نقش کشاورزی در اتاق بازرگانی پررنگ‌تر می‌شود

۱۳۹۸/۰۶/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۰۹۳

علی شریعتی مقدم، رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران در تشریح اولویت‌های این کمیسیون در 4 سال آینده، می‌گوید: یکی از اهداف اصلی، پررنگ کردن نقش بخش کشاورزی به عنوان یک بخش نوپا در اتاق بازرگانی است تا شرایط برای حضور و عضویت کشاورزان واقعی در پارلمان بخش خصوصی تسهیل شود. ضمن اینکه تجربیات اتاق در حوزه بازرگانی و صادرات نیز می‌تواند برای حل مشکلات این بخش استفاده شود.

رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران با اشاره به اینکه بخش کشاورزی در اتاق، یک بخش نوپا و جدید است، گفت: یکی از اهداف اصلی کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته در دور جدید و 4 سال آینده، این است که حضور و عضویت کشاورزان واقعی را در اتاق تسهیل کند تا هم صدایشان بهتر شنیده شود و هم بتوانند از ظرفیت‌های موجود در پارلمان بخش خصوصی اعم از شورای گفت‌وگو، کمیسیون ماده 12 و ... استفاده کنند.

علی شریعتی مقدم، افزود: لازمه تقویت بخش کشاورزی در اتاق بازرگانی این است که شناخت بیشتر و کامل‌تری از تشکل‌های کشاورزی عضو یا غیرعضو در اتاق فراهم شود؛ چراکه این تشکل‌ها می‌توانند بازوان و ریشه‌های بخش کشاورزی در اتاق باشند و آینده این بخش را شکل دهند.

شریعتی مقدم با اشاره به رایزنی‌هایی که برای موثرتر کردن بخش کشاورزی با هیات رییسه اتاق ایران انجام شده است، تصریح کرد: انتظار می‌رود اتاق بازرگانی به ایجاد، توسعه و انسجام بازار مصرف کشاورزی کمک کند و تجربیات ارزشمندی که در حوزه بازرگانی و صادرات وجود دارد را برای حل مشکلات بخش کشاورزی به کار گیرد.

او همچنین با تأکید بر اینکه باید شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی دارای مزیت در مناطق مختلف کشور اقدام شود، گفت: برای حل مشکلات حوزه کشاورزی و کمک به توسعه این بخش باید برای محصولاتی که در مناطق مختلف دارای مزیت هستند، شناسنامه تجاری صادر شود و در ادامه برای معرفی آنها در داخل و خارج از ابزارهای موجود در اتاق کمک بگیریم.

رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران افزود: یکی از مشکلات بزرگ بخش کشاورزی، موضوع کم‌آبی، پایین بودن بهره‌وری و بالا بودن ضایعات در این بخش است که کمیسیون کشاورزی باید در ارتباط با سایر کمیسیون‌ها و همچنین بخش دولتی برای تعدیل و رفع آنها برنامه‌ریزی کند و گام‌های اساسی بردارد.

شریعتی مقدم توجه به گردشگر کشاورزی را نیز از اولویت‌هایی برشمرد که در دور جدید باید مورد توجه قرار گیرد و ادامه داد: صنعت گردشگری در اقتصاد ایران باید به یکی از پایه‌های توسعه غیرنفتی تبدیل شود و در این وضعیت، باید ظرفیت‌های گردشگری کشاورزی نیز احصا شده و توسعه پیدا کند.

او همچنین تأمین منافع تولیدکنندگان بخش کشاورزی را از مسائل مورد توجه کمیسیون در 4 سال آتی عنوان کرد و گفت: این مساله می‌تواند با صدور گواهینامه‌های تجارت منصفانه شکل بگیرد ضمن اینکه همکاری نزدیک‌تر برای توسعه ارزش‌های روستایی به‌منظور حمایت بیشتر از روستاییان و الگوسازی برای آینده، جزو برنامه‌های 4 سال آینده در کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران خواهد بود.

 

 

ارسال نظر