اخبار

۱۳۹۸/۰۶/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۰۴۹

آرامش بر بازار حکمفرما است

شاتا|وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز آرامش بر بازار حکمفرما است و رصد کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم به صورت روزانه انجام می‌شود و کاهش یا افزایش قیمت‌ها مورد پایش قرار می‌گیرد. رضا رحمانی در کارگروه تنظیم بازار افزود: مسائل در این کارگروه به صورت کارشناسی موشکافی می‌شود. وی در مورد ممنوعیت ثبت سفارش برنج وارداتی تا پایان فصل برداشت، نیز بیان کرد: اتفاق غیرمعمولی رخ نداده و از اول هم بنا بر این بود که در جهت حمایت از تولید داخل، برنج در فصل برداشت وارد نشود. وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: باید جلوی صادرات کالاهای غیرکیفی و غیراستاندارد گرفته شود، این کار یک تکلیف است و صادرات اینگونه کالاها علاوه بر اینکه از نظر شرعی درست نیست، به آبروی کشور آسیب می‌زند.

راه‌اندازی بورس بین‌الملل در مناطق آزاد از دهه فجر مرتضی بانک در «نهمین نشست کمیسیون

فنی- تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات» با اشاره به اهمیت نقش فناوری اطلاعات و تبادل و بررسی برنامه و ارتقای برنامه‌های حوزه IT در مناطق آزاد کشور گفت: مهم‌ترین عامل توسعه اقتصادی مناطق آزاد سیستم مبادلات بانکی و جذب سرمایه است. پس این سه محور تکمیل‌کننده یکدیگرند و اگر در مناطق آزاد کشور پیشبرد فعالیت این سه محور به جد دنبال شود آثار مطلوبی را بر جای خواهد گذاشت.

به گزارش فرینا، او ادامه داد: امروزه فلسفه ایجاد مناطق آزاد اجرای برنامه‌های اقتصادی متفاوت با سرزمین اصلی است، اما در ایران نمی‌توان بین قوانین مناطق آزاد با قوانین سرزمین اصلی تفکیک قائل شویم. قانون مناطق آزاد به مدیر منطقه اختیاراتی داده است که بتواند برنامه‌های خود را پیاده‌سازی کند. این موضعی است که در مناطق آزاد امارات و بنادر آزاد آن اجرا می‌شود و حاصل آن را می‌بینیم ولی مناطق آزاد ایران با چالش‌های متعددی به لحاظ قوانین و مقررات مواجه هستند.

مشاور رییس‌جمهور، رسیدن به موفقیت‌های اقتصادی در جامعه بین‌المللی را توجه به توسعه ارتباطات دانست وگفت: فناوری ارتباطات و اطلاعات هم‌اکنون در دهکده جهانی حرف اول را می‌زند و روابط میان کشورها با کمترین تعارضات و تفاوت‌ها در حال تغییر، تبیین و تشخیص است؛ بنابراین روابط بین‌الملل و رسیدن به یک فهم مشترک نکته مهمی است و این دو لازم و ملزوم هم هستند.

مرتضی بانک افزود: اگر تسلسل روابط سیاسی و اقتصادی به درستی تعریف نشود و نتوان با جهان ارتباط خوبی برقرار کرد باید گفت در توسعه اقتصادی موفق نخواهیم بود که این یک امر مهم است که باید به آن توجه داشت.بانک اظهار کرد: باید فرآیندهای صریح و روشنی در حوزه بانکی در مناطق آزاد تعریف شود تا مسیر توسعه اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری در این مناطق هموارتر شود. ایجاد مکانیسم‌های مالی همچون ایجاد بورس بین‌الملل در مناطق آزاد هم از دیگر مواردی است که به این فرآیند کمک می‌کند.

او همچنین از راه‌اندازی بورس بین‌الملل در مناطق آزاد در دهه فجر امسال خبر داد و گفت: بسیاری از فعالیت‌های بانکی در این مناطق به دلیل فقدان بانک‌های مستقل در مناطق آزاد از طریق بورس بین‌الملل انجام خواهد شد.

اخذ عوارض ۲۵ درصدی از صادرات معدنی بازبینی شود

رییس خانه معدن ایران در نامه‌ای به نهاوندیان خواستار بازبینی در دستورالعمل اخذ عوارض ۲۵ درصدی صادرات مواد معدنی برای معادن کوچک و متوسط شد. به گزارش تسنیم، محمدرضا بهرامن رییس خانه معدن ایران در مورد اخذ عوارض 25 درصدی از صادرات محصولات معدنی در نامه‌ای به محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رییس‌جمهور نوشت: نظر به اینکه مقرر گردیده عوارض از کلیه فعالین معدنی، طبق لیست پیشنهادی معاونت معدنی اخذ گردد و با توجه به اظهارات انجمن‌های تخصصی در این خصوص، باید پذیرفت که اخذ چنین تصمیمات ناگهانی می‌تواند شوک بزرگی را به سرمایه‌گذاری در بخش، خصوصا واحدهای کوچک و متوسط سرمایه‌گذار در بخش معدن کشور که در شرایط کنونی نیاز به تأمین شدید نقدینگی حاصل از ارز صادرات تولیدات متعلق به خود دارند، وارد کند.

خواهشمندم موافقت فرمایید دستورالعمل پیشنهادی و تصمیمات اخذ شده در این خصوص برای واحدهای کوچک و متوسط تولیدکننده که دارای اشتغال‌زایی بالا و توان مالی پایینی هستند پیش از ازدست دادن بازار و مشتریان خود و تا قبل از اجرا شدن آن از اول مهرماه سال جاری مجدداً مورد بازبینی قرار گیرد. انتظار می‌رود سیاست‌گذاری‌ها در جریان فعالیت‌های اقتصادی در شرایطی که تحریم‌های ناجوانمردانه‌ای به کشور تحمیل شده، متناسب با وضعیت و شرایط حاکم بر اقتصاد روز تعریف شوند تا هم بتوانیم منابع ارزی مورد نیاز کشور را تأمین کنیم و هم بتوانیم با فعال نگه داشتن واحدهای تولیدی برای حفظ اشتغال موجود برنامه‌ریزی نماییم. می‌بایست به تشکل‌های معدنی که همیشه در جریان امور صنفی خود فعال هستند اعتماد نموده تا در این مسیر با کمترین هزینه، به اهداف خود در بخش توسعه معدن نایل شوند.

 

ارسال نظر