اخبار

۱۳۹۸/۰۶/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۵۲۴

تسهیلات تولید به بیراهه رفت

تسنیم| عضو هیات‌مدیره مجمع واردات گفت: برخی افراد فقط دنبال تسهیلات اختصاص یافته به تولید هستند و به صرف اینکه پروانه یا موافقت اصولی گرفتند، منافع ایشان تامین می‌شود. علیرضا مناقبی درباره بیراهه رفتن تسهیلات تولید اظهار کرد: امروز اگر تولید ما با مشکل مواجه شده، برای این است که افرادی در راه تولید حرکت کرده‌اند، نتوانسته‌اند تولید با کیفیت را به صورتی انجام دهند که مطابق هزینه آن، به صرفه باشد. یا اینکه برخی از این افراد دنبال منافع، تسهیلات و اسم تولید بودند و نقاب تولید را نیاز داشته‌اند. به‌همین دلیل دایما درخواست‌کننده و طلبکار از دولت بوده‌اند که عاقبتش همین گره کور در تولید است. او افزود: واقعیت این است که تولیدکننده باید اول از همه، خودش حامی محصول و بازار خود باشد، بدین معنا که باید توانایی و دانش تولید با کیفیت را داشته باشد و همچنین بازار هدف را بشناسد و بتواند محصول رقابتی تولید کند. مناقبی با تاکید بر بیراهه رفتن تسهیلات تولید  اضافه کرد: یک تولیدکننده باید، مولد و پویا باشد.

رفع کمبود مواد اولیه با پایان قیمت‌گذاری دولت

ایلنا| عضو هیات‎مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: تمامی مشکلات مربوط به کمبود مواد اولیه محصولات معدنی تنها با عدم دخالت دولت در قیمت‌گذاری دستور پایان خواهد یافت. بهادر احرامیان با بیان اینکه ما طرفدار اقتصاد رقابتی و بازار آزاد هستیم، افزود: اگر نرخ تمامی مواد اولیه محصولات معدنی از طریق بازار قیمت‌گذاری شود؛ قطعا عرضه و تقاضا با یکدیگر برابری خواهند کرد. قیمت‌گذاری دستوری به نوعی ایجاد اخلال در بازار است. او با اشاره به اینکه اصولا آزادسازی قیمت‌ها به پویا شدن بازار کمک خواهد کرد، ادامه داد: حضور دولت در قیمت‌گذاری محصولات معدنی باعث شده قیمت برخی از محصولات پایین و برخی بالاتر از واقعی نگه داشته شود و این امر باعث عدم توازن عرضه و تقاضا شده است. احرامیان عنوان کرد: با قیمت‌گذاری از طریق بازار، ناخودآگاه مواد اولیه مانند سنگ آهن به جای صادرات به خارج از کشور، به بازارهای داخلی تزریق خواهد شد. البته آزادسازی قیمت‌ها در بازار سنگ آهن نیازمند فراهم شدن الزاماتی است. او با اشاره به مشکل کمبود سنگ آهن گفت: 2معدن اصلی کشور (چادرملو و بافت) تقریبا رو به پایان هستند و جایگزین بزرگ و قابل اتکایی برای آنها نداشته‌ایم. معدن سنگان قرار است به عنوان تامین‌کننده سنگ آهن مطرح شود و جای تمام این معادن بزرگ را بگیرد؛ قطعا آن نیز ظرفیت محدودی دارد و سایر معادن جایگزین نیز همچنان در مرحله اولیه هستند. بنابراین اگر در آینده نزدیک، ایران مجبور به واردات سنگ آهن شود دور از ذهن نیست.

هزینه میلیونی گواهی «عدم ساخت داخل» قطعات خودرو

فارس| انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی بابت صدور هر مجوز گواهی عدم ساخت داخل برای فعالان صنعت خودرو و قطعه‌سازی یک میلیون تومان دریافت می‌کند. پس از شکل‌گیری پویش داخلی‌سازی قطعات صنعتی در وزارت صمت، ثبت سفارش کالاهایی که در داخل تولید می‌شوند، از سوی وزارت صنعت ممنوع شده است. در این راستا، شرکت‌هایی که برای تأمین قطعات مورد نیاز خود باید از وزارت صنعت مجوز بگیرند، ملزم به دریافت گواهی عدم ساخت داخل هستند و این گواهی را باید از انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازی دریافت کنند. نکته قابل توجه اینجاست که انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازی به منظور صدور گواهی عدم ساخت قطعات وارداتی خودرو، اقدام به دریافت مبلغ یک میلیون تومان برای صدور هر مجوز کرده است. بر اساس اسنادی که خبرنگار فارس به دست آورده است، دریافت یک میلیون تومان بابت صدور گواهی عدم ساخت رینگ چرخ ماشین آلات کشاورزی و همچنین رینگ خودرو مزدا3 از جمله اقدامات انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی است.

برگزاری نمایشگاه پاییزه  در ۳ نقطه تهران

ایسنا| رییس اتاق اصناف تهران با بیان برگزاری نمایشگاه پاییزه به مدت ۱۱ روز در سه نقطه از شهر تهران گفت: برای هیات‌ها گوشت قرمز و مرغ، برنج، شکر و روغن در حال توزیع است. قاسم نوده فراهانی اظهار کرد: بنابر رایزنی‌ها و تصمیمات صورت گرفته عرضه گوشت قرمز، گوشت مرغ، برنج، روغن و شکر برای هیات‌ها در دستور کار قرار گرفته که تمام اقلام دارای نرخ مصوب بوده و تنها روغن ۱۵ درصد ارزان‌تر از قیمت مصرف‌کننده، عرضه می‌شود. او ادامه داد: هر کیلو گوشت مرغ ۱۲ هزار و ۵۰۰، گوشت قرمز به صورت مخلوط ران، قلوه گاه و سینه ۴۷ هزار و ۷۰۰، گوشت قرمز به صورت جداگانه ۵۵ هزار، برنج هندی ۶ هزار و ۵۰۰ و شکر ۳۲۵۰ تومان عرضه می‌شود. رییس اتاق اصناف تهران بیان کرد: گوشت قرمز عرضه شده گوشت وارداتی است و افراد می‌توانند با توجه به نیاز خود به صورت مخلوط و جداگانه گوشت قرمز را تهیه کنند. او گفت: نمایشگاه پاییزه برای مهرماه در دستور کار قرار گرفته و پیشنهادهای مرتبط با برگزاری آن ارایه شده و ثبت‌نام‌ها در حال انجام است؛ اما میزان استقبال نسبت به سال‌های گذشته با افت همراه بوده است.

 

 

ارسال نظر