پیش‌شرط‌های اقتصادی برای حذف چهار صفر از پول ملی

۱۳۹۸/۰۶/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۶۰۸

اعضای کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در پنجمین نشست این کمیسیون به بررسی آثار حذف چهار صفر از پول ملی کشور پرداختند.

فریال مستوفی، رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران، در آغاز این نشست با اشاره به تجربه بین‌المللی حذف صفر از پول در برخی کشورهای دنیا، گفت: این تجربه نشان می‌دهد حذف صفر از پول در کشورهایی موثر واقع شده که توانسته‌اند اقتصاد کلان خود را باثبات کنند. کشورهای موفق در این عرصه در گام نخست به سراغ افزایش رشد اقتصادی و کاهش نرخ تورم رفته‌اند و در پی آن توانسته‌اند از حذف صفر از پول کشور خود بهره ببرند.

مستوفی سپس افزود: به نظر می‌رسد در حال حاضر و با توجه به وضعیتی که اقتصاد کشور با آن دست به گریبان است، زمان مناسبی برای حذف چهار صفر از پول ملی نیست و ابتدا باید الزامات دیگری در اقتصاد از جمله افزایش انضباط مالی، حذف یارانه‌ها، انضباط مالیاتی، اصلاح نرخ واقعی ارز و افزاش سهم و نقش بخش‌خصوصی در اقتصاد رعایت شود سپس به سمت اجرای حذف صفر از پول ملی رفت.

به گفته فریال مستوفی، حذف چهار صفر از پول ملی باید در انتهای مسیر اصلاحات اقتصادی در کشور صورت گیرد.

در همین رابطه، مهدی پورقاضی، از فعالان اقتصادی بخش صنعت و عضو سابق هیات نمایندگان اتاق تهران عنوان کرد که حذف چهار صفر از پول ملی برای آسان کردن مبادلات تجاری در پیش گرفته شده‌است.

اوتوضیح داد که حذف چهار صفر از پول ملی کشور ممکن است در ابتدا تورم کوتاه‌مدت و زودگذری را در اقتصاد کشور ایجاد کند اما این اقدام در نهایت به نفع اقتصاد ایران است. عباس آرگون نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران نیز حذف چهار صفر از پول ملی را به نفع اقتصاد کشور دانست و گفت: شرط اولیه برای اجرای این سیاست اقتصادی، حفظ شرایط موجود اقتصادی کشور است.

وی با این حال افزود: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور در شرایط کنونی، به نظر می‌رسد که با حذف چهار صفر از پول ملی کشور، برخی شاخص‌های اقتصادی از جمله نرخ تورم که طی سال‌های اخیر در وضعیت ثبات قرار داشته‌، دستخوش تغییر و تحول شود.

شهاب جوانمردی دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز معتقد است که در شرایط کنونی، زمان کافی برای اصلاح نظام‌های نرم‌افزاری مالی و پولی کشور فراهم نیست چرا که در صورت تصمیم دولت برای حذف چهار صفر از پول ملی، باید تمامی نرم‌افزارهای مالی کشور اصلاح شوند.

محمدرضا بختیاری، مشاور بین‌الملل اتاق تهران، نیز معتقد بود که حذف چهار صفر از پول ملی کشور زمانی کارساز خواهد بود که روابط پایدار و با ثبات بین‌المللی برای کشور فراهم شده باشد و بتوان از ظرفیت بازارهای مالی دنیا و سرمایه‌گذاران خارجی استفاده کرد، در غیر این صورت، این طرح سرانجام روشنی نخواهد داشت.

در این نشست دیدگاه‌ها و نظرات متفاوتی از سوی نمایندگان بخش خصوصی در مورد طرح جدید دولت برای تغییر واحد پول و حذف چهار صفر مطرح شد و در نهایت مقرر شد در نشست بعدی با حضور یکی از چهره‌های مطرح پولی و بانکی کشور، این بحث مجدد مطرح و مورد بررسی قرار گیرد تا به نتیجه نهایی منتج شود.

 

ارسال نظر