اخبار

۱۳۹۸/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۱۸۱

کاهش قیمت رب گوجه‌فرنگی عمده‌فروشی

ایسنا| رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان اینکه کمبودی در بازار مواد غذایی وجود ندارد، اظهار کرد: قیمت رب گوجه‌فرنگی در سطح عمده‌فروشی کاهش یافت، اما برچسب قیمت برای مصرف‌کننده نهایی تغییری نکرده است. محمد آقاطاهر درباره وضعیت بازار بنکداری مواد غذایی در ماه محرم گفت: از هفته‌های گذشته اتحادیه و دولت در راستای تامین نیاز بازار برای هیات‌ها و خانواده‌ها، محصولاتی را در نظر گرفته بودند و خوشبختانه در شرایط فعلی بازار مواد غذایی با کمبود مواجه نیست. او ادامه داد: در چند وقت اخیر تنها قیمت برنج و برخی اقلام و حبوبات روند صعودی به خود گرفته که این موضوع همراه با کاهش عرضه نبوده است و در این زمینه می‌توان گفت از حدود ۲۵ روز گذشته قیمت برنج ایرانی ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش و برنج هندی با افزایش قیمت جزیی همراه شده است. آقاطاهر عنوان کرد: از امروز عرضه دولتی شکر برای هیات‌ها آغاز خواهد شد و از سوی دیگر برنامه‌هایی برای عرضه برنج هندی، گوشت و روغن از سوی دولت و سازمان‌های مرتبط اعلام شده بود.

مطالبه‌گری کاهش قیمت‌ها

ایسنا| عضو سابق اتاق بازرگانی ایران معتقد است اگر روندی که در هفته‌های گذشته آغاز شده و به کاهش و ثبات نرخ ارز انجامیده برای مدت سه ماه ادامه پیدا کند، قیمت‌ کالاها روند نزولی خواهد گرفت. مهدی علیپور اظهار کرد: در ماه‌های گذشته بازار ارز نوسانات زیادی را تجربه کرده و برای بسیاری از فعالان اقتصادی مشخص نبود که نرخ دلار در کدام کانال می‌ایستد. در هفته‌های گذشته این روند متوقف شده و دلار ثبات قیمتی نسبی را تجربه کرده است اما هنوز برای آنکه از یک ثبات قطعی سخن بگوییم، باید زمان بیشتری بگذرد. به گفته او، در بازار امروز ایران دو عامل به شکل جدی اثرگذار هستند. یکی از آنها تاثیر عوامل روانی بر بازار است. وقتی خبرهایی همچون احتمال بهبود روابط سیاسی به وجود می‌آید، بازار نسبت به این اتفاق واکنشی مثبت نشان می‌دهد و در مقابل نگرانی‌ها و تنش‌ها نیز واکنش روانی منفی خواهد بود. این فعال اقتصادی ادامه داد: عامل دوم بحث نگرانی فعالان اقتصادی از آینده بازارهای‌شان است.

افزایش قیمت کیف مدارس

اتاق اصناف ایران| رییس اتحادیه سراجان تهران با اشاره به اینکه هزینه‌های سربار تولید کیف مدارس افزایش داشته و قیمت مواد اولیه تولید کیف گران شده است، گفت: به دلیل رکود و کشش نداشتن بازار قیمت انواع کیف افزایش ۲ درصدی داشته است. محسن خردمند با بیان اینکه واردات قطع شده است، افزود: اکنون وضعیت تولید کیف خوب است و به اندازه نیاز بازار تولید صورت گرفته و کالا به اندازه کافی در کشور تولید شده و بازار با کمبود مواجه نیست و افزایش قیمت محصولات نسبت به گذشته متاثر از افزایش هزینه‌های تامین مواد اولیه و هزینه‌های جانبی تولید بوده است. او ادامه داد: کیف‌های مدرسه تولید داخل قیمتی در محدوده ۷۰ تا ۳۰۰ هزار تومان دارند که به لحاظ کیفیت نیز قابلیت رقابت با محصولات خارجی را دارد و طراحی نیازمند هزینه‌کرد قابل توجهی است.

کاهش زمان رسیدگی به اختلافات فعالان اقتصادی

اتاق تهران| اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با راه‌اندازی مرکز داوری از اردیبهشت ماه 96 تلاش کرده است در رفع اختلاف بین فعالان بازرگانی، قدم موثری بردارد. مرکز داوری اتاق بازرگانی تهران و اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات تفاهم‌نامه همکاری با هدف توسعه و ترویج داوری و بهره‌برداری از مزایای آن، بین اعضای این اتاق مشترک و کمک به صدور آرای تخصصی و عادلانه، امضا کردند. بر اساس این تفاهم‌نامه همکاری مقرر شده است تا به اختلافات احتمالی اعضای این اتاق، در صورت درج شرط داوری در قراردادها رسیدگی شود. همچنین برابر این تفاهم‌نامه، افراد متخصص و متعهد در حوزه داروی که عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات هستند، پس از تایید توسط اتاق بازرگانی تهران در فهرست داوران و کارشناسان مرکز داوری اتاق تهران قرار می‌گیرند تا طرفین دعوی بتوانند از این کارشناسان در مناقشات داوری خود استفاده کنند. همچنین در پرونده‌های مطرح شده در مرکز داوری در صورت درخواست یکی از طرفین دعوی یا تشخیص مرکز داوری اتاق تهران، از اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات نظریه مشورتی درخواست می‌شود.

توقف ۱۵۰ هزار تن برنج در گمرک اقدام درستی است

ایسنا| دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج گفت: تاجرانی که می‌گویند برنج‌هایشان در گمرک مانده است، تا زمانی که کشور به برنج نیاز ندارد، برنج‌هایشان را در یک مکان سالم نگه دارند و وارد کشور نکنند. جمیل علیزاده شایق درباره موضوع توقف ۱۵۰ هزار تن برنج در گمرک، اظهار کرد: از سال 96 تا سه ماهه اول سال 98 مجموعا بیش از ۳ میلیون تن برنج وارد کشور شده است در حالی که نیاز ما برای واردات برنج تا پایان سال 98 معادل ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن است؛ بنابراین از پایان خرداد سال 98 نباید برنج وارد کشور می‌شد بلکه مقداری از برنج‌هایی هم که وارد شده‌اند، نباید وارد بازار می‌شدند. او ادامه داد: تاجری که برنج وارد می‌کند خیلی زرنگ‌تر از این حرف‌ها است که برنجش در گمرک بماند؛ پس حرف آنها را جدی نگیرید.

 

ارسال نظر