اخبار

۱۳۹۸/۰۶/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۷۹۱

رشد ۲۵ درصدی تولید زعفران در راه است

غلامرضا میری نایب‌رییس شورای ملی زعفران از کاهش ۱۰ تا ۱۲ درصدی قیمت طلای سرخ نسبت به ۲ هفته اخیر در بازار خبر داد و گفت: هم‌اکنون حداقل نرخ هر کیلو زعفران دسته ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار و حداکثر قیمت زعفران نگین ۱۰ میلیون تومان است. وی با اشاره به اینکه اتخاذ برخی تصمیمات مسوولان سازمان بورس منجر به کاهش ۲ میلیون تومانی قیمت زعفران شد، افزود: با وجود آنکه قیمت زعفران نگین در مقایسه با پوشال همیشه در بازار بالاتر است، اما هم‌اکنون قیمت زعفران پوشال به سبب عدم عرضه در بورس در مقایسه با نگین بالاتر است، در حالی که بنده معتقدم اگر بورس قیمت زعفران را کاهش نمی‌داد، بدون تردید قیمت این محصول در بازار افت نمی‌کرد. میری درباره آخرین وضعیت صادرات زعفران گفت: بنابر آمار سه ماهه گمرک، صادرات زعفران نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد کاهش یافته است و از پایان خرداد تاکنون آماری دریافت نکردیم، اما بنده معتقدم تا آغاز فصل برداشت، صادرات با روند کاهشی به کار خود ادامه دهد. نایب‌رییس شورای ملی زعفران از رشد ۲۰ تا ۲۵ درصدی تولید خبر داد و گفت: با توجه به افزایش سطح زیر کشت، برآورد میدانی از گل دهی پیاز زعفران و راندمان بالای تولید در هکتار پیش‌بینی می‌شود که میزان تولید طلای سرخ در سال زراعی جدید به ۴۸۰ تا ۵۰۰ تن برسد. وی ادامه داد: با توجه به آنکه کاهش قیمت زعفران منجر به متضرر شدن کشاورزان شده است، از مسوولان سازمان بورس انتظار می‌رود تجدید نظری در سیاست‌ها داشته باشند. میری در پایان با اشاره به اینکه ۸۰ درصد زعفران تولیدی صادراتی است، تصریح کرد: با وجود تاثیرگذاری اتخاذ تصمیمات مستقیم بر صادرات، ثبات نسبی قیمت بر توسعه بازار تاثیر بسزایی دارد، از این رو به سبب رشد ۲۰ تا ۲۵ درصدی تولید بازاریابی و بازارسازی محصولات امری ضروری است که متاسفانه در چنین شرایطی امکان توسعه بازار وجود ندارد.

ضعف در فرآوری پشم معضل اصلی بافندگان فرش

عبدالله بهرامی مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره اتحادیه سراسری تعاونی فرش دستباف با بیان اینکه فرش دستباف ایرانی از لحاظ وزنی در تولید حرف اول را در دنیا می‌زند، گفت: از لحاظ صادرات و میزان تولید در دنیا، ایران مقام اول تولیدات فرش دستباف را به ارمغان آورده است. مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره اتحادیه سراسری تعاونی فرش دستباف ادامه داد: هم‌اکنون بیش از ۷ میلیون نفر بصورت غیرمستقیم در این حوزه مشغول به فعالیت‌اند. بهره‌مند با اشاره به اینکه عدم فناوری پشم داخلی یکی از چالش‌های جدی در این صنعت به شمار می‌رود، تصریح کرد: ۲ سالی است که پشم، بصورت خام صادر می‌شود، همچنین با توجه به اینکه ما بصورت ارز آزاد، مواد اولیه این صنعت را خریداری می‌کنیم این موضوع بر افزایش قیمت آن تاثیرگذاشته و باعث شده که رقابت با دیگر کشور‌ها به حداقل برسد. مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره اتحادیه سراسری تعاونی فرش دستباف با اشاره به اینکه تحریم‌ها تا حدودی بر این صنعت تاثیرگذار بوده است، اظهار کرد: ۳۵ درصد از صادرات فرش ایران به ایالات متحده امریکا بود که با آغاز تحریم‌ها، امریکا از خریداری این کالا منع شد. بهره‌مند با اشاره به اینکه برای مقابله با تحریم‌ها راه‌حل‌های فراوانی وجود دارد، افزود: به جرات می‌توان گفت که تحریم داخلی، اثرات زیادی به صنعت فرش خواهد داشت به عنوان مثال، اجرایی شدن طرح پیمان سپاری ارزی، و اجبار صادرکنندگان برای بازگزداندن ارز حاصل از صادرات در زمان معین به حساب سامانه نیما، از جمله مواردی است که دست صادرکنندگان را برای صادرات سرد کرده است. در واقع ما ارز برای تهیه مواد اولیه را از بانک مرکزی نمی‌گیریم ولی مجبوریم ارز را با نرخ سامانه نیما، برگردانیم. مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره اتحادیه سراسری تعاونی فرش دستباف با بیان اینکه صادرات طی ۲ سال اخیر، حدود ۴ هزار و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است، تصریح کرد: امیدواریم که روند صادرات در این صنعت بهبود یابد. بهره‌مند با اشاره به اینکه صنعت فرش، نسبت به سال گذشته، ۳۰ درصد اُفت صادرات داشته است، گفت: متاسفانه در تولیدات هم مشکلاتی وجود دارد. مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره اتحادیه سراسری تعاونی فرش دستباف با اشاره به اینکه سالانه حدود ۷۶ میلیون متر مربع تولیدات در این صنعت داریم، گفت: البته این تولیدات به کمتر از ۳۰ میلیون متر مربع رسیده است. به گفته بهره‌مند، فرش دستباف در بازار از متری یک میلیون تا ۳۰ میلیون در بازار یافت می‌شود.

65 درصد پیراهن‌های موجود در بازار، ایرانی است حسین آقا کوچکی رییس اتحادیه پیراهن فروشان

با اشاره به شرایط فعلی بازار پیراهن‌های داخلی اظهار کرد: هم‌اکنون ۶۰ تا ۶۵ درصد تولیدات پیراهن در بازار، داخلی است. رییس اتحادیه پیراهن فروشان با اشاره به اینکه پیراهن از کشور‌هایی همچون چین، ترکیه و تایلند وارد می‌شود، تصریح کرد: امیدواریم با عنایت دولت و مسوولان ذی‌ربط واردات کاهش پیدا کرده و تولیدات ملی با کیفیت روانه بازار داخلی شود.

آقاکوچکی با بیان اینکه بسیاری از الیاف پیراهن همچون نخ، نخ دوخت و دوز از ابزار اصلی صنعت دوخت لباس به شمار می‌رود، افزود: بسیاری از مواد اولیه از جمله نخ مورد نیاز دوخت البسه داخلی است و تا مرز خودکفایی فاصله زیادی نداریم. رییس اتحادیه پیراهن فروشان با تاکید بر اینکه تولیدات پیراهن نسبت به سال گذشته، روند رو به رشدی را شاهد است، اظهار کرد: امیدواریم که تولیدات داخل به صد در صد برسد. خوشبختانه قاچاق پیراهن نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده است.

 

ارسال نظر