌کند. به‌طور مثال برای واردات یک دستگاه باید صدها امضا گرفته شود. او ادامه داد: دولت اعلام کرده است که به واردات ماشین‌آلات صنعتی معافیت گمرکی تعلق می‌گیرد؛ این در حالی است که بروکراسی اداری باعث می‌شود به اندازه مبلغ معافیت گمرکی، هزینه اجاره کانتینر پرداخت شود. تولیدکننده ترجیح می‌دهد بدون معافیت، ماشین‌آلات خود را وارد کند.

عرب معتقد است با افزایش قیمت محصولات، ضربه‌ای به بازار مصرف وارد خواهد شد و افزود: خوشبختانه در این بین، افزایش صادرات باعث شد کارخانه کفش شیما آسیب کمتری ببیند. او افزایش نرخ ارز را یک امر مثبت برای کاهش قاچاق کفش عنوان کرد و افزود: طی دو سال گذشته با افزایش نرخ ارز دیگر قاچاق کفش مقرون به صرفه نیست. به همین دلیل کشش بازار به سمت مصرف کفش‌های ایرانی رفته است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: دولت به جای صرف هزینه و وقت برای جلوگیری از قاچاق، بهتر است از تولیدکننده داخلی حمایت کند تا علاوه بر اشباع بازار داخل، بازار صادراتی رونق بگیرد. به‌طور مثال قیمت کفش شیما بسیار ارزان‌تر از قیمت کفش‌های بی‌کیفت چینی است؛ به همین دلیل عمده بازار عراق تحت کنترل این برند است. او با بیان اینکه تولیدکنندگان تحت فشار هستند، عنوان کرد: چرا قانون ارزش افزوده تنها برای بخش تولید است؟ مالیات‌های سنگین بر تولیدکنندگان آنها را با مشکل روبه‌رو کرده است.

عرب اظهار کرد: قانون دولت برای دریافت فاکتور فروش یا خرید از اصناف و تولیدکننده به درستی اجرا نمی‌شود و این امر باعث اختلال در کار تولیدکنندگان شده است. او معتقد است که تولیدکنندگان مامور وصول درامدهای دولت شده‌اند و در ادامه گفت: به‌طور مثال تولیدکنندگان مجبور هستند محصولات خود را به کسانی بفروشند که دارای کد اقتصادی باشند، خریداران نیز از این امر سر باز می‌زنند. این قوانین باعث شده تا قاچاق با سهولت انجام شود.

عرب تصریح کرد: متاسفانه مشکلات اقتصادی باعث شده برخی از تولیدکنندگان در کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری کنند. به‌طور مثال بخش عمده‌ای از نساجی ترکیه توسط سرمایه‌گذارانی ایرانی در ترکیه صورت می‌گیرد. امروز به صنعت کفش نیز پیشنهاد سرمایه‌گذاری در کشورهای همسایه داده شده است. او با ابراز امیدواری از پیشرفت صنعت کفش چرم گفت: جدیدترین تکنولوژی و ماشین‌آلات در این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد و ما تنها 20درصد به کشور خارج وابسته هستیم. این در حالی است که وابستگی کشوری مانند ایتالیا برای تامین مواد اولیه 60 درصد است.

 

ارسال نظر