فرصتی برای دیده‌شدن در آن‌سوی مرز‌ها

۱۳۹۸/۰۶/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۶۱۰

حضور در نمایشگاه‌ها برای عرضه و معرفی کالا و خدمات شرکت‌های تولیدی، از مولفه‌هایی است که با توجهِ به آن، می‌توان متقاضیان هر چه بیشتری را جذب کالا یا خدمات کرد.

با نیم‌نگاهی به نمایشگاه‌های بین‌المللی که در اقصی نقاط جهان برگزار می‌شود و بعضا در ایران نیز شاهد دایر شدن چنین نمایشگاه‌هایی هستیم، این واقعیت به اثبات می‌رسد که اساسا یکی از ارکان برجسته در تبلیغات و معرفی کالا یا خدمات شرکت‌ها، به واسطه حضور در چنین محافل و مجامعی، مُیسر و محقق می‌شود.

با همه این اوصاف، متاسفانه، از سوی بسیاری از شرکت‌های تولیدی و خدماتی به این امر خطیر آنچنان که باید، توجه لازم لحاظ نمی‌شود و در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی جهان، فقدان حضور ایران، بستر را برای پیشی گرفتن رقبا از شرکت‌ها و مراکز تولیدی و خدماتی ایرانی هموار و مسطح می‌سازد.

  برند‌سازی محصولات ایرانی، لازمه حمایت از کالای ایرانی

متاسفانه با وجود ضرورت حضور هر چه پر رنگ‌تر شرکت‌های تولیدی و خدماتی این مرز و بوم در نمایشگاه‌های بین‌المللی این امر آنچنان که باید پر رنگ به نظر نمی‌رسد و این در شرایطی است که بسیاری از شرکت‌های فعال در کشور‌های رقیب ایران در حوزه تولید و ارایه خدمات، نقشی برجسته و حضوری مشهود در نمایشگاه‌های بین‌المللی دارند.

در شرایطی که در خصوص نقش تاثیرگذار تبلیغات و بازاریابی در افزایش ضریب فروش کالا‌ها و خدمات و توسعه صادراتی آن به اقصی نقاط جهان هیچگونه تردید و شبهه‌ای وجود ندارد و با پذیرفتن این اصل انکار ناپذیر، می‌باید حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی نیز به عنوان بخشی از این فرآیند تبلیغاتی و بازاریابی پذیرفته شود در غیر این‌صورت پازل مذکور تکمیل نخواهد شد.

به واقع اهمیت حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی به میزانی است که امروز بسیاری از کمپانی‌ها و شرکت‌های صاحب نام و برجسته جهانی نیز از حضور در چنین محافل و نمایشگاه‌هایی دریغ نمی‌کنند و به تبع با چنین اوصافی، برای شرکت‌هایی که صاحب‌نام و نام آشنا نیستند ضرورت این حضور برجسته‌تر خواهد بود.

طرح این موضوع به معنای عدم حضور مطلق، شرکت‌ها و مراکز تولیدی و خدماتی در نمایشگاه‌های بین‌المللی جهانی نیست، اما وقتی تعدد مراکز و بنگاه‌های تولیدی، اقتصادی و خدماتی را در نظر می‌گیریم و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالقوه موجود را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم، این واقعیت تلخ به اثبات می‌رسد که متاسفانه ضریب حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی اندک و ناچیز است.

بدون تردید، حضور در چنین نمایشگاه‌هایی مستلزم هزینه کرد‌های خاص به خود است، اما در صورت نگاه عمیق و بلندمدت و ترسیم افق و چشم‌انداز لازم این واقعیت مسجل می‌شود که حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و هزینه کرد برای تحقق چنین امر خطیری، یک نوع سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود که مزایا و ثمرات آن در میان مدت و بلندمدت باز خواهد گشت و اساسا می‌باید در نوع نگاه به چنین عرصه‌هایی از سوی مراکز تولیدی و خدماتی ایرانی، تجدید نظری اساسی لحاظ شود.

البته نباید این نکته را از نظر دور داشت که این ضعف در حضور نمایشگاه‌های بین‌المللی و خلأ شرکت‌های تولیدی و خدماتی ایرانی در محافل و نمایشگاه‌های جهانی، صرفا از کم توجهی و غفلت نشات نمی‌گیرد، بلکه مشکلات مالی و عدم توان لازم برای تامین هزینه رفت و آمد به کشور‌های مبدا و میزبانِ چنین نمایشگاه‌هایی در حضور کمرنگ ایرانی‌ها بسیار تاثیرگذار و تعیین‌کننده است، که انتظار می‌رود با حمایت دستگاه‌های ذی ربط و متولی، زمینه و بستر هر چه مطلوب و شایسته‌تری برای حضور در چنین مراکز و محافلی فراهم شود. یکی از مولفه‌های اساسی در حمایت از کالای ایرانی به برند‌سازی آن معطوف می‌شود و به تبع در چنین شرایطی حضور فعالانه شرکت‌های تولیدی، خدماتی و اقتصادی ایران در چنین مجامعی، روند برند شدن کالا‌های ایرانی را تسهیل و تسریع خواهد کرد.

    حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی

به رونق اقتصادی کشور کمک می‌کند

مهدی کریمی تفرشی، رییس هیات‌مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی، از نمونه افرادی است که به ضرورت حضور پررنگ ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی اعتقادی راسخ دارد.

به زعم وی چنین فرصت‌ها و بسترهایی، فضایی مطلوب جهت به نمایش گذاشتن توانمندی‌های تولیدی و فنی ایران به شمار می‌رود و به واقع شکل‌گیری تعاملی مثبت و سازنده با تولیدکننده و مصرف‌کننده و اقشار مختلف مردم، می‌تواند به دستاورد‌های ارزنده‌ای منتهی شود.

کریمی تفرشی معتقد است، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، ابزار و اهرمی قدرتمند در بازاریابی مطلوب‌تر و به نوعی خود ارزیابی از وضعیت شرکت‌های تولید و خدماتی به شمار می‌رود و ارتباط موثری که در نمایشگاه شکل می‌گیرد می‌تواند به همکاری‌های عمیق، دراز مدت منجر شود و به موازات حصول رشد صادراتی، رونق اقتصادی را نیز برای کشور به ارمغان آورد.

رییس هیات‌مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی را وسیله‌ای برای تفاهم و گفت‌وگوی میان ملل و فرهنگ‌ها می‌داند که در سایه چنین فرصتی می‌توان به تبادل اطلاعات علمی، بازرگانی و تجاری پرداخت و این مولفه‌ها، نقشی کلیدی در توسعه هر چه بیشتر تولید ایفا می‌کند.

ما حصل چنین توفیقاتی به افزایش ضریب فروش، کاهش خسارات رکود اقتصادی در داخل کشور، اشتغالزایی هر چه بیشتر و ارتقای کمی و کیفی محصولات در فضای رقابتی با دیگر شرکت‌ها و مراکز تولیدی و خدماتی می‌انجامد و به تبع آن، ارز‌آوری بیشتری نیز برای کشور به دنبال دارد.

امید آن می‌رود با هموار شدن شرایط، ضریب حضور تولیدکنندگان ایرانی در نمایشگاه‌های بین‌المللی با افزایش هر چه بیشتری همراه شود که یقینا با تحقق این امر، دستیابی به اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، با سهولت هر چه بیشتری عملیاتی خواهد شد.

 

ارسال نظر