اخبار

۱۳۹۸/۰۶/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۳۵۲

ماجرای سبوس ادامه‌دار شد

تسنیم| رییس هیات‌مدیره اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان گفت: کارخانه‌های آرد از تحویل سبوس گندم به دامداران خودداری و آنها را برای تهیه این محصول روانه بازار آزاد کرده‌اند. حسین کیهانی اظهار کرد: قیمت سبوس گندم در چند ماه گذشته بدون کار کارشناسی گران شده و نسبت به سال قبل 140 درصد افزایش یافته است. او با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با تعیین قیمت سبوس گندم تنها منافع آردسازان را تامین می‌کند، افزود: درست نیست که این وزارتخانه سود کارخانه‌های آرد را از طریق افزایش قیمت سبوس تامین و به جامعه دامداران فشار وارد کند. این فعال اقتصادی ادامه داد: در هیچ جای دنیا محصول فرعی یک کارخانه از محصول اصلی آن گران‌تر نیست اما در ایران شاهد آن هستیم که قیمت سبوس گندم از آرد پیشی گرفته است. او با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار زیر بار مخالفت وزیر جهاد کشاورزی و حتی دستور رییس‌جمهور نمی‌رود، تصریح کرد: مگر ستاد تنظیم بازار یا سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مکلف به تعیین قیمت کالاها بر اساس هزینه تمام شده نیستند، چرا بدون مبنای منطقی قیمت سبوس را افزایش داده‌اند. کیهانی گفت: قیمت 1250 تومانی سبوس باعث افزایش مفسده در فروش سبوس به دامداران می‌شود و کارخانه‌های آرد برای فروش سبوس به دامداران آرد گندم را نیز که قیمت کمتری (900 تومان) دارد با سبوس مخلوط می‌کنند. او گفت: دولت به جای اینکه نان را گران کند درآمد آردسازان را با افزایش قیمت سبوس جبران کرده که این امر وضعیت تولید دامداران را با مشکل موجه می‌کند.

ثبات قیمت مواد شوینده در بازار

اتاق اصناف ایران| رییس اتحادیه عمده فروشان مواد شوینده و پاک‌کننده گفت: هم‌اکنون به دلیل ثبات نرخ ارز، قیمت مواد شوینده در بازار ثابت است. علیرضا رضایی قهرودی اظهار کرد: اکنون قیمت مواد شوینده در بازار ثابت است و به دلیل کاهش نرخ ارز دلیلی بر افزایش قیمت آن در بازار وجود ندارد و پیش بینی نمی‌شود که قیمت مواد شوینده افزایش پیدا کند. به گفته او، ۱۵۰ واحد صنفی رسمی در این حوزه در تهران فعالیت می‌کنند و توانسته‌ایم کمبود‌های موجود در بازار (مواد اولیه) را مرتفع کنیم که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد. قهرودی با تاکید بر اینکه کیفیت مواد شوینده در بازار مناسب است و می‌تواند قابل رقابت با دیگر کشور‌ها باشد، اظهار کرد: این موضوع سبب می‌شود که دست دلالان و سودجویان در بازار کوتاه شود. او گفت: مواد شوینده به کشور‌هایی همچون عراق و افغانستان صادر می‌شود. فعالان حوزه موادشوینده و پاک‌کننده همانند سایر صنایع، در جهت تحقق رونق تولید گام‌های بلندی برداشته‌اند که امیدواریم تا پایان سال این مهم محقق شود.

قیمت ظروف پلاستیکی 4 برابر شده

ایسنا| رییس اتحادیه فروشندگان پلاستیک و مشمع مشهد درباره علت گرانی ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی گفت: علت گرانی ظروف یک‌بار مصرف مربوط به مواد اولیه وارداتی است و قیمت‌ها نسبت به گذشته چهار برابر شده است. احمد فکری درباره وضعیت بازار فروش ظروف پلاستیکی اظهار کرد: اکنون به دلیل گرانی و مسائل بهداشتی مردم تمایلی به خرید ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی ندارند و این وضعیت در سال گذشته نیز به همین شکل بوده و می‌توان گفت که این بازار رونق خاصی ندارد. او افزود: در گذشته قیمت ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی مقرون به صرفه بود و هیات‌های مذهبی و ایستگاه‌های صلواتی از این ظروف استفاده می‌کردند اما اکنون از استکان‌های شیشه‌ای و دیگر ظروف استفاده می‌شود. این فعال اقتصادی عنوان کرد: علت گرانی ظروف یک‌بار مصرف مربوط به مواد اولیه وارداتی است و قیمت‌ها نسبت به گذشته چهار برابر شده است. فکری اضافه کرد: تاکنون بارها شنیده‌اید که مردم از خوردن چای و مواد غذایی داغ در ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی منع شده‌اند و این مساله هم سبب رکود بازار شده است. او درباره جایگزینی مواد اولیه برای رفع مشکل بهداشتی تصریح کرد: بازرسی و نظارت این کار بر عهده اتحادیه است و اتحادیه نیز به دنیال رفع مشکلات است، در حال حاضر قیمت ظروف یک‌بارمصرف پلاستیکی بین 800 تا 1000 تومان است و دیگر خرید آن برای مردم مقرون به صرفه نیست.

افزایش 22 درصدی قیمت لاستیک

ایسنا| رییس اتحادیه صنف تعمیرکاران و فروشندگان لاستیک مشهد گفت: اکنون 60 درصد نیاز لاستیک در شرکت‌های داخلی تولید می‌شود و 40 درصد عمده واردات برای لاستیک‌های کامیونی است. محمدکاظم جنتی اظهار کرد: در بخش کامیونی در برخی سایزها، تولید داخلی نداریم و باید واردات صورت گیرد که یکی از شرکت‌های تولیدکننده امروز در نمایشگاه بین‌المللی چهار سایز لاستیکی که قبلا وارد می‌شد را رونمایی می‌کند. او با بیان اینکه 22 درصد در بخش لاستیک افزایش قیمت داشتیم، عنوان کرد: بعد از این میزان افزایش دیگر شاهد افزایش قیمت نبودیم. در زمینه مواد اولیه مختصری واردات صورت می‌گیرد اما عمدتا در حدود 70 تا 80 درصد در داخل تولید می‌شود. جنتی گفت: اکنون ما در بخش کامیونی هیچ متقاضی نداریم که بیان کند ثبت‌نام کردیم و لاستیکی به ما ندادند.

 

ارسال نظر